Fredde Meck
Ny medlem
Jag ska gå upp ett kugg fram, vill ha låga varv på E4:an. 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

BlueNote skrev:Jag kör 1 ner fram 2 upp bak. Och ja hojen går upp på 1-5an utan att koppla med lite ryck!!

freddexwing skrev:Du menar att du utan koppling får upp den på femman på plan mark?
Utan turbo? Jo fet chans...![]()
2 kugg fram motsvarar 5 bak...Hoztic skrev:Tar du i så pass kan du nog koppla upp den på 4'an...![]()
2 kugg mindre i fram blir väl som 6-9 kugg mer i bak, en rackarns massa, + att du tänkte ta några kugg i bak också, känns som overkill!
freddexwing skrev:Du menar att du utan koppling får upp den på femman på plan mark?
Utan turbo? Jo fet chans...![]()

Skäggis skrev:Problemet man kan stöta på om man minskar för många (eller det kan räcka med en) kuggar fram är att drevet blir mindre. Och vad är då problemet med detta? Jo, kedjan kommer trycka mer mot kedjesläpan som i sin tur slits ut och kedjan går rakt emot svinget. Kedjan slits i förtid och det blir fula, ett par mm djupa, märken efter kedjan i svinget.
Mitt råd är att dreva ner max en kugg fram och sen ta resten bak, helst allt bak.
Rigge skrev:Beror väl på om man kan köra eller inte...
freddexwing skrev:Hmmm nää...
Men vi antar att killen är en gud på att köra...
Drevning bör motsvara att köra på fyran.
Om jag vrider fullt oavsett varvtal på alla fireblades jag kört (på fyran) så låter den:
BBBBÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ och accar jämnt och fint men framhjulet ligger ganska tungt på backen...
Rode_No1 skrev:Jag ska nog in o snacka med dom på Hoj & MC i lkpg här. beställer nog 1 kugg mindre fram och kanske 2-3bak.![]()
smacker skrev:Har beställt 1 kugg mindre fram & 5 kugg mer bak!Polaren har samma drevning & hojen blir RIKTIGT arg kan ja medela.
Rigge skrev:Prova ett fram först och köp ett bakdrev sen om du inte tycker det räcker.
Rode_No1 skrev:Okej. Men 1 kugg ner fram ger det mycket skillnad eller?
freddexwing skrev:Hmmm nää...
Men vi antar att killen är en gud på att köra...
Drevning bör motsvara att köra på fyran.
Om jag vrider fullt oavsett varvtal på alla fireblades jag kört (på fyran) så låter den:
BBBBÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ och accar jämnt och fint men framhjulet ligger ganska tungt på backen...
M:et skrev:När jag byggde om den till fighter så hade jag fortfarande orginaldrevning.
Med clip-on så fick jag aldrig upp den på 3:an, det var lögn i helvete.
Stefanp skrev:Har du en 600 eller en 900? jag går ocskå i dreva ner tankar på min 900, Var hittar du ett 5 kugg större bakdrev?
Stefanp skrev:hmm ,, kanske lite i överkant att sätta 5 kuggar större bak på min 900.....
Någon som testat?
Rigge skrev:Men du får väl hjälpa till. Kolla swedies film när han tar upp en 92:a eller 93:a på 5:an eller 6:an. Jag röck upp en originaldrevad R1 99 på femman så det går.
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!
Om du, som jag, ständigt åk... |
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |