Drevskydd inför besiktning

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Ska försöka få igenom min gamla Enduro och gissar bilprovningen slår ner på skydd över framdrev.
Jag har ett skydd som är orginal men det går inte att montera för båda gängade fästen på motorn av avrökna (sannolikt pga en brusten kedja som piskat sönder dom).

Nu är frågan hur jag gör, finns det after market universal som kan funka som någon kan tipsa om? - jag har letat men hittar inget.
Att svetsa skruv-öron i ramen är ett alternativ jag helst undviker.. Så är det ett krav från besiktningen eller kan jag leva utan skydd?
Om det är krav, någon som har tips på hur det kan lösas?
Får jag igenom den ska den plockas isär i vinter och få lite kärlek.. som synes är den inte mint just nu men allt fungerar numera som det ska :)

 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Du skulle kanske kunna göra såhär:
En plåt ca 0,5 till 0,8 - klipp lite större än konturen
Gör hål för skruvarna - vik gärna kanterna en aning på plåten för att få den styvare (men inte vid fästöronen) och för att få bort vassa kanter
Skruva fast i vänstra skruven - skaffa en lång j-la skruv som ersättare för den övre
Sätt en liten rörbit mellan plåt o motorblock och dra fast
Kommer säkert vibrera sönder efter ganska kort tid, men det är ju ett skydd som borde få igenom hojen på besiktningen
Helst skulle det vara en fästpunkt till någonstans på bildens högra sida, men jag ser inte om där finns några skruvskallar
Till vintern skulle jag försöka gjuta ett i kolfiber o epoxy med metallbrickor som förstärkning i fästöronen (och lite bättre fästpunkter - det här var bara förslag utgående från vad jag kan se på bilden)
1694434198776.png
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Av bilden att döma kan en längre skruv till fotpinnen ge en fästpunkt.
Bakersta insexskruven på motorn kan bli en andra fästpunkt.
Borde gå att knyckla till en plåt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Hade samma problem på min XR650 där en brusten kedja rensat mitt gamla sprängskydd åt fanders och dragit med sig fästpunkterna till skyddet för framdrevet.
Eftersom jag var orolig att ett ev framtida kedjebrott till kommer slå hål på statorkåpan/motorblock så löste jag det enligt bilden nedan.
Nu saknar du ju naturliga fästpunkter på din ram vad jag kan se men min poäng att att besiktningen under alla år jag ägde min XR aldrig hade synpunkter på att det saknades skydd över framdrevet...

b.jpg
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hade samma problem på min XR650 där en brusten kedja rensat mitt gamla sprängskydd åt fanders och dragit med sig fästpunkterna till skyddet för framdrevet.
Eftersom jag var orolig att ett ev framtida kedjebrott till kommer slå hål på statorkåpan/motorblock så löste jag det enligt bilden nedan.
Nu saknar du ju naturliga fästpunkter på din ram vad jag kan se men min poäng att att besiktningen under alla år jag ägde min XR aldrig hade synpunkter på att det saknades skydd över framdrevet...

View attachment 489503
Själv lite orolig att en kedja ska slita sönder kåpor och annat så detta ska betänkas..
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Du skulle kanske kunna göra såhär:
En plåt ca 0,5 till 0,8 - klipp lite större än konturen
Gör hål för skruvarna - vik gärna kanterna en aning på plåten för att få den styvare (men inte vid fästöronen) och för att få bort vassa kanter
Skruva fast i vänstra skruven - skaffa en lång j-la skruv som ersättare för den övre
Sätt en liten rörbit mellan plåt o motorblock och dra fast
Kommer säkert vibrera sönder efter ganska kort tid, men det är ju ett skydd som borde få igenom hojen på besiktningen
Helst skulle det vara en fästpunkt till någonstans på bildens högra sida, men jag ser inte om där finns några skruvskallar
Till vintern skulle jag försöka gjuta ett i kolfiber o epoxy med metallbrickor som förstärkning i fästöronen (och lite bättre fästpunkter - det här var bara förslag utgående från vad jag kan se på bilden)
View attachment 489501

Något sådant kanske kan funka.
Man kan kanske som indikerat göra ett fäste på bulten till fotpinnen oxå och sedan skruven till kåpan - typ som ritat i blått..
Det är trångt runt bulten i kåpan, kanske en pinnbult med mutter mot kåpan och sedan fästa plåten utanför denna mutter..

1694436094936.png
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Eller är det bättre att svetsa på ett par skruvöron i ramen (även om det tar emot) över och under svingfästet - eller är det risk att man förstör ramen?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En U-shape i plåten och sticka in vid svingaxeln och sen skruva fast i skruven gramför drevet.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag tvivlar på att besiktningen slår ner på detta. Finns bulthålen kvar (om än skadade). Jag hade en gammal cross där liknande inträffat. Hålen fanns men gängorna var skit. Jag "limmade" fast bultarna med silikon i hålen och det satt kvar i de två år jag hade den.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tänk på att inte bygga på för mycket med befintliga skruvar, dom är garanterat inte längre än nödvändigt, så med för lite gänga kvar så finns ju risken att gängorna ryker, och då lär det vara i blocket dom ger upp först.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har aldrig monterat kedjeskydd på (enduro)hojar där det saknats och hittills har inte någon bilprovare gnällt.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Håller med, jag är oxå oäven att skruva i motorskruvar så jag tänkte man kanske kunde göra något som sitter i bulten till fotpinnen.
Gjorde en snabb prototyp i 2mm (?) spikplåt för det är vad jag hemma.
Med en lite kant runt ramfästet vid fotbinnebulten kanske den hålls på plats.
Den är styv som f-n då plåten är ganska tjock.
Vad tror ni?

1694441313403.png
 
Last edited:

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Gör ett skydd skruva dit det en bit bort från besiktningen, när den är klar skruva bort och lägg i ryggsäcken..
Gör det inte krångligare än det är..
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Gör ett skydd skruva dit det en bit bort från besiktningen, när den är klar skruva bort och lägg i ryggsäcken..
Gör det inte krångligare än det är..
Jo det är lite det som år tanken..
Det blev såhär tillslut, tog mer tid än jag trodde

1694453816130.png
Det sitter bra fast så det ska nog klara sig den lilla stund det ska sitta på.
Tack alla för bra tips!!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har besiktat utan den där plastflärpen som sitter original på min. Den stoppar knappast en kedja som går bärsärk och räddar inte block eller nånting egentligen. Kanske något kedjeoljestänk.

Jag vet däremot inte vad de säger om plåtbitar utan erforderliga fästpunkter..

Måla den svart så skänker de inte den någon uppmärksamhet.

Har du inget där och de säger något så visar du de brustna skruvarna och nämner att grisapick är beställd.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top