Dragracingdatorer

Jaha?
Om inte vardagsmat, så åtminstone inte onormalt, som dragracing, häftigt, men extremt, vi "hemmatrimmare" ligger på 30 till 70% O/C ;)

Jaha?
Om inte vardagsmat, så åtminstone inte onormalt, som dragracing, häftigt, men extremt, vi "hemmatrimmare" ligger på 30 till 70% O/C ;)

Mjo, men 200% pratade dom om i inslaget :tungan

Sett klipp på min processor 2.8ghz quad som en kille fick upp i 5.8-5.9ghz :tummenupp

Ungefär like klyftigt som dB dragracing i billjudsvängen...

Visst, att bygga en skönljudande anläggning i en fin bil, det kan jag fatta.

Men att hinka ut hundratusentals kronor på högtalare och förstärkare i en bilkaross som inte ens går att köra bara för att det är kul att ställa en halvtom PET flaska på taket och se den hoppa :va

Men att hinka ut hundratusentals kronor på högtalare och förstärkare i en bilkaross som inte ens går att köra bara för att det är kul att ställa en halvtom PET flaska på taket och se den hoppa :va

Bra Anti-stöld annars!

För varje sekund så ökar stereon 1 dB tills bilen stannar :D

Ja, det finns ju dårar som tävlar över 402 meter också.. ;)

Skillnaden är inte så stor om du tänker efter ;)

Btw: när vi ändå är inne på snabbast, vad får ni på 3Dmark 06?

Inte för att jag är snabbast på något vis, men jag kör en "Bonntrimmad" C2D E8500 och dubbla 4870, landar på 20155 (27% cpu O/C)
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12535898

Last edited:
Ja, det finns ju dårar som tävlar över 402 meter också.. ;)

Skillnaden är inte så stor om du tänker efter ;)

Nja, jag vill nog påstå att skillnaden är milsvid...

I dragracingin trimmar man bilen till att göra det en bil ska göra fast mycket fortare (fortast) rakt fram...

I dB dragracing plockar man till och med bort drivlinan på bilarna för att stoppa in ljudgrejor och sen försöker man få en bil att låta så mycket som möjligt, och ändå får dom stryk på den punkten av dom som kör 402m, och dom har inte en enda högtalare....

I dragracingin trimmar man bilen till att göra det en bil ska göra fast mycket fortare (fortast) rakt fram...

I dB dragracing plockar man till och med bort drivlinan på bilarna för att stoppa in ljudgrejor och sen försöker man få en bil att låta så mycket som möjligt, och ändå får dom stryk på den punkten av dom som kör 402m, och dom har inte en enda högtalare....
jo, det är svårt att slå 6000hk nitrometan på öppna blås, även i ljudnivå ;)

Haft en kompis som jobbat med demobilar för kända ljudmärken,
men aldrig hört talas om att dom plockat bort drivlinor? :va

Annars är väl ljudet iaf möjligt att skruva ner och använda normalt,
vilket sällan är fallet för 402m monster :tungan

Annars tycker jag allt "slå rekord" är kul.

Haft en kompis som jobbat med demobilar för kända ljudmärken,
men aldrig hört talas om att dom plockat bort drivlinor? :va

Annars är väl ljudet iaf möjligt att skruva ner och använda normalt,
vilket sällan är fallet för 402m monster :tungan

Annars tycker jag allt "slå rekord" är kul.

Jo, men då talar vi om den typen av billjud jag hade lite förståelse för.

dB dragracingbilar byggs ofta av skrotkarosser, jag såg någon som hade byggt på en liten Lancia 112 (liten kupe ger högt tryck) som hade byggt låda av allt bakom förarplatsen, och där satt det ingen stol (dämpar ljud) utan när han skulle lasta "bilen" på trailern ställde han in en träpall som han satt på medans kompisen winchade upp honom på släpvagnen.

Var det inte datorer tråden handlar om :va

200% överklockning låter ju mycket men borde inte det gå ännu mer i dagens läge? Tänkte mest på att tekniken har gått så långt fram nu.

200% överklockning låter ju mycket men borde inte det gå ännu mer i dagens läge? Tänkte mest på att tekniken har gått så långt fram nu.
Utgångsläget har också flytts framåt, så 200% är löjligt mycket.
Dock har klockfrekvensens betydelse ändrats dom senare åren, man kan säga att processorena har fått större slagvolym och mindre varv, överklockning ökar "varvet".

Så en fyrkärning som tickar lite över 2ghz som skräms upp till 6ghz är en rätt saftig ökning, detta görs dock bara med flytande nitrogen eller helium, värmeutvecklingen blir alldeles för hög för att luft eller vatten skall kunna hantera det.

Jo, men då talar vi om den typen av billjud jag hade lite förståelse för.

dB dragracingbilar byggs ofta av skrotkarosser, jag såg någon som hade byggt på en liten Lancia 112 (liten kupe ger högt tryck) som hade byggt låda av allt bakom förarplatsen, och där satt det ingen stol (dämpar ljud) utan när han skulle lasta "bilen" på trailern ställde han in en träpall som han satt på medans kompisen winchade upp honom på släpvagnen.
Nu du helt ute och cyklar är garagegranne med en världsmästare i dbdrag, och den bilen körs till och från tävlingarna för egen maskin.

Men vist finns det sånna som knappast är bilar längre.

För övrigt håller jag med om att dbdrag är den dummaste sporten nånsin, med tanke på att allt över 120 db ger hörselskador och att ingen klass spelar under 130 är det bortkastade pengar, förutom just det att man tävlar i vem som är värst.

Det jag är mest imponerad över är att dom i andra klippet om hur farligt coffien är lyckades hitta en snygg tjej på dreamhack.

Överklockning med flytande kväve, och på senare tid även flytande helium, har pågått sedan 90-talet, men då var det extrema hårdvarunördar som höll på med det. Det har blivit alltmer lättillgängligt och alltmer accepterat av media och tillverkare. Dragracing är en perfekt parallell till motorvärlden för det handlar om rå prestanda och att mäta sig på utvalda sträckor. Det handlar inte om att låta mest eller bara stå ut.

Det finns bara en person som någon lyckats med det och det är Robert Kihlberg, också känd som crotale, som jag haft nöjet att jobba nära med under många år på NH. Han var ganska exceptionell på just att överklocka processorer. I det här fallet var det en Intel Mobile Celeron som kördes på ett moderkort med i875P-kretsar.

image3.php

Jag tror näst bästa resultat ligger på runt 196% som hans lillebror Fredric har. Trea i världen är en annan svensk, Andreas Johansson, a.k.a. himura. Jag tror han ligger någonstans runt 190%.

Eftersom de flesta processorer idag skeppar med så hög frekvens blir det svårt att nå så höga procentuella överklockningar. Det finns dock ett undantag med AMD Phenom II X4 TWKR 42 som var en specialversion som aldrig gick att köpa. Den gick i bara 2GHz, men överklockades till run 7GHz. I de flesta sammanhang brukar den inte räknas in eftersom processorn den baseras på egentligen jobbar vid 3.4GHz.

EDIT:
Marcus som de intervjuar i början är för övrigt också en god vän som har haft en stor del i att överklockning hamnat så mycket mer i media. En riktigt bra kille som gjort mycket för sporten :-)

För övrigt en person som läst länge på forumet, men inte riktigt klivit in i någon diskussion förrän nu.

//Andreas

Last edited:
http://www.youtube.com/watch?v=2BPiXDkFcvY

Helt vanlig dB dragracing bil.

Det är fullt normala körbara bilar, man ber bara grannen att skruva igen dörrarna när man ska åka på jobbet på morgonen.

Bilprovningen har säkert inga anmärkningar alls.

Varför inte börja bygga på en 20' skeppscontainer istället, det borde vara enklare att sätta hjul på en sån och kalla det bil.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg