Drevning på min R6, i praktiken..

Nya kuggantalet/gamla kuggantalet (original) multiplicerat med gamla hastigheten (ex. original toppfart)= Nya hastigheten

Detta gäller endast på framdrevet och om bakdrev är original!

Ex. 15/16*260=243,75km/h

Naturligtvis gäller att motorcykeln varvar ur...annars hade man satt på ett 25 drev i fram, men då orkar den liksom inte varva ur, 25 drev (om det gick):

25/16*260=406,25km/h :D

Last edited:
Hehe borde la gå o kapa bort lite delar för att få på 25 drev?? då vore man ju kung,, fast en bra slö hoj,,, :banana :banana :banana

Ronnie skrev:
Hur kan mätaren ändrats?? nyfiken??

Personlig erfarenhet utan att kalkylera så visar min mätare ca 10 km/h fel i farter under 200. Felvisningen blir högre med farten.

Personligen har jag haft 289Km/h i toppfart på en R6an, nästan varvtalsstoppet med en kugg mindre fram, dynojet kit och slipon. Det var rätt coolt om man bortser från felvisningen.

Anledningen till att jag drevat ner är att det passar bättre för bankörning, bättre drag på tvåan i långsamma kurvor. Sen får jag nytta av 6an på snabba banor.

Nu ska jag på en långstyrning å då åker orginal drevet på igen.

Har också en kugg mindre fram, och det känns som att det blir svårt att byta tillbaka till original, hojen är mkt skönare att köra nu, framförallt om man kör mycket bana. :tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti