Dreva hojen!?

Hoztic skrev:
Tar du i så pass kan du nog koppla upp den på 4'an... :jisses
2 kugg mindre i fram blir väl som 6-9 kugg mer i bak, en rackarns massa, + att du tänkte ta några kugg i bak också, känns som overkill!
2 kugg fram motsvarar 5 bak... :mattias
Alltsä, går han ner 2 fram är det detsamma som gå upp 5 bak. Tar han då ner 1-2 från det där bak, blir det inte riktigt så hårigt som du föreställer dig. Inte så mycket overkill mao, men lite väl mycket kanske. Bränsleförbrukningen lär öka markant iaf... :rolleyes:

Jag har förstått att GSX-R 600 är överdrevad från börja, den orkar aldrig varva ur på 6:an original. Prova gå ner en fram först o se vart det tar dig, räcker inte det gå upp en bak. Och glöm inte att sätta dit en ny kedja om den gamla är... gammal :3freak

PS, jag hade nog valt en 520 kedja till hojen, istället för en 525
 
Skäggis skrev:
Problemet man kan stöta på om man minskar för många (eller det kan räcka med en) kuggar fram är att drevet blir mindre. Och vad är då problemet med detta? Jo, kedjan kommer trycka mer mot kedjesläpan som i sin tur slits ut och kedjan går rakt emot svinget. Kedjan slits i förtid och det blir fula, ett par mm djupa, märken efter kedjan i svinget.

Mitt råd är att dreva ner max en kugg fram och sen ta resten bak, helst allt bak.

Precis det problemet har jag redan på min hoj, men inte pga. drevning utan pga. att jag har höjt den bak. Har därför utvecklat en metod där jag ungefär var 200:e mil limmar på nya plastbitar på svingskyddet som kedjan går emot. Funderar också på att kanske dreva lite, men de får nog bli att ta allt bak i så fall, annars blir det problem.
 
Rigge skrev:
Beror väl på om man kan köra eller inte...

Hmmm nää...
Men vi antar att killen är en gud på att köra...
Drevning bör motsvara att köra på fyran.
Om jag vrider fullt oavsett varvtal på alla fireblades jag kört (på fyran) så låter den:
BBBBÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ och accar jämnt och fint men framhjulet ligger ganska tungt på backen...
 
freddexwing skrev:
Hmmm nää...
Men vi antar att killen är en gud på att köra...
Drevning bör motsvara att köra på fyran.
Om jag vrider fullt oavsett varvtal på alla fireblades jag kört (på fyran) så låter den:
BBBBÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ och accar jämnt och fint men framhjulet ligger ganska tungt på backen...

Men du får väl hjälpa till. Kolla swedies film när han tar upp en 92:a eller 93:a på 5:an eller 6:an. Jag röck upp en originaldrevad R1 99 på femman så det går.
 
Jag ska nog in o snacka med dom på Hoj & MC i lkpg här. beställer nog 1 kugg mindre fram och kanske 2-3bak. :tummenupp
 
Rode_No1 skrev:
Jag ska nog in o snacka med dom på Hoj & MC i lkpg här. beställer nog 1 kugg mindre fram och kanske 2-3bak. :tummenupp

Prova ett fram först och köp ett bakdrev sen om du inte tycker det räcker.
 
smacker skrev:
Har beställt 1 kugg mindre fram & 5 kugg mer bak! :) Polaren har samma drevning & hojen blir RIKTIGT arg kan ja medela.

Har du en 600 eller en 900? jag går ocskå i dreva ner tankar på min 900, Var hittar du ett 5 kugg större bakdrev?
 
freddexwing skrev:
Hmmm nää...
Men vi antar att killen är en gud på att köra...
Drevning bör motsvara att köra på fyran.
Om jag vrider fullt oavsett varvtal på alla fireblades jag kört (på fyran) så låter den:
BBBBÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ och accar jämnt och fint men framhjulet ligger ganska tungt på backen...

Det är min gamla hoj så jag kan intyga att den går upp lätt på slangen.
Jag provade förvisso inte på 5:an men 4:an var det inga problem alls att ta upp den på utan koppling.
Visst fick man ta i men jag tog inte i ens i närheten så mycket som jag gör för att ta upp min motard på 3:an och den får jag upp på 4:an också....

När jag byggde om den till fighter så hade jag fortfarande orginaldrevning.
Med clip-on så fick jag aldrig upp den på 3:an, det var lögn i helvete.
Med crosstyret på så var det bara att rycka upp den på 3:an.
Ma ed andra ord gör styrets utformning och placering mer skillnad än drevningen 1 ner fram och 2 upp bak.
Efter den drevningen blev det riktigt roligt att köra :banana

Kanske ska tillägga att hojen är injusterad i bänk med Acra helsystem, PCIII och KN filter i moddad luftburk.
Det blev stor skillnad på motorn efter den operationen!
 
M:et skrev:
När jag byggde om den till fighter så hade jag fortfarande orginaldrevning.
Med clip-on så fick jag aldrig upp den på 3:an, det var lögn i helvete.

Mmm precis, en jävla skillnad på en fighter och en original.
 
Stefanp skrev:
Har du en 600 eller en 900? jag går ocskå i dreva ner tankar på min 900, Var hittar du ett 5 kugg större bakdrev?

Jag har en 600. Ja gick bara in till lokala Mc butiken & beställde. Fick byta kedja med för den blev lite väl kort...

Fixade drevningen idag & fy fan vilken skillnad!!! & den gör fortfarande över 200. Tror att med lite övning & hitta rätt varv/fart så ska de nog gå att få upp den på 3:an oxå. Rekomenderar skarpt att dreva om man är mycke för att busa.
 
hmm ,, kanske lite i överkant att sätta 5 kuggar större bak på min 900.....
Någon som testat?
 
Stefanp skrev:
hmm ,, kanske lite i överkant att sätta 5 kuggar större bak på min 900.....
Någon som testat?

Har kört 900:an lite också & tror de skulle bli fint med 5 bak på den. De skiljer ju inte så många hästar på 6 & 9:an & 9:an är 18 kg tyngre. Så ja... De e ju bara att testa.
 
Rigge skrev:
Men du får väl hjälpa till. Kolla swedies film när han tar upp en 92:a eller 93:a på 5:an eller 6:an. Jag röck upp en originaldrevad R1 99 på femman så det går.

precis, 6an är det och utan koppling, såg precis filmen :tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top