Dreva ner

radiostyrd

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
2001,Mz,660 Baghira
Funderar på att gå ner ett drev fram på min hoj för att den ska lättare upp på bakhjulet.

Är det något speciellt som händer med hojen som jag borde veta??

/ Chris

Gå ner en kugg fram och topphastigheten minskas, accelerationen ökar och du kommer säkert att kunna gå upp på bakhjulet lättare med det ökade vridet :)

Men det har ju mycket med teknik att göra också.

TS vill ju gå ner ett drev i fram, misstänker att han vill ta bort det helt. Då sjunker nog bla toppfart till 0 och den blir grymt svårslangad :rolleyes:

Annars håller jag med Ingel, bättre att gå upp ibak, det sparar både sving och drivpaket. Har du samma kedja så får du dessutom kortare hjulbas = mer lättsvängd och lättslangad hoj än med mindre drev ifram som ger längre hjulbas.

Finns hojar med givare/sensorer i växellåda/drev som räknar kugg och därför visar de fel hastighet om drevningen ändras :tummenupp

Jo, utgående axel snurrar snabbare vid en given hastighet som du drevar ner.
Bakhjulet snurrar däremot lika fort. Såvida du inte byter fälg/däckdimension.

Finns hojar med givare/sensorer i växellåda/drev som räknar kugg och därför visar de fel hastighet om drevningen ändras :tummenupp
Det är väl bara Aprilia, iaf 2t, som har i bakhjulet och vissa Triumph som mäter i framhjulet, av hojar tillverkade efter Dacke-fejden? Resten mäter väl i lådan, givare på framdrevet osv, dvs påverkas av hur man drevar hojen.

ok hur mycket påverkas topphastigheten?
Hur långt är ett snöre? Begränsas din toppfart idag av varvstoppet? Jag är tveksam... Sen är ju frågan vad du har för drev nu om du flyttar upp varvet så pass mycket att du riskerar att dra i varvstoppet.

Sen kan du ju ställa dig frågan hur ofta du ligger på maxhastigheten?

Hur långt är ett snöre? Begränsas din toppfart idag av varvstoppet? Jag är tveksam... Sen är ju frågan vad du har för drev nu om du flyttar upp varvet så pass mycket att du riskerar att dra i varvstoppet.

Sen kan du ju ställa dig frågan hur ofta du ligger på maxhastigheten?

enda nackdelen jag upplever (har drevat från 40 till 46 bak) är att varvtalet är något högt i marsch-fart. (samt att man ibland vill ha högre toppfart om man har ett discotek efter sig)
40 delat på 46 är 0.87. alltså tror jag med mina något begränsade mattekunskaper att hojen är 13% piggare, har 13% lägre topphastighet och visar 13% fel på mätaren.

för övrigt tycker jag att det är lättare att åka på bakhjulet med originaldrevning. min drevade hoj är tex även 13% ryckigare, vilket är kul ibland men att åka lugnt på samma varvtal är 13% lättare med originalhoj.

Last edited:
Det är väl bara Aprilia, iaf 2t, som har i bakhjulet och vissa Triumph som mäter i framhjulet, av hojar tillverkade efter Dacke-fejden? Resten mäter väl i lådan, givare på framdrevet osv, dvs påverkas av hur man drevar hojen.

KTM motarder mäter även på framhjulet :tummenupp

enda nackdelen jag upplever (har drevat från 40 till 46 bak) är att varvtalet är något högt i marsch-fart. (samt att man ibland vill ha högre toppfart om man har ett discotek efter sig)
40 delat på 46 är 0.87. alltså tror jag med mina något begränsade mattekunskaper att hojen är 13% piggare, har 13% lägre topphastighet och visar 13% fel på mätaren.

för övrigt tycker jag att det är lättare att åka på bakhjulet med originaldrevning. min drevade hoj är tex även 13% ryckigare, vilket är kul ibland men att åka lugnt på samma varvtal är 13% lättare med originalhoj.

Om man åker på slingriga vägar borde man komma fram 13% snabbare medan om man åker på raka vägar där man vanligtvis ligger på max hastighet så borde man komma fram 13% senare...

På de raka vägarna får man alltså hoppas på att "discoteket bakom dig" inte har orginaldrev om de råkar samma hoj som du.. för då tar det bara 13% av tiden som ni annars skulle ha haft snutjag på innan de är i kapp.. :va alltså läge att höja ett varningens finger :tummenupp

ok hur mycket påverkas topphastigheten?

Jag klantade mig och råkade köpa för stort bakdrev när jag bytte drivpaket. Nu är det inte bekvämt att åka snabbare än 70 (förut 90) och det går sämre att slanga eftersom växlarna blir mycket kortare.

På de raka vägarna får man alltså hoppas på att "discoteket bakom dig" inte har orginaldrev om de råkar samma hoj som du.. för då tar det bara 13% av tiden som ni annars skulle ha haft snutjag på innan de är i kapp.. :va alltså läge att höja ett varningens finger :tummenupp

Discoteken har 100% färre drev, de har kardan :D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back