dreva ner zx-6r ?

Det är ingen skillnad mellan att dreva ner (byta drev) och att växla ner (m spaken).
Det ser man lättast på en kedjeväxlad tramphoj.
Men skillnaderna i utväxling är mindre (normalt) med drevbyte (7% för ett kugg fram
resp 3 kugg bak) än stegen mellan växlarna. Dom är kanske 7-10 % mellan dom högsta
och 20-30 % mellan dom lägsta.

Så omdrevning är lite finlir jämfört med att använda växelspaken. Men visst
känner man tydlig skillnad på ett kugg fram på en hoj. Så det är bara att prova om du trivs med det.

Annars är mitt standardtips när det gäller att wheela på så höga växlar som möjligt:
Numrera om dom, börja på 3 t.ex..... :D
Med tanke på hur många som talar om växelnumret o inte hastigheten så är
det rådet mycket bra.

Prova, som sagt. Känner du att du får växla hela tiden o den varvar otrivsamt
mycket så gå tillbaka igen. Mindre framdrev är ju billigast o lättast, om man kan hitta såna.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Det är ingen skillnad mellan att dreva ner (byta drev) och att växla ner (m spaken).
Det ser man lättast på en kedjeväxlad tramphoj.
Men skillnaderna i utväxling är mindre (normalt) med drevbyte (7% för ett kugg fram
resp 3 kugg bak) än stegen mellan växlarna. Dom är kanske 7-10 % mellan dom högsta
och 20-30 % mellan dom lägsta.

Så omdrevning är lite finlir jämfört med att använda växelspaken. Men visst
känner man tydlig skillnad på ett kugg fram på en hoj. Så det är bara att prova om du trivs med det.

Annars är mitt standardtips när det gäller att wheela på så höga växlar som möjligt:
Numrera om dom, börja på 3 t.ex..... :D
Med tanke på hur många som talar om växelnumret o inte hastigheten så är
det rådet mycket bra.

Prova, som sagt. Känner du att du får växla hela tiden o den varvar otrivsamt
mycket så gå tillbaka igen. Mindre framdrev är ju billigast o lättast, om man kan hitta såna.

/u

Vad menar du med: wheela på så höga växlar som möjligt osv..
samt vad menar du med "Känner du att du får växla hela tiden o den varvar otrivsamt
mycket så gå tillbaka igen"

Hänger inte riktigt med kommer jag få växla mer nu, nej så blir det väl inte?..
 
Skulle testa idag men så kom regnet :mad:

Gjorde en del förändringar på cykeln under veckan så de är ganska mycke
att "testa". Bestycka förgasarn,slip-on,modda luftburken & dreva om den.
Den svara bättre från botten vridet kan jag säga men vågade inte dra på
eftersom regnet började komma..
 
Klart du får växla oftare, varje växel täcker ju mindre hastighetsområde om
totalutväxlingen är lägre.

Prova vad du trivs med bara. I praktiken är det det enda rätta.
/u
 
Jag bytte...

Jag bytte från 17 drev till 16 drev och efteråt såg jag ut så här :banana .
Helt plötsligt så kunde man rycka i styret på 2:a och 3:an och himlen kom närmare.
Jag vet att om man är duktig så behövs inget drevning för att möta himlen men för mig gjorde det en hel del.

PS. funderar på att sätta på en kugg mindre till men sesongen e ju tyvärr slut snart..
 
Det är bättre att dreva upp bak,dreva ner fram är billigare men det sliter på kedjan får mycket mindre radie att snurra på!!3kuggar bak gör ca 15km,det är bra att dreva så man får bättre ax å det är lättare att holla hastigheten.Tänk på luft trycket oxå i era däck det blir en stor skilnad om man har typ1,5 eller3,5 kg
 
Snacket om man ska minska fram eller öka bak är oftast oväsentligt.
I praktiken får det avgöras av vilka drev man får tag i och som får plats.

Ett mindre drev fram rycker mer i kedjan, men så länge man inte går under 13-14 t
så är skillnaden minimal.

Det finns en del andra saker oxå, t.ex. så påverkas fjädringen lite olika vid gaspådrag med olika drev.
Tror få märker av det (oxå).
/u
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top