Dragkrokställ? Att skaffa en eller inte?

Undra vad maxtrycket på min bil är? Jag har inte kollat på kroken efter märkning men kroken är fast.
Anledningen till ett sådant ställ för mig är att vi ska kunna ta med hojen genom Europa ner till Afrika. Blir lite tidsödande att åka med släp.
Bilen ifråga är en Land Rover Discovery 2.18DD43B0-FCBC-489E-96FB-90A6F2478BE3.jpeg
 
Undra vad maxtrycket på min bil är? Jag har inte kollat på kroken efter märkning men kroken är fast.
Anledningen till ett sådant ställ för mig är att vi ska kunna ta med hojen genom Europa ner till Afrika. Blir lite tidsödande att åka med släp.
Bilen ifråga är en Land Rover Discovery 2.View attachment 458562
Ska någon av oss gå ut och kolla vad det står på din krok? ?
Börja med att kolla kroken, sedan räknar du på tjänstevikten + passagerare + bagage + lastramp + hoj.
Bruttovikten får inte överstiga 2880 kg och massan på kroken får inte vara mer än XXX- kg, oftast max 150kg
 
Ser att jag är lite sen på att svara, men här kommer svar i alla fall.

Jag ritade upp ett fäste i datorn och laserskar ut delar och svetsade ihop ett fäste som bultades till Heck-peck, och som håller i aluminiumskenan. Fästet fick även en fästpunkt som håller fast crossen i den "inre" fotpinnen (dvs det enda man behöver spänna i är den inre fotpinnen. Lite grann som på ProWorks QuickLoad). Skitsmidigt!
Ska se om jag kan fixa några bilder.

Har faktiskt delar till att svetsa ihop ett par till om någon är intresserad?
 
Hade en Peugeot 205 från 1988 med egensvetsad crosställning bakpå. Kulan var en lös enhet som skruvades i en platta i själva vertikala dragplåten.
Ställningen skruvades alltså med 2 st M16 och låsmuttrar. På den körde jag 125 cc-hoj i flera år. Enda gången det var något problem var då spännbandet gick av nere över ramrören (utslitna) och hojen vek sig bakåt... Som tur var körde jag 40 km/h på grusvägen till crossbanan och jag hann se i backspegeln när hojen vet sig. Gasrullen fick sig en törn och behövde 'rensas' på småbitar, men jag körde träningspasset med den ivf .-)
Då jag bodde på landet och inte använde bilen till så mycket annat så var ställningen oftast monterad. Inget problem då med att demontera de båda muttrarna och skruvarna.

På senare år köpte jag en ställning från '24mx' för att montera på en Volvo V70 från 2002. Hojen var en Honda Cr 500 AF.
Noterade relativt snabbt att ställningen 'vickade' i sidled trots åtdragna skruvar och muttrar. Funderade en stund över hur den kan stabiliseras.

Tillverkade därför snedstag av vinkeljärn, vilka jag skruvade fast långt ut i aluminiumskenan och med en stor avgasklämma (U-typ) runt draget där ändarna på snedstagen fästes.
Då blev det stadigt som Kebnekajse.

Till problemet med att montera och demontera ställningen; med min konstruktion med snedstag är det klart mer omständligt att montera/demontera än utan. Ska man endast använda ställningen 1 gång/helg eller sällanre (nytt ord!) än så är det inget problem, men 2-3 ggr/vecka med montering/demontering, nä då är det inte rimligt att hålla på med.

Ett litet släp är klart smidigare isf, men men ska ju ha plats för det.
En ställning kan man ju ställa upp mot en vägg i princip var som helst.

/H
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top