Drevning på min R6, i praktiken..

jfd

--> Sommar <---
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1 Röd/Vit -98 med -00 motor
Någon som har provat "dreva ner" (starkare) en R6 eller någon annan 600 för den delen? Är skillnaden stor?

Är sugen på att få den lite starkare och tänkte därför att man kanske skulle kunna dreva ner den, men är det värt mödan??

körde -1 fram,, jäkla skilland i både acc o styrka,, nu är den mycket roligare o köra,, de balla e att den är snabbare nu än innan,orkar varva ur snabbare antar ja,, 276 lätt på mätare(sen kom det bilar i vägen) annars 276 as segt med org drev, nu kan ja få upp den i 90 på 2:an med o snärta kopplingen oxå, billigt o testa med o minska 1 fram,,

Kör för det

Ronnie skrev:
körde -1 fram,, jäkla skilland i både acc o styrka,, nu är den mycket roligare o köra,, de balla e att den är snabbare nu än innan,orkar varva ur snabbare antar ja,, 276 lätt på mätare(sen kom det bilar i vägen) annars 276 as segt med org drev, nu kan ja få upp den i 90 på 2:an med o snärta kopplingen oxå, billigt o testa med o minska 1 fram,,

Kör för det

Antroligen går cykeln långsammare nu... inte snabbare,, Hastighetsmätarn stämmer inte heller,,, :3freak

Schyst Ronnie, ska fara till Yamaha Center det första jag gör imorgon, måste prova!!!

Jag fick vänta 6-7 veckor på mitt 15 drev då det inte fanns hos nån av Bike trollhättans leverantörer inom sverige,, men de va det värt,,

Måste man använda orginaldrev då da?? (antar att det var detta du väntade på)

Ronnie skrev:

Kör för det

Fick tipset att dreva ner 1 kugg fram och upp 2 bak. Ska göra det så fort jag hittar en kedja som inte kostar 1900 kr, så ja kan byta allt på en gång. Ska tydligen bli en ruggig skillnad. //B

Ronnie skrev:
Hur kan mätaren ändrats?? nyfiken??
Mätaren e kopplad till växellådan å inte till hjulet, så oberoende på vilket hjul fram så är det varvtalet som bestämmer hastigheten...

OlleR6 skrev:
Mätaren e kopplad till växellådan å inte till hjulet, så oberoende på vilket hjul fram så är det varvtalet som bestämmer hastigheten...

Hur mycket av topphastigheten förlorar man då, med -1 fram??? på ett ungefär??

OlleR6 skrev:

Så alltså ljuger min mätare nu?? har kännts lite skumt att komma upp så fort fast det gick ju jäkligt fort när mätaren visar 276km/h, det går inte räkna ut på nått sätt?? typ 16/?? o sen x15??

jfd skrev:
Hur mycket av topphastigheten förlorar man då, med -1 fram??? på ett ungefär??
Jag har ingen aning, kan röra sig om runt 5-10km/h gissningsvis. Kom ihåg att du har toppeffekten på 13500 å inte vid 15500, nu har jag inte hittat åt nån såpass säker väg att jag fått testa min men jag gissar att du gått över 13500 med orginaldrevning vid 276km/h vilket innebär att den inte skulle gå lika fort nerdrevat heller, såvida du inte har, som jag, en effektpuckel till efter 14700... (skyller det på microns räserpipa)

Ronnie skrev:
Så alltså ljuger min mätare nu?? har kännts lite skumt att komma upp så fort fast det gick ju jäkligt fort när mätaren visar 276km/h, det går inte räkna ut på nått sätt?? typ 16/?? o sen x15??
För det första så har hastighetsmätarn alltid ljuge, vid 276km/h på mätarn kan du nog inte räkna med mer än 260-265km/h verklig fart, kanske tillåme lägre!

Ja du kan räkna ut teoretisk toppfart, hitta åt utväxlingen på sista växeln å räkna mot dreven :)

OlleR6 skrev:
Jag har ingen aning, kan röra sig om runt 5-10km/h gissningsvis. Kom ihåg att du har toppeffekten på 13500 å inte vid 15500, nu har jag inte hittat åt nån såpass säker väg att jag fått testa min men jag gissar att du gått över 13500 med orginaldrevning vid 276km/h vilket innebär att den inte skulle gå lika fort nerdrevat heller, såvida du inte har, som jag, en effektpuckel till efter 14700... (skyller det på microns räserpipa)
Ja ja, hur som helst, några kilometer hit eller dit på topphastigheten spelar för mig ingen roll, sällan man får tillfälle att ligga i de där farterna ändå.. Huvudsaken är att hojen är starkare...

På den här sidan finns det ett verktyg som heter "Speed calculator"
http://www.yzfr6.net/
Enligt det så skiljer det ca. 11 km/h vid 10.000 varv om man går ner till 15 fram.
Frågan om toppfart beror ju lite på om hojjen med lägre drevning orkar varva lite mer.
Gör den det så kanske det inte ändras något ö.h.t

260 ar val inte så tokigt på en 600'a? min har bike testad till 257 km/t verklig fart......

OlleR6 skrev:
För det första så har hastighetsmätarn alltid ljuge, vid 276km/h på mätarn kan du nog inte räkna med mer än 260-265km/h verklig fart, kanske tillåme lägre!

Ja du kan räkna ut teoretisk toppfart, hitta åt utväxlingen på sista växeln å räkna mot dreven :)

1.083 6th gear = utväxlingen, nån studerande som vet någon klurig formel???

jfd skrev:
Ja ja, hur som helst, några kilometer hit eller dit på topphastigheten spelar för mig ingen roll, sällan man får tillfälle att ligga i de där farterna ändå.. Huvudsaken är att hojen är starkare...
Nejnej, men hela hastighetsregistret påverkas ju av nerdrevningen, den kommer visa fel i 90 oxo, även om det är liten skillnad ;)

Ronnie skrev:
Hur kan mätaren ändrats?? nyfiken??

räkna själv på
http://www.yzfr6.net/sprocket_speed.php

och jag kan ju säja att det är värt en nerdrevning, klart mkt roligare att köra.. jag gick upp 2 bak... 3 blir vid nästa drivpaketsbyte...

//håkan

EDIT: Tillägg, jag mätte med GPS med +2 bak, 55 på mätaren 50 "äkta fart enligt GPS" 100km/h på mätarn, 90 på GPS

Kyckling skrev:
På den här sidan finns det ett verktyg som heter "Speed calculator"
http://www.yzfr6.net/
Enligt det så skiljer det ca. 11 km/h vid 10.000 varv om man går ner till 15 fram.
Frågan om toppfart beror ju lite på om hojjen med lägre drevning orkar varva lite mer.
Gör den det så kanske det inte ändras något ö.h.t

Laddade ner varenda manual som fanns på den sidan o håller på att skriva ut allt o ha i en pärm,, Gissa om detta tar tid med farsans kassa skrivare :D :D då har man ju nått o göra ialla fall,,,

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti