ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Det är ingen skillnad mellan att dreva ner (byta drev) och att växla ner (m spaken).
Det ser man lättast på en kedjeväxlad tramphoj.
Men skillnaderna i utväxling är mindre (normalt) med drevbyte (7% för ett kugg fram
resp 3 kugg bak) än stegen mellan växlarna. Dom är kanske 7-10 % mellan dom högsta
och 20-30 % mellan dom lägsta.
Så omdrevning är lite finlir jämfört med att använda växelspaken. Men visst
känner man tydlig skillnad på ett kugg fram på en hoj. Så det är bara att prova om du trivs med det.
Annars är mitt standardtips när det gäller att wheela på så höga växlar som möjligt:
Numrera om dom, börja på 3 t.ex.....
Med tanke på hur många som talar om växelnumret o inte hastigheten så är
det rådet mycket bra.
Prova, som sagt. Känner du att du får växla hela tiden o den varvar otrivsamt
mycket så gå tillbaka igen. Mindre framdrev är ju billigast o lättast, om man kan hitta såna.
/u
Det ser man lättast på en kedjeväxlad tramphoj.
Men skillnaderna i utväxling är mindre (normalt) med drevbyte (7% för ett kugg fram
resp 3 kugg bak) än stegen mellan växlarna. Dom är kanske 7-10 % mellan dom högsta
och 20-30 % mellan dom lägsta.
Så omdrevning är lite finlir jämfört med att använda växelspaken. Men visst
känner man tydlig skillnad på ett kugg fram på en hoj. Så det är bara att prova om du trivs med det.
Annars är mitt standardtips när det gäller att wheela på så höga växlar som möjligt:
Numrera om dom, börja på 3 t.ex.....

Med tanke på hur många som talar om växelnumret o inte hastigheten så är
det rådet mycket bra.
Prova, som sagt. Känner du att du får växla hela tiden o den varvar otrivsamt
mycket så gå tillbaka igen. Mindre framdrev är ju billigast o lättast, om man kan hitta såna.
/u