Dricka Rapsolja?

Tja. Du lär med hyfsad sannolikhet få bra fart på magen. Och diarré är ett ganska effektivt sätt att gå ner i vikt även om det ju faktiskt medför risk för brist på vitaminer och framför allt vätska.
Jag skulle inte göra det.
Använd lite mer fett i matlagningen men ta det inte till överdrift.

Du har prövat och fått diarré? :va

Sedan har man hör att gamla gummor i italien som blivit över 100 år har både druckit och kletat in sig i olivolja och rapsolja är minst lika bra :)

Min gamelmormor blev 99, tog sig alltid en sup innan läggdags. :tummenupp

Allvarligt: varit hos läkare och kollat upp ditt hälsotillstånd/blodprover för att sedan få rådgivning/kostråd därifrån?

det ja brukar rekomendera folk som vill gå upp i vikt är väll som man gjorde på grisar förr, ät bara kolhydrater, vet inte hur effektift det är med rapsolja som du vill testa då det krävs mycket energi för att spjälka ner och komma åt energin i fett, tror det är lättare och du får högre utbyte med ren potatis eller pasta o väljer bort lite protein och jag ger samma tipps fast omvänt till de som ska gå ner :) ingen har lyssnat hittils :P

försöker själv dock också gå upp i vikt men simmar man en mil om dagen förbränner man en hel del så en stor höftad skål havegrynsgröt i micron på morgon och försöker äta pasta o ris utspritt över dagen, går rätt okej, åt alltid en hel tallrik havregryn med möjlk på morgon förrut, gick riktigt bra om man tuggade det okej, svällde inte så jävligt osv. Har försökt med en diet efter morgonträningar också blanda en mixer med pankakssmet, fyfan va de smaka, säkert skitbra om man klarar av smaken på nått sätt :)

Du har prövat och fått diarré? :va

Nepp. Jag har faktiskt aldrig provat att dricka matolja.
Det finns dock en viss risk för att man sätter onödig fart på magen om man häller i den väldigt stora mängder fett. (Vilket det ju är att hälla i sig olja).
Hur mycket man klarar varierar säkert från person till person och beror troligen en hel del på vad man stoppar i sig för övrigt.

Vill du prova så gör det men börja i så fall med en mindre mängd och trappa upp så att du inte riskerar att du häller i dig en halvliter och det slutar med att du blir riktigt kass i kistan.

Min gamelmormor blev 99, tog sig alltid en sup innan läggdags. :tummenupp

Allvarligt: varit hos läkare och kollat upp ditt hälsotillstånd/blodprover för att sedan få rådgivning/kostråd därifrån?

Jag lider inte av något (blodproverna var bra), de som jag pratat med säger ät mer! Jag svarar att det är svårt, kan man ta typ kosttillskott (gainers)? Öhhh kan du väl brukar svaret vara. Vanliga läkare kan ju inte mer än jag och wikipedia :tungan

Tvekar panelen inför 0,5 dl rapsolja? :va

Det går säkert åt det tredubbla+-+ när jag ugnsbakar rotfrukter/klyftpotatis/pommes vilket händer rätt ofta( oftare än det inte händer). Sen ska man stekpannsfritera något till det samt ta en kapsyl fiskolja...

Varför man sen vill dricka rapsolja rent är iof ett annat mysterium när mat är så mkt godare.

Inte dåligt för någon som "har lite svårt att äta på morgonen"... :D

Sväller inte grynen i magen sen?? :gas

Jag gjorde misstaget att ta 2-3 dl okokt havregryn i min "morgondrink" förut och jag gjorde inte mkt annat än att gasa arbetskamrater dom veckorna. :3freak

Jag kanske har missat nått, men varför exakt ska du gå upp i vikt? pga träningen eller för att få rundare form, bmi på 17 e ju rätt smalt helt klart men lider du inte av det så kan det ju kvitta, kilona kommer vid 30 års ålder ändå njut sålänge du e smal. =)

Jag förstår om killen vill gå upp i vikt.
Den lägsta vikt jag har legat på efter jag växt klart på längden (183 cm) var 61 kg. Detta ger ett BMI på 18,2 (underviktig).
Då var jag så jäkla smal att det var ett elände att hitta kläder som passade, för att inte tala om att vara frusen och allt annat som det kan innebära att vara väldigt smal.
För att komma ner i samma BMI som TS så skulle jag då behövt väga 57 kg.
Med tanke på vilket elände det var att väga 61 kg så blotta tanken på att väga ännu mindre är inte speciellt lockande...

Jag förstår om killen vill gå upp i vikt.
Den lägsta vikt jag har legat på efter jag växt klart på längden (183 cm) var 61 kg. Detta ger ett BMI på 18,2 (underviktig).
Då var jag så jäkla smal att det var ett elände att hitta kläder som passade, för att inte tala om att vara frusen och allt annat som det kan innebära att vara väldigt smal.
För att komma ner i samma BMI som TS så skulle jag då behövt väga 57 kg.
Med tanke på vilket elände det var att väga 61 kg så blotta tanken på att väga ännu mindre är inte speciellt lockande...

Precis det är därför jag vill gå upp i vikt :tummenupp Hur ofta hittar man byxor med 36 längd och 33 i midja...

Kanske något man ska prova, har själv provat chips/godis/pizza för att gå upp i vikt dom senaste veckorna, men funkar inte alls...
Väger 48,5 och är 169 lång.

Precis det är därför jag vill gå upp i vikt :tummenupp Hur ofta hittar man byxor med 36 längd och 33 i midja...
33 i midja på ett bmi på 18? Du menar 23 va? :hihi

Själv har jag 26 i BMI och har 32-33 i midja (177 / 81kg) och har aldrig problem att hitta byxor, tycker de flesta har för långa ben. Det enda problemet är att om midjan stämmer så är de för små i låren.

OnT: Drick rapsolja om du vill, men om målet är att gå upp i vikt så ät oftare, regelbundna mattider fick mig att gå från 71-81kg på 6 månader.

Jag är ingen big fan av pulver men frågan är om du inte skulle kolla upp lite bulkmedel av något slag.

Personligen tror jag inte det är farligt att dricka lite olja, raps eller oliv. Men som någon annan sa tidigare så finns det risk att du smörjer tarmarna gott så att du får snabbare fart på bajset. Feta mejerie produkter är inte fel annars om du inte har tendens till laktosintolerans. Äta mkt innan läggdags är bra också då du inte bränner något och med större sannolikhet får hull utav det.

Även om du inte skall ha ALLT för monotom kost så brukar man inte gå upp av allt för varierande kost så käka samma sak till kvällsmat vart fall.

Nu är jag ren hobbymatnörd så inga garantier ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park