Drevning?

Du vill aldrig dreva ner en hoj, visserligen låter 46 högt men är det fabriksinställningarna så låt det va. Du kommer tappa så mycket körglädje att du gör bättre i att sälja hojjen och köpa en 125 scooter isället omdu vill juda in bränsleekonemin

Den allmänna uppfattningen är att kortare/lägre/tajtare drevning innebär att motorn varvar mer vid given hastighet.
Så för att klargöra menar du säkert tvärt om mot vad du skriver.

Det mesta jag har ändrat på en gathoj var att dreva ner den ca 10%. Helt onödigt anser jag i efterhand, det hade gått lika bra att köra på en lägre växel alternativt peta ner tre i stället för två om man låg på motorväg.
 
Precis. Dreva upp menar jag, fast skrev tvärtom.
Japanerna har ju fixat hojjen så att den precis ska orka varva ut på sista växeln med orgdreving.
Personligen gillar jag att köra neddrevat (större kugg bak eller mindre fram) för att hojjen känns så många procent piggare som drevningen motsvarar, oavsett om jag växlar ner eller inte. Stockholms banor (bogesund och bunten) tillåter ändå inte att man maxxar sexan
 
En kompis till mig hade köpt en gammal r6 och bad mig kolla på den för den gick för jävla dåligt, provkörde och höll med. Kollade luftfiltret och allt annat inna efter en timmes felsök såg att den tidigare ägaren hade drevat ner den. Nu har jag skrivit så länge så jag glömt vad jag skulle komma till, men trådskapren borde köpa en scooter

Edit; nu kom jag på vad jag skulle komma till. Att jag skulle va den första att köpa en hoj med combat-utväxling på de fösrsta växlarna och med en högväxel/touringväxel på den sista. Fixa! Om det är några hojbyggare som läser det här. Tack.
 
Last edited:
Jag vill åt mindre varv/skrik men ett bra vrid om det går
Mindre skrik: Använd öronproppar. Gissar att på en bandag använder 50% av förarna öronproppar.
Öronproppar är den billiga enkla lösningen. Öronproppar finns på apoteket. Och på välsorterade järn/ verktygs affärer gissar jag.

Dyrare är en ny hjälm som sluter tätt runt öronen. Så den dämpar skriket.
Men att hitta en hjälm som sluter tätt runt öronen och för övrigt också sitter bra och funkar bra (tex stort synfält, ingen irreterande pinlock tätning mitt i synfältet, ja det är inte lätt.....

Ännu dyrare, en bra effektiv ljuddämpare på hojen. Som verkligen dämpar avgasljudet.
Insugs- och motorljud är knepigare göra nåt åt.

Bra vrid: Ja det är köra på lägre växel, 2an istället för 3an osv. Vilket innebär högre varv, mera skrik. Börja med öronpropparna.
Och vill du ha mer vrid på 1an så blir det nytt bakdrev (större bakdrev som stuntarna) och ny kedja.
 
Last edited:
Du vill aldrig dreva ner en hoj, visserligen låter 46 högt men är det fabriksinställningarna så låt det va. Du kommer tappa så mycket körglädje att du gör bättre i att sälja hojjen och köpa en 125 scooter isället omdu vill juda in bränsleekonemin

nu är det 14/42 på hojen. original 15/45. nån skillnad måste det vara mellan dessa kombinationer.
det jag vill är att sätta dit orginal på hojen så den går som den ska.
 
14/42=15/45 Det enda med de drev du har nu är att de slits fortare eftersom det är mindre slityta!

Jag har 15/45 på min, snart dags att byta drivpaket och då blir det nog 15/46 tror jag! Den blir rappare och toppfarten sänks, win win enligt mig! Det är så obekvämt att ligga i 220 ändå :P
 
14/42=15/45 Det enda med de drev du har nu är att de slits fortare eftersom det är mindre slityta!

Jag har 15/45 på min, snart dags att byta drivpaket och då blir det nog 15/46 tror jag! Den blir rappare och toppfarten sänks, win win enligt mig! Det är så obekvämt att ligga i 220 ändå :P

jag har ett nytt 15 och 46 drev och ny kedja. hur kommer hojen att bli då?
 
En kompis till mig hade köpt en gammal r6 och bad mig kolla på den för den gick för jävla dåligt, provkörde och höll med. Kollade luftfiltret och allt annat inna efter en timmes felsök såg att den tidigare ägaren hade drevat ner den. Nu har jag skrivit så länge så jag glömt vad jag skulle komma till, men trådskapren borde köpa en scooter

Edit; nu kom jag på vad jag skulle komma till. Att jag skulle va den första att köpa en hoj med combat-utväxling på de fösrsta växlarna och med en högväxel/touringväxel på den sista. Fixa! Om det är några hojbyggare som läser det här. Tack.

Det har jag funderat på med.
En extra växel som typ bara funkar i 110+ (Bil)
 
Det har jag funderat på med.
En extra växel som typ bara funkar i 110+ (Bil)

Det finns på toruingmoppar, kollar du en stor BMW så går den strax över tomgång i 130 på högsta växeln. Men vem vill ha det på sporthojar? Lider man av högt varv vid transportfart kör man antingen väldigt fort eller är väldigt gnällig.
 
jag har ett nytt 15 och 46 drev och ny kedja. hur kommer hojen att bli då?

Då blir hojen mer högvarvig vid given hastighet. Det skiljer sig inte mycket men om vi säger att du kör i 100 km/h nu på tvåan och kollar varvtalet, det står 10.000 rpm. Om du byter drev till 15/46, lägger i tvåan och kör upp så du ligger i samma varvtal, dvs 10.000 rpm så kommer hastigheten vara lägre, typ 98 km/h eller runt där någonstans
 
Jag ändrade min från org. 16/44 till 17/35 så nu går den bra:banana ,men å andra sidan så har jag 313hk å ta av.:tummenupp
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top