Drevning, ändrad hjulbas

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
Drevade om min RSV4 vilket medförde 10-15 mm längre hjulbas. Är det ngt som påverkar hojen så det känns eller är det försumbart? Jag vill ogärna kapa kedjan i onödan.

Ngn med koll? Mvh
 
Ingen risk att den kommer att kännas som en gammal touringhoj, bara att köra på som vanligt :tummenupp
 
Ett problem kan bli att justeringen i svingen inte räcker till. :huvet
För du ska få rätt kedjespänningen.
Men räckte justeringen i svingen till, grattis. :)
Du kan se effekter för slitage på kedjan med original och andra kedjedrev längst ner här.
http://www.gearingcommander.com/
Helst ska inte samma länk av kedjan träffas av samma kedjetand hela tiden.
 
Teoretiska förändringar blir det ju men jag har aldrig klarat av att känna någon skillnad när jag kortat av kedjan, eller bytt till längre. Inte ens på den tiden när jag körde väldigt mycket och var extra känslig.

Finns väl andra som har känsligare rumpa än mig men då handlar det nog om tävlingsförare på ganska hög nivå.

Särskilt med den förändrade utväxlingen som du kommer känna av väldigt mycket så blir den förändrade hjulbasen ännu svårare att urskilja.
 
Jag drevade om min rsv4r -10 och jag märkte ingen större skillnad I beteendet. Dock så blev den ju så stark på låga växlar att jag fick lov att shortshifta mkt på bana för att undvika att wheela hela tiden.
 
Teoretiskt sätt kommer den att bli mjukare i bakfjädringen, i och med att det blir längre hävarm i svingen. Osäkert om du kommer att märka det dock. Bytte sving på min Bandit till en modernare, och den var ca 2 cm längre, upp 4 länkar, och den saggade så pass mycket mer, att jag blev tvungen att öka fjäderförspänningen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top