Drevning.. ngn som har koll?

snaggels

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Ducati 848-08
Har byggt om min gsxr 750-96a till fighter.
Har inte behov av ngn tokig toppfart längre...
De optimala vore juh att de skulle va buslätt att lirka upp den upp till trean-fyran men ändå inte ha tokigt högt varv när man kör upp mot 150....
Sitter 16 fram och och 42 bak tror jag..
Har funderingar på 14 fram 46 bak....
Borde va bättre att lägga på kugg bak än att gå ner fram i förslintnings syfte kanske :va ?
Ngn som har ngra erfarenheter på området ???

snaggels skrev:
De optimala vore juh att de skulle va buslätt att lirka upp den upp till trean-fyran men ändå inte ha tokigt högt varv när man kör upp mot 150....
Borde va bättre att lägga på kugg bak än att gå ner fram i förslintnings syfte kanske :va ?

Finns massor av trådar om detta redan, men sammanfattningsvis kan man säga såhär:

Det sliter mindre på kedjan om man drevar upp bak, men kostar samtidigt mer pengar eftersom bakdrev är större.
Det brukar inte vara något problem ur förslitningssynpunkt att dreva ned 1 kugg fram.
Rekommendationen brukar vara 1 ned fram och/eller 3-4 upp bak (kan förmodligen variera lite mellan olika hojar).

Vill du ha mer ino kan du söka i forumet.

snaggels skrev:

Tror snarare att du har 16-45. Gå ner ett kugg fram, och tre upp bak. Det bli ju som två ner fram. Då borde den bli ganska så extrem.
Jag satte på tre kugg större bak på min 98'a, och då gick det att ståendes dra upp den på trean iaf.

öh, du ska köra 150km/h? sa inte du att du skulle köra sakta på bakhjulet?

Iaf -1 +5 kommer ge dig bra skjuts i grejerna. Fortfarande behöver du "slita" på 4an för o wheela. Men.

Sköt kedjan med smörjning så funkar det bra å gå ner 1 fram iaf.

Kör -1 +5 och det kan jag åka 15km/h på bakhjulet med. Ska du greja med 12 o´clocks å grejer så räcker det bra. Om du inte ska det så -1 + 3 kanske?

menar att jag vill kunna köra utan att tokvarva när man ska åka längre sträckor, men få den mer lätt slangad ! hitta nge bra mellanting där...
Behöver jag köpa förlängd kedja eller kan de funka me standard längd på linan måntro... säg att man går -1fram +4-5 bak :va

snaggels skrev:
menar att jag vill kunna köra utan att tokvarva när man ska åka längre sträckor, men få den mer lätt slangad ! hitta nge bra mellanting där...
Behöver jag köpa förlängd kedja eller kan de funka me standard längd på linan måntro... säg att man går -1fram +4-5 bak :va

Den drevningen är lite väl om man ska använda hojen att transportera sig med mer än i stan. Ta lite mindre bakdrev så klarar du dig.

högre drevning = varven tar slut snabbare. Så suger du på att köra bakhjul så kommer ju inte drevning hjälpa dig att varva mindre.

Hade själv funderingar om detta så jag tackar för infon. 3 kugg bak får det bli och blir det skit är det ju bara att byta tillbaka igen :)

Nån som vet vad R750 -02 har för antal kugg bak original? (Så slipper jag smutsa ner mig :hihi )

sandstream71 skrev:
Hade själv funderingar om detta så jag tackar för infon. 3 kugg bak får det bli och blir det skit är det ju bara att byta tillbaka igen :)

Nån som vet vad R750 -02 har för antal kugg bak original? (Så slipper jag smutsa ner mig :hihi )

-1 fram så lipper du ändra kedjan. Tänk på att hastighetsmätar´n visar för mycket och du får för många mil. Men hojen blir roligare att köra!

Rigge skrev:
-1 fram så lipper du ändra kedjan. Tänk på att hastighetsmätar´n visar för mycket och du får för många mil. Men hojen blir roligare att köra!
Har redan -1 fram (17->16) och märker ingen skillnad alls.

sandstream71 skrev:

42 kuggar.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck