drevning till min R6??

jerry78

Medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
Yamaha Dragstar 1100
Hej
undrar bara vilken drevning ni har på era R6:or?? jag har en -99 men inte kollat vad jag har,, men vill ha kanon för köra på bakhjulet fast inte så det blir jobbigt att köra långt.
mvh jerry

jerry78 skrev:
Hej
undrar bara vilken drevning ni har på era R6:or?? jag har en -99 men inte kollat vad jag har,, men vill ha kanon för köra på bakhjulet fast inte så det blir jobbigt att köra långt.
mvh jerry

Bäst är nog om du provar dig fram själv... Men skulle gissa att helt orginal funkar bra!

ozto skrev:
Bäst är nog om du provar dig fram själv... Men skulle gissa att helt orginal funkar bra!
Nu tror jag inte att han är så värst superduktig på att wheela utan vill ha hjälp.

Jag skulla gå ner ett fram och upp 2 bak. Då kan du troligen behålla den kedjan du har. För går du endast upp bak en massa kanske du måste byta kedjan. Så ska du endast testa är det nog det billigaste alternativet.

Swedie skrev:
Nu tror jag inte att han är så värst superduktig på att wheela utan vill ha hjälp.

Jag skulla gå ner ett fram och upp 2 bak. Då kan du troligen behålla den kedjan du har. För går du endast upp bak en massa kanske du måste byta kedjan. Så ska du endast testa är det nog det billigaste alternativet.

Jo kanske sant, men mitt tips är endå att åka ut och öva med hojen som den är. Jag hajjar inte riktigt varför nybörjar träning inte skulle funka lika bra på en hoj med orginaldrevning.. Många drevar ju ner för att köra på tvåan, varför inte ha kvar orginal och köra på ettan?

Är ju lätt o säga när man kör R1, men när hojen vägrar gasresa på 1an ens så får man nog ta till drevning.

Att koppla går men är bra mycket svårare/läskigare innan man får in snitsen!

r6

Swedie skrev:

vad gör det för skillnad?
blir det upp eller ner? :va
(okunnig)

vh

fortsomfan skrev:
vad gör det för skillnad?
blir det upp eller ner? :va
(okunnig)

vh
Han går ner 1 fram = mindre omkrets = snabbare snurrande drev = långsammare fast snabbare varvning av motorn.

Upp 2 bak = längre tid för bakhjulet att snurra ett varv = mer varv för att göra skillnad

= mer varv vid en viss fart = lättare att använda effekten för att accelerera så hårt att framhjulet går till väders

-1fram och +2 bak som swedie sa blir nog perfekt. Men att använda kopplingen är ett måste, svårt att dreva en 600 så att den går upp på bakhjulet på bara gas, finns inte vrid för det.

tackar

ok tack för tipsen ska tänka lite på det men ska kolla vad jag har nu,,, och när jag övade lite i somras så slirade jag upp den i tvåan,, tycker att det är rätt svårt att börja i ettan och sen växla till tvåan så vill ha den starkare i tvåan..

ska vi behöva svara på simpla frågor om drevning i detta forum? var det inte så att man var tvungen att ha en hoj som var specifikt ombyggd för stunt. skulle vilja att vi har en lite högre nivå på inläggen här tack.

Alla måste väl börja någonstans. Även de bästa som kör cirklar utan problem idag har väl nån gång frågat om drevning till sin hoj :) .

Härnöante skrev:
Alla måste väl börja någonstans. Även de bästa som kör cirklar utan problem idag har väl nån gång frågat om drevning till sin hoj :) .

jo, men att wheela kallar jag inte att stunta. en fråga som hade passat i detta forum är hur fuan gör jag med fingrarna på en highcair coaster? eller vad är fördelen eller nackdelen med att ha handbromsen monterad på höger sida under frambromsen?

tyckte frågan var rätt ställd i detta forum (se länk), men det tyckte visst inte swedie.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102962

nog diskuterat från min sida. någon moderator får ta ställning

Tommy*** skrev:
-1fram och +2 bak som swedie sa blir nog perfekt. Men att använda kopplingen är ett måste, svårt att dreva en 600 så att den går upp på bakhjulet på bara gas, finns inte vrid för det.

Klart det går.. Min gamla r6a gjorde poweruiilies med endast två kugg upp bak. SKulle säkert gjort det original oxo. :tomten

Vill du inte ha mer människor som stuntar eller vad är det med dig?
Sicket intryck killen får av "de som kan" med sånna kommentarer?
Så dela med dig av dina egna tips istället är du bussig :tummenupp
:pannkyss
Man måste lära sig krypa innan man kan springa och gå!

:squid

GIXxXER skrev:
ska vi behöva svara på simpla frågor om drevning i detta forum? var det inte så att man var tvungen att ha en hoj som var specifikt ombyggd för stunt. skulle vilja att vi har en lite högre nivå på inläggen här tack.

menar ni verkligen att inte en r6a går upp på endast gas? tror jag inte på.. fan tjejens gamla gsxr600 från 99 reser sig iaf på ettan på bara gas.

r6:an går upp på gas i 2:an men avsevärt mkt lättare om man duttar till lite på kopplingen. 1:an rekomenderar jag inte, blir hispig som f.n

Murra skrev:
Klart det går.. Min gamla r6a gjorde poweruiilies med endast två kugg upp bak. SKulle säkert gjort det original oxo. :tomten

Du har säkert rätt att det går... Skitsamma jag tycker man bör använda kopplingen iaf. Gillar inte att rycka å slita... sedan blir det okontollerat oxå tycker jag.

Håller med! Kopplingen är det bästa om det ska bli nåt snyggt av bakhjulåkningen i lägre hastigheter :) .

???

Har Gixxer vaknat på fel sida eller??? ställde bara en simpel fråga och brusa upp för ingeting,,, tror han att han är världs bäst eller?? jaja :kocko

jerry78 skrev:
Har Gixxer vaknat på fel sida eller??? ställde bara en simpel fråga och brusa upp för ingeting,,, tror han att han är världs bäst eller?? jaja :kocko

sorry, jag har "hikhpe" (har inte kört hoj på evigheter) :hihi.

ang. drevningen. skippa den till du lärt dig grunderna på första växlen. dvs, koppla upp den stabilt. och lära dig använda bakbromsen. vill du få upp den snabbare så höj tomgången.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna