Drevning

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Har lite funderingar på att dreva ner hojen lite. Blir det någon märkbar skillnad eller är den minimal?? Hur mycket kan man dreva ner? någon som kan rekomendera något? hojen är en fzr 600 92:a

zilver skrev:
Har lite funderingar på att dreva ner hojen lite. Blir det någon märkbar skillnad eller är den minimal?? Hur mycket kan man dreva ner? någon som kan rekomendera något? hojen är en fzr 600 92:a

Du märker stor skillnad på ax om du drevar ner den fram och eller drevar upp den bak. Du kan att 1 kugg fram motsvarar 3 kugg bak.

Om du då har tex 15 fram och 45 bak, kan du antingen köpa ett 14 drev eller ett 48 drev bak. Ska du köra bana kan du byta båda två... :tummenupp

Kristian

nej jag ska inte köra nåt speciellt på bana. vill bara ha den snabb och lättstegrande 0-100. :D .
Men om jag inte ska köra bana, varvar den mycket mer när man ligger och kör ex på motorväg. Och hur mycket minskar jag topp hastigheten??

zilver skrev:
nej jag ska inte köra nåt speciellt på bana. vill bara ha den snabb och lättstegrande 0-100. :D .
Men om jag inte ska köra bana, varvar den mycket mer när man ligger och kör ex på motorväg. Och hur mycket minskar jag topp hastigheten??

Kolla i instruktionsboken efter utväxlingen så kan räkna på det.
Du behöver veta utväxlingen mellan motor och låda(primär), högsta växelns,
vad du har för drev till kedjan(sekundär) och rullomkretsen på bakhjulet.
Sen är det bara att testa dig fram till lämpligt rpm och hastighet.
Ett kugg mindre fram kanske gör 500rpm.
Verklig toppfarten kan man bara gissa men du kan räkna på den teoretiska om vi förutsätter att motorn varvar till rött vid toppfart.
Lycka till. :) :tummenupp

Tackar. Men du vet jag är lite :kocko när det gäller att räkna ut saker, och instruktionsbok äger jag ingen. Men det är säkert vettigt det du säger.

zilver skrev:
Tackar. Men du vet jag är lite :kocko när det gäller att räkna ut saker, och instruktionsbok äger jag ingen. Men det är säkert vettigt det du säger.

Ge mig tid till imorgonkväll ska jag lägga in ett räkneexempel.
Fakta om Din hoj hittar du även i mekhandboken och har du ingen kan du ringa
nån firma och fråga, det ska de kunna svara på.

zilver skrev:

Jag hittade det här Excelarket någon gång för ett tag sen på nätet. Värdena som är där nu är för min Duke så ta och pilla in dina värden (som du lär kunna hitta någonstans på samma nät) i den rosa kolumnen så räknar Excel ut allt åt dig. :)

Sen är det väl åxå så när det gäller drevning att man inte skall ha för smått fram p.g.a. att förlusterna ökar med ökad krökning på kjedjan. Kommer inte ihåg var jag hörde det men denne person rekommenderade att inte gå under 16 kugg fram.

x

Krävs inte excel för att kolla omdrevning, enkel %-räkning räcker.

1 kugg ner fram på (ca) 15 ger 1/15 dvs. ca 7 % lägre utväxling.

Alltså varvar den ca 7 % mer vid alla farter t.ex. 100 resp. går 7 %
långsammare vid alla varv, t.ex. 8000 varv.

1 kugg bak ger ca 1/45, dvs ca 2 % skillnad.

Toppfarten kan minska, öka el. vara samma. Beror helt på hur den varvar
på toppfart nu, mer el. mindre än max.effektvarv.

Ang. drevstorlek fram: mindre drev rycker mer i kedjan. Men först under 14
kuggar börjar rycken öka. Har man sen ryckutjämnare så undrar jag om det
överhuvudtaget gör nån skillnad i verkligheten.
/u

Så att gå från 17 till 15 borde då innebära att hojen varvar 12% mer vid samma hastighet? (1/15 = 7%, 2/17 = 12%)

på din hoj för bra acc så hade jag drevat 2 ner fram, en kugg kommer du inte att märka ens. tycker du fortfarande det går trögt så gå upp 5-6 kugg bak. har provat olika drevning för gata på 600 or, och tycker att 2 ner och några upp är det ultimata. på en 1000 som gixxern så kör jag alltid 3 ner fram för bättre acc och för öberjävligt acc så har jag en pizza med 20 kugg till att ha bak :yoparty

Ja tänker testa att gå ner 2 fram och upp 10 bak nästa år bara för att det är kul :tungan

sandstream skrev:
Ja tänker testa att gå ner 2 fram och upp 10 bak nästa år bara för att det är kul :tungan

börja med 3 ner fram, tar ett tag att bli van vid då motorbromsen blir duktigt kraftig. billigare oxå med framdrev om man inte giller det.

GIXxXER skrev:
börja med 3 ner fram, tar ett tag att bli van vid då motorbromsen blir duktigt kraftig. billigare oxå med framdrev om man inte giller det.
Ska fundera på det! :tummenupp

jag skulle nog rekommendera att du låter framdrevet vara kvar och drevar upp den 3 bak istället. Skulle tro att din FZR 600 har 14 fram 42 bak som standard kanske, I sådannt fall gå upp till 45 bak.

Hojen blir mkt mer aggresiv och du får upp den på bakhjulet med enbart full gas! (nåja på 1:a växeln i alla fall). :yoparty

Grymt bra excel fil där Spider, tackar. :)

Last edited:
zilver skrev:

Jag ser att du har fått den hjälp du behövde med matten så jag
har inget övrigt att tillägga än lycka till. :)

ape skrev:
jag skulle nog rekommendera att du låter framdrevet vara kvar och drevar upp den 3 bak istället. Skulle tro att din FZR 600 har 14 fram 42 bak som standard kanske, I sådannt fall gå upp till 45 bak.

Hojen blir mkt mer aggresiv och du får upp den på bakhjulet med enbart full gas! (nåja på 1:a växeln i alla fall). :yoparty

Grymt bra excel fil där Spider, tackar. :)

3 kuggar upp bak är inte det samma som 3 ner fram. 3 ner fram motsvarar ca 10 upp bak. sedan det här snacket med att små drev sliter mer på kedjan pga vinklar mm, bullshit.

Plocka fram boken o titta efter hur stora stegen mellan växlarna är innan
ni drevar ner en massa. Annars kanske 6an blir som 4an idag. Och SÅ felväxlade
är väl normalt inte en hoj. Lagom är bäst.
/u

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS