Drevning, tips och råd?

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Sökt igenom otaliga trådar utan att få riktigt svar på mina funderingar.
Gällande drevningen så har jag laborerat lite för att få rätt på vad som funkar bäst för mig på vissa banor. Beroende på hur man drevar förstår jag även att axelavstånd och geometri ändras utifrån vad som ökas och minskas, och såklart slitage.

Men om man nu kan få samma utväxling men med olika drev fram och bak, vad är bäst att eftersträva? Större drev fram och bak eller mindre fram och bak. Förutom axelavstånd, vilka andra egenskaper kan man förvänta sig med respektive drevning?

Exempelvis ger 14-41 nästan exakt samma utväxling som 15-44 på min Honda.
 
Kan inte säga att jag vet något om ämnet, men spontant känns det som att något större drev fram och bak borde vara bättre för livslängden.

1. Fler kuggar på dreven att fördela belastningen över, borde ge längre livslängd för dreven.
2. Större drev ger kedjan mjukare vinkel runt dreven, borde ge mindre rotationsslitage på länkarna.
 
Last edited:
Kan inte säga att jag vet något om ämnet, men spontant känns det som att något större drev fram och bak borde vara bättre för livslängden.

1. Fler kuggar på dreven att fördela belastningen över, borde ge längre livslängd för dreven.
2. Större drev ger kedjan mjukare vinkel runt dreven, borde ge mindre rotationsslitage på länkarna.

Är helt överens med dig där :tummenupp , funderade mer på själva köregenskaperna i fråga.
 
Är helt överens med dig där :tummenupp , funderade mer på själva köregenskaperna i fråga.
Förutom axelavstånd är det väl bara den marginella skillnaden i vikt mellan olika drev. Storleken på dreven i sig bör inte påverka. Däremot om du ändrar axelavstånd/hjulbas, vilket inte sker per automatik av drevbyte.

För axelavståndet så sitter det ju i hur lång kedjan är och hur du behöver justera för att uppnå korrekt slack. Om du till exempel tar bort några kuggar bak behöver du ju spänna upp kedjan vilket kan ge en ökning i axelavstånd. Och tvärt om om du ökar ett par kugg bak.

Om du kompenserar genom att korta eller förlänga kedjan en länk så kan du ju justera axelavståndet så att du kommer så nära det du vill ha/är van att ha.

Sedan är det väl en fråga om hur stor ändringen är och hur mycket du märker av det i lättsvängdhet/kursstabilitet.
 
Detta är ytterligare en setupfråga som inte har något 100% rätt svar.

Om du är ute efter en viss kedjekraft, för att få mer eller mindre support under acceleration, så kan det ena alternativet vara bättre. Detta kräver dock att du har full koll på svingarmsvinkeln och vinkeln hos den spända delen av kedjan så att du därigenom kan räkna ut läget på den imaginära, momentlösa punkten och därigenom den så kallade squatvinkeln. Detta kräver en eller annan form av chassieprogram men ger också fullständig information om vilken drevning som ger mer eller mindre kedjekraft och därigenom mer eller mindre support under acceleration.

Om du är ute efter att minimera slitaget så är det inte nödvändigtvis så att fler kuggar är bättre. Ett mer etablerat sätt för att bedöma slitaget är att räkna på hur många rotationer som krävs innan samma kugg möter samma rulle igen. Du kan läsa mer om detta längst ner på www.gearingcommander.com. Denna sida räknar även ut en massa andra bra-att-veta saker.

Sedan är det ofrånkomligt att mindre är lättare, men detta kan också ställa till det för ovan nämnda kedjekraft, ifall kedjan ligger an mot kedjestyrningar.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top