Drevning Husaberg FS650E Motard

15/42 låter som en ganska vettig original drevning enligt mig, enklaste du kan göra är att ringa en Husaberg återförsäljare och helt enkelt fråga vad drevningen är original på ditt monster:)
Det hade iaf jag gjort.

Mvh. Go power wheelies!

ja, jag antar att du har rätt. Jag ska försöka hinna besöka min lokala mc-handlare direkt efter jobbet imorrn & inskaffa 15/42 drevning. Sen får man se om det kan åstadkomma några mirakel eller ej. :bow
Jag återkommer såfort jag har provkört det nya drivpaketet.

Tror ni förresten att jag måste köpa en ny kedja om jag ändrar drevning från 16/38 till 15/42?

ja, jag antar att du har rätt. Jag ska försöka hinna besöka min lokala mc-handlare direkt efter jobbet imorrn & inskaffa 15/42 drevning. Sen får man se om det kan åstadkomma några mirakel eller ej. :bow
Jag återkommer såfort jag har provkört det nya drivpaketet.

Tror ni förresten att jag måste köpa en ny kedja om jag ändrar drevning från 16/38 till 15/42?

I vilket skick är kedjan nu? är den spänd som f*n eller normalt slak? eller är den lite lösare?

Edit: Du kan ju givetvis flytta hjulet fram/tillbaka OM det skulle behövas!

Last edited:
I vilket skick är kedjan nu? är den spänd som f*n eller normalt slak? eller är den lite lösare?

Edit: Du kan ju givetvis flytta hjulet fram/tillbaka OM det skulle behövas!

Kedjan är nu normalt slak. Och kedjespännaren tillåter att skruvas in ytterliggare 7-9mm innan den når botten.

Fast när du körde henne, var hon drevad 15/38 och det funkade tydligen alldeles utmärkt det med. :krama

Fick vi aldrig på 16-drevet då eller, vill starkt minnas att det var originalplanen i alla fall :va

Hojen kommer med 15-, 16-, 40- och 42-drev från fabrik, det satt 15/40 på min när jag hämtade den.

15/40 även på min som ett av möjliga alternativ till originaldrevning, funkar till det mesta

Last edited:
Kedjan är nu normalt slak. Och kedjespännaren tillåter att skruvas in ytterliggare 7-9mm innan den når botten.

Man skall egentligen byta hela drivpaketet samtidigt (kedja/drev) för att få ett jämnt slitage:tummenupp

Men om kedjan är relativt ny så skall det nog inte behövas.
Jag föreslår att du provar med den gamla kedjan först, skulle inte det fungera så finns det ju bara ett alternativ:)

så prova med den gamla och se vad som händer och eventuellt slacka ner den lite.

Fick vi aldrig på 16-drevet då eller, vill starkt minnas att det var originalplanen i alla fall :va
Nej, vi behöll 16 och satte på 40, för svingen räckte inte till för att sträcka kedjan med 38-drevet på, så var det! Jag hade ingen lust att kapa kedjan eftersom drevningen var ytterst temporär.

Last edited:
Man skall egentligen byta hela drivpaketet samtidigt (kedja/drev) för att få ett jämnt slitage:tummenupp

Men om kedjan är relativt ny så skall det nog inte behövas.
Jag föreslår att du provar med den gamla kedjan först, skulle inte det fungera så finns det ju bara ett alternativ:)

så prova med den gamla och se vad som händer och eventuellt slacka ner den lite.

Du har nog rätt i att det är bäst att byta kedjan samtidigt som man byter dreven.. oavsett om den gamla kedjan passar eller ej.
Kedjan som sitter på nu har jag ingen aning om hur gammal den är heller. :va

Som sagt ovan...

Förresten, om man skulle byta kedjan varje gång man drevade om en motard så skulle det gå åt en h-es massa kedjor i onödan. Att dreva om är ju inte samma sak som att byta drivpaket, dreva om kan vara nödvändigt för att få maximal körbarhet beroende på körförhållanden. Det är få hojar i den här kategorin som funkar med samma drevning överallt. Man byter kedja när den är sliten och lika med dreven. Se till att hålla grejerna rena och välsmorda så slits de minimalt.

Byter hela drivpaketet samtidigt gör man på hojar som går med samma kedja och drev hela tiden, tills paketet är slut. Det gör sällan en motard. Iaf inte i min värld.

Mina 50 cent. Men vad vet jag? Jag är ju :tuttar

:rolleyes:

hm.. mm.. men då är frågan hur jag kan se på kedjan om den är i utslitet skick eller ej? :3freak

vad jag vet så ska inte länkarna vara 4 kantiga och det skall inte gå att rulla på dom här kromade rullarna som sitter imellan (vet inte vad dom heter för tillfället)

Ovanstående problem finns på min kedja just för tillfället:rofl :rofl :yoparty :tuttar

hm.. mm.. men då är frågan hur jag kan se på kedjan om den är i utslitet skick eller ej? :3freak
Om hojen gått långt och kedjan inte är bytt sedan hojen var ny kan det vara bra att byta den nu hur som helst. Skönt med nya, fräscha grejer när säsongen börjar.

Om någon annan orkar förklara hur man ser att en kedja är sliten så be my guest, för nu har jag skrivit nog. Det finns uppenbart massor av "experter" här, speciellt på fs650e -06. :) Kedjor är ju en universalgrej, nu är det kväller.

:krama

16/38 sitter monterat orginal på husa fs 650, man får med 15/40 vid sidan om.

jag åker med 15/40 eller 42, funkar på gata och bana för mig. 16/38 är aldeles för högt! går ju knappt å köra på 6an i 110:gnissla :)

Kul att läsa lite diskussioner.

Skulle vilja påstå att 15/40 är oslagbar drevning på 650n oavsätt om du kör gata eller bana.Är du vass kanske du kan få upp den på slangen på 1-4ns växel och den kommer inte heller att varva ut när du ska toppa den.

Ska du köra bana kommer den drevningen passa bra även där. Blir liksom lagom stora steg genom lådan vilket jag anser är det viktigaste för all typ av körning oavsätt om du har ett eller två hjul i backen.

Mvh
Stefan

www.teamhusaberg.se

Last edited:
Sådär!

Har idag inhandlat ny kedja, framdrev + bakdrev. Det blev 15/42 drevning. Ska ner i cykelrummet nu direkt & mecka ihop hojen & se vad den går för nu! Jag hör av mig gällande resultatet av provkörningen senare ikväll. ;)

Måste bara tacka för tråden :tummenupp Ramlade på den av en slump medans jag i efttermiddags funderade över om inte mina nya husa ändå känns lite slöare än den förra. Satt 16/38 på den... jag bytte precis till de andra dreven som jag fick med... 15/40. Han inte provköra innan det blev mörk, och måste nog ha en extra länk till kedjan också. Men imorgon... :banana

Måste bara tacka för tråden :tummenupp Ramlade på den av en slump medans jag i efttermiddags funderade över om inte mina nya husa ändå känns lite slöare än den förra. Satt 16/38 på den... jag bytte precis till de andra dreven som jag fick med... 15/40. Han inte provköra innan det blev mörk, och måste nog ha en extra länk till kedjan också. Men imorgon... :banana

Likaså jag hann aldrig provköra heller.. det strulade när jag skulle sätta tillbaka bakdäcket, 15-drevet som jag köpt passade inte, sen skulle jag även hålla på & kapa till rätt längd på den nya kedjan etc.
Men imorrn(läs idag) kommer jag kunna vara "fit for fight" igen, med min nya 16/42 drevning! Återstår att se hur det kommer gå.. :gnissla

Sådär!
Var ute ikväll & provkörde min nya drevning 16/42. Och visst blev det skillnad. Nu går den allt upp på 3:an oxå utan problem, men 4:an har däremot samma status som 3:an hade när jag körde med 16/38 drevningen. Ska försöka få tag i ett 15 drev oxå som PASSAR hojen! Noterbart är även att det smällde rätt kraftigt om den när jag drog ner gasen. Lutar väl åt för snål bränsleblandning. Måste även titta på ventilerna, nålen, munstycke etc...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back