Drar mer soppa i Sverige än utomlands!

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Jag och en polare rullade ner till ringen i somras och emellanåt jämförde vi soppaförbrukningen.
Det skilde inte så mycket men det intressanta hände när vi rullade
hem genom Sverige och förbrukningen ÖKADE ungefär 1dl milen jämfört med
Tyskland. Vi tankade 95blyfri och körde lika fort hela resan.
Någon som har liknande erfarenheter? :confused:

Skulle inte förvåna mig om mackarna i sverige snikar o ger oss 0,9 liter istället för 1 liter per betalad liter om du förstår hur jag menar?

inte så lätt att kolla heller, hur ofta kör man till helt tom tank?!

Samma sak verkar gälla dieselbilar etc. Kan iofs bero på att dieseln är bra mycket bättre där nere än vad de är här hemma. Bilen går betydligt bättre dessutom!

- Johan

det är en annan blandning där nere.... sverige... har nog hälften bensin o hälften avloppsvatten.. öh =)

Det kanske beror på att dom brukar blanda 5% etanol i 95-oktan här, etanol innehåller väl inte lika mycket energi som bensin?

Det är momsen som vi har i den svenska bensinen som orsakar detta.

Där finns tom 100 oktan :)

Jag hoppas verkligen alla skojar. Anledningen till att bränsleförbrukningen sjunker är att vägarna nere i tyskland har mindre friktion i asfalten samt att det inte är lika backigt.

Dålig soppa

Superbee skrev:
Skulle inte förvåna mig om mackarna i sverige snikar o ger oss 0,9 liter istället för 1 liter per betalad liter om du förstår hur jag menar?

inte så lätt att kolla heller, hur ofta kör man till helt tom tank?!

Hej Pöjkar......
Vi får en liter det ser dom till men det är så mycket skit dom häller i våran svenka soppa som alkoholbaserade vätskor mm som gör att vi måste gasa mer föra få ut samma effekt.
Det är dom där jäkla miljöparticklarna med flera som ställer till besvär.......
Volvo försökte prosessa mot dålig bensinkvallitet men regeringen köpte dom till tystnad.......... :mad:
Dom upptäkte att dikrepansen mellan angiven och faktisk leveranseffekt sjönk med åren.........och började rota i det.
Dom letade fram lite äldre soppa och vis så funkade bromsbänken igen :hihi

Svensk bensin är utspädd med alkohol (Spec OK/Q8)

"bättre för miljön" är argumentet. :confused:
Staten(Oljebolagen?) tjänar inihelvete med pengar på att blanda ut soppan med alkohol som är princip gratis.

Det drar mer bränsle pga alkohol försämrar brinnhastigheten af på en svenssonmotor, och staten tjänar ÄNNU mer pengar pga ökad förbrukning.
Dom är ju inte dumma, det är bara vi som köper skiten :kocko

SM 570 RR skrev:
Svensk bensin är utspädd med alkohol (Spec OK/Q8)

"bättre för miljön" är argumentet. :confused:
Staten(Oljebolagen?) tjänar inihelvete med pengar på att blanda ut soppan med alkohol som är princip gratis.
Jag tror att 98 oktan oftast inte innehåller etanol.
Miljövänligare blir det bara om etanolen har tillverkats av biomassa.

Micke_Lindstrom skrev:
Jag tror att 98 oktan oftast inte innehåller etanol.
Miljövänligare blir det bara om etanolen har tillverkats av biomassa.
Den är också utblandad

europerna garvar ju åt oss bara när de gäller våran bensin... både till kvalité å pris..

sportarn skrev:
Jag hoppas verkligen alla skojar. Anledningen till att bränsleförbrukningen sjunker är att vägarna nere i tyskland har mindre friktion i asfalten samt att det inte är lika backigt.
Nja, friktionen vet jag inte, kan stämma, men att det inte skulle vara backigt? Kika runt Ringen exempelvis, och då är det ändå relativt platt där...

Priser och garv

wdac skrev:
europerna garvar ju åt oss bara när de gäller våran bensin... både till kvalité å pris..

Jag var nere i Holland och Frankrike föra helgen och tävlade och det var ingen där som garvade åt vårat soppa pris.....?????? :rolleyes:
bensinstationerna här i Sverige tillhandahåller billigare soppa om än kanske lite utspädd... :D
MVh
Roffe

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...