Drar snett med passagerare?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag märkte att min hoj drar snett när jag har passagerare. Det gör den inte när jag kör själv. Självklart satt passageraren rakt och still, vi prövade ett par gånger om.

Det märks egentligen inte vid vanlig körning, men så fort man släpper styret börjar den långsamt dra åt vänster.

Hur kommer sig detta? Det bästa jag kunde komma på är att en ökad vikt över bakfjädringen drar i kedjan och det kanske påverkar hur den beter sig?
Vad bör jag titta på?
 
Du bör kolla så att hojen spårar som den ska, och kedjan ska inte vara så spänd att den får slut på slack när det sitter en passagerare på, då är den för spänd.
 
Är bägge passagerarfotpinnarna lika mycket nerfällda? Sitter en givare där har jag läst här på SH...


Ooops! Teknikforumet. Sorry!

Jag skulle som Ulvhamne sikta på hur hojen spårar.
Troligen ligger inte problemet i att ni sitter rakt och still när ni är två på hojen, utan snarare att du omedvetet kompenserar för eventuell skevhet när du sitter ensam på hojen.
Konstigare saker har hänt - det går ofta troll i saker och ting när man skjutsar. Man känner och upplever grejer som finns där till vardags också, men som inte noteras då.


Edit:

Kan handla om att hojen med ökad vikt på bakhjulet blir mer villig att börja klättra på bomberingen av vägbanan!
Prova att omväxlande köra på "fel sida vägen" och "rätt sida vägen "på vanlig landsväg när (avsaknad av) mötande trafik tillåter detta. Vill den åt vänster oavsett vilken sida av mittlinjen du kör så är det hoj/förar-passagerarrelaterat, men om den omväxlande klättrar upp vänster eller höger mot mittenlinjen så är det mer naturligt beteende som man möjligen kan labba bort med hjälp av lufttrycket i däcken.
 
Last edited:
Garanterat att bönan inte sitter riktigt rakt. Byt mot en säck potatis.
 
Ska kanske förtydliga att när vi körde "vanligt" märktes det ingenting, den kändes lika lätt att lägga ner åt båda hållen och när jag höll i styret märkte jag inte alls att jag kompenserade.

Men så fort jag släppte kändes det som jag fick luta ut en hel del åt höger innan den slutade dra.

Du bör kolla så att hojen spårar som den ska, och kedjan ska inte vara så spänd att den får slut på slack när det sitter en passagerare på, då är den för spänd.
Tack. Hur kollar jag att den spårar?
Kedjeslacket får jag låta en vän titta på medan vi sitter på plats.

Troligen ligger inte problemet i att ni sitter rakt och still när ni är två på hojen, utan snarare att du omedvetet kompenserar för eventuell skevhet när du sitter ensam på hojen.
Kanske, men jag får luta en hel del för att kompensera snedkörningen med passagerare. När jag prövar motsvarande själv känns det som att jag inte kompenserar någonting. Men det kan så klart vara så att jag omedvetet kompenserar lite och med passagerare förstärks fenomenet så kraftigt att jag själv märker.


Kan handla om att hojen med ökad vikt på bakhjulet blir mer villig att börja klättra på bomberingen av vägbanan!
Prova att omväxlande köra på "fel sida vägen" och "rätt sida vägen "på vanlig landsväg när (avsaknad av) mötande trafik tillåter detta. Vill den åt vänster oavsett vilken sida av mittlinjen du kör så är det hoj/förar-passagerarrelaterat, men om den omväxlande klättrar upp vänster eller höger mot mittenlinjen så är det mer naturligt beteende som man möjligen kan labba bort med hjälp av lufttrycket i däcken.
Smart, jag prövade endast på rätt sida av vägen, kan vara värt att titta på.
 
Last edited:
Kör sicksack över en heldragen linje om hjulen inte spårar så märker du att hojen klättra olika över linjen
 
Har kärings sitt huvud vid sidan om mitt behöver ja inte svänga när de går fort, helvete va de styr :banana
 
Kan uppdatera med att problemet löste sig, jag har inte längre någon passagerare att skjutsa! :crash

Däremot är jag fortfarande nyfiken på hur man kollar om bussningar är kass.
 
Kan uppdatera med att problemet löste sig, jag har inte längre någon passagerare att skjutsa! :crash

Däremot är jag fortfarande nyfiken på hur man kollar om bussningar är kass.

Kommer en bit in i kontrollen, svinglager.
https://www.youtube.com/watch?v=i1pc8lnZHEM

Jag har varit med om det på SMC bankörning. Men vi var två:
En som vred och ryckte i bakhjulet och en med fingret med stöd mot sving och ram för att kolla efter rörelser.
 
Kan vara kopplings- eller bromsvajer eller något annat skit som drar i styret. Har hänt i tidigare trådar. Testa om den drar på samma sätt med andra passagerare.
 
Kommer en bit in i kontrollen, svinglager.
Jag har varit med om det på SMC bankörning. Men vi var två:
En som vred och ryckte i bakhjulet och en med fingret med stöd mot sving och ram för att kolla efter rörelser.
Jaha, är det svinglager som menades med bussningar så har jag koll. bra. :)
 
Jag vet inte varför man ska ha passagerare på hojen... Allt blir anurlunda då...
Sitter man bakpå så är det väldigt lätt å styra hojen genom att luta sig lite åt ena eller andra hållet...Räcker me att byta sida me hjälmen....
 
varför släpper du styret när du kör med tjejen bak :confused::va

säkert för att hon / ni inte sitter rakt + vägens lutning
det känns även i min merca cab med feta 10" fälgar.
vägens lutning gör att jag får styra kontra då den vill dra mott höger
känns inte lika mycket i en bil med "normala däck"
några väger är värre än andra
 
Last edited:
Se gärna reglerna för teknikforumet. TS hoj, CBR600FS -02, har singeldämpare.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top