Drevning Fireblade - 09

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Firebladen har i original 16/42. Jag planerar att byta till 520 kedja som ju är ganska klen och tänkte därför behålla 16 drevet och gå upp till 48 bak.
Har kollat lite och ser att nästan alla kör med 15/42-45.
Finns det någon nackdel att bara gå på bakre drevet?
Borde ju minska påkänningarna.

Micke
 
Mindre framdrev ger större förluster i kedjan och ökat slitage, dock får du samma, eller pyttelite längre hjulbas.

Med större bakdrev får du lite större roterande massa, ofjädrad sån dessutom, men mindre förluster i kedjan och du får kortare hjulbas, dvs mer lättsvängd hoj.
 
Tack för hjälpen! Det blir 16/48 eller möjligen 47. Kanske inte så listigt att ha exakt 3 till 1 i utväxling.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top