Drevning, ändrad hjulbas

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
Drevade om min RSV4 vilket medförde 10-15 mm längre hjulbas. Är det ngt som påverkar hojen så det känns eller är det försumbart? Jag vill ogärna kapa kedjan i onödan.

Ngn med koll? Mvh
 
Ingen risk att den kommer att kännas som en gammal touringhoj, bara att köra på som vanligt :tummenupp
 
Ett problem kan bli att justeringen i svingen inte räcker till. :huvet
För du ska få rätt kedjespänningen.
Men räckte justeringen i svingen till, grattis. :)
Du kan se effekter för slitage på kedjan med original och andra kedjedrev längst ner här.
http://www.gearingcommander.com/
Helst ska inte samma länk av kedjan träffas av samma kedjetand hela tiden.
 
Teoretiska förändringar blir det ju men jag har aldrig klarat av att känna någon skillnad när jag kortat av kedjan, eller bytt till längre. Inte ens på den tiden när jag körde väldigt mycket och var extra känslig.

Finns väl andra som har känsligare rumpa än mig men då handlar det nog om tävlingsförare på ganska hög nivå.

Särskilt med den förändrade utväxlingen som du kommer känna av väldigt mycket så blir den förändrade hjulbasen ännu svårare att urskilja.
 
Jag drevade om min rsv4r -10 och jag märkte ingen större skillnad I beteendet. Dock så blev den ju så stark på låga växlar att jag fick lov att shortshifta mkt på bana för att undvika att wheela hela tiden.
 
Teoretiskt sätt kommer den att bli mjukare i bakfjädringen, i och med att det blir längre hävarm i svingen. Osäkert om du kommer att märka det dock. Bytte sving på min Bandit till en modernare, och den var ca 2 cm längre, upp 4 länkar, och den saggade så pass mycket mer, att jag blev tvungen att öka fjäderförspänningen.
 
Nyheter
BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Back
Top