Dreva ner

Vad är det för fel på Torpalasse och Wr125R?
Om mätaren går på bakhjulet/växellådan så visar den fel.

Menar ni att det inte är så?
 
Om den verkligen sitter på bakhjulet visare den rätt oberoende av utväxling, dock är det väl jävligt ovanligt med givare på bakhjulet.

Men sluta missförstå, så svårt är det inte! Om den mäter hastigheten på växellådan...
 
Skriv då inte bakhjul om du menar växellåda om du inte vill missförstås.

Finns det ens någon hoj som mäter direkt på bakhjulet? Jag tvivlar.
Om du bara hade haft ett uns av vilja så hade du förstått vad jag menade.
Iofs är det kul att retas, så jag förstår dig... :krama
 
Finns det ens någon hoj som mäter direkt på bakhjulet? Jag tvivlar.
Om du bara hade haft ett uns av vilja så hade du förstått vad jag menade.
Iofs är det kul att retas, så jag förstår dig... :krama
Det var inte jag som röstade rött på dig, jag bara hoppade in med en möjlig förklaring till varför..
 
Last edited:
enda nackdelen jag upplever (har drevat från 40 till 46 bak) är att varvtalet är något högt i marsch-fart. (samt att man ibland vill ha högre toppfart om man har ett discotek efter sig)
40 delat på 46 är 0.87. alltså tror jag med mina något begränsade mattekunskaper att hojen är 13% piggare, har 13% lägre topphastighet och visar 13% fel på mätaren.

för övrigt tycker jag att det är lättare att åka på bakhjulet med originaldrevning. min drevade hoj är tex även 13% ryckigare, vilket är kul ibland men att åka lugnt på samma varvtal är 13% lättare med originalhoj.

du får nog utöka dina mattekunskaper lite mer för att kunna få ut lite mer exakt antal istället för %
 
Vad är det för fel på Torpalasse och Wr125R?
Om mätaren går på bakhjulet/växellådan så visar den fel.

Menar ni att det inte är så?


Vad är det för fel på dig? Du skriver inget om nån växellåda i ditt inlägg.

Och för att svara på din nästa fråga om det finns ngn hoj som mäter endast på bakhjulet så JA. På min Mille t.ex.
 
Så för att komma till en slutsats.
Bör jag dreva om bak istället för fram för att drivpaketet håller längre? Eller blir de lättare att få upp den på bakhjulet genom att gå upp kuggar bak än att gå ner kuggar fram ?
 
Finns det ens någon hoj som mäter direkt på bakhjulet? Jag tvivlar.
Om du bara hade haft ett uns av vilja så hade du förstått vad jag menade.
Iofs är det kul att retas, så jag förstår dig... :krama


Jajjamensan, min Aprilia Tuono 1000R a 2007, har givare på bakhjulet.
Här körs det med 1 kugg ner fram, samt 3 kugg upp bak :yoparty
 
Så för att komma till en slutsats.
Bör jag dreva om bak istället för fram för att drivpaketet håller längre? Eller blir de lättare att få upp den på bakhjulet genom att gå upp kuggar bak än att gå ner kuggar fram ?

Om du drevar upp bak får du flytta fram bakhjulet några millimeter. Detta borde göra att den lättare går upp på bakhjulet eftersom du får en något kortare hjulbas :rolleyes:

Men tänk på att det kan bli så att du måste köpa en ny större kedja om du går upp bak. Jag skulle nog köpt ett framdrev med en kugg mindre fram. Billigare och enklare att byta!
 
Herrejäklars.
Enligt Gearing Commander kan jag få upp min Bandit 600 i 291km/h med lite pill. :P
170-däck istället för 160, samt 44 tänder bak och 18 fram.

Sen att man måste rulla den nerför en brant vägg för att starta, enbart för att explodera i första kurva då däcket kränger av hör liksom inte hit... :rolleyes:
 
Om du drevar upp bak får du flytta fram bakhjulet några millimeter. Detta borde göra att den lättare går upp på bakhjulet eftersom du får en något kortare hjulbas :rolleyes:

Men tänk på att det kan bli så att du måste köpa en ny större kedja om du går upp bak. Jag skulle nog köpt ett framdrev med en kugg mindre fram. Billigare och enklare att byta!

tack äntligen någon som förstår mig:tummenupp
 
Herrejäklars.
Enligt Gearing Commander kan jag få upp min Bandit 600 i 291km/h med lite pill. :P
170-däck istället för 160, samt 44 tänder bak och 18 fram.

Sen att man måste rulla den nerför en brant vägg för att starta, enbart för att explodera i första kurva då däcket kränger av hör liksom inte hit... :rolleyes:

Det finns bara ett litet men viktigt problem. Motoreffekten räcker inte för att få upp hojen i den farten. Alltså motorn orkar inte varva ut med vissa utv.förhållanden
Gearing commander är bara ett program som beräknar teoretiska toppfarter vid olika varvtal och utväxlingsförhållanden.
 
Här börjar Ironi med ett Herrejäklars!

Herrejäklars.
Enligt Gearing Commander kan jag få upp min Bandit 600 i 291km/h med lite pill. :P
170-däck istället för 160, samt 44 tänder bak och 18 fram.

Sen att man måste rulla den nerför en brant vägg för att starta, enbart för att explodera i första kurva då däcket kränger av hör liksom inte hit... :rolleyes:

Här slutar med ett :rolleyes:

Som ett förtydligande

Det finns bara ett litet men viktigt problem. Motoreffekten räcker inte för att få upp hojen i den farten. Alltså motorn orkar inte varva ut med vissa utv.förhållanden
Gearing commander är bara ett program som beräknar teoretiska toppfarter vid olika varvtal och utväxlingsförhållanden.

Det är nog ingen som missförstår....

Mats
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top