Drevning Fireblade - 09

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Firebladen har i original 16/42. Jag planerar att byta till 520 kedja som ju är ganska klen och tänkte därför behålla 16 drevet och gå upp till 48 bak.
Har kollat lite och ser att nästan alla kör med 15/42-45.
Finns det någon nackdel att bara gå på bakre drevet?
Borde ju minska påkänningarna.

Micke
 
Mindre framdrev ger större förluster i kedjan och ökat slitage, dock får du samma, eller pyttelite längre hjulbas.

Med större bakdrev får du lite större roterande massa, ofjädrad sån dessutom, men mindre förluster i kedjan och du får kortare hjulbas, dvs mer lättsvängd hoj.
 
Tack för hjälpen! Det blir 16/48 eller möjligen 47. Kanske inte så listigt att ha exakt 3 till 1 i utväxling.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top