Dragkrokställ? Att skaffa en eller inte?

tat2ed

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2021
Hoj
Yamaha WR250R
Undra vad maxtrycket på min bil är? Jag har inte kollat på kroken efter märkning men kroken är fast.
Anledningen till ett sådant ställ för mig är att vi ska kunna ta med hojen genom Europa ner till Afrika. Blir lite tidsödande att åka med släp.
Bilen ifråga är en Land Rover Discovery 2.18DD43B0-FCBC-489E-96FB-90A6F2478BE3.jpeg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Undra vad maxtrycket på min bil är? Jag har inte kollat på kroken efter märkning men kroken är fast.
Anledningen till ett sådant ställ för mig är att vi ska kunna ta med hojen genom Europa ner till Afrika. Blir lite tidsödande att åka med släp.
Bilen ifråga är en Land Rover Discovery 2.View attachment 458562
Ska någon av oss gå ut och kolla vad det står på din krok? ?
Börja med att kolla kroken, sedan räknar du på tjänstevikten + passagerare + bagage + lastramp + hoj.
Bruttovikten får inte överstiga 2880 kg och massan på kroken får inte vara mer än XXX- kg, oftast max 150kg
 

Linmag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
RM125
Ser att jag är lite sen på att svara, men här kommer svar i alla fall.

Jag ritade upp ett fäste i datorn och laserskar ut delar och svetsade ihop ett fäste som bultades till Heck-peck, och som håller i aluminiumskenan. Fästet fick även en fästpunkt som håller fast crossen i den "inre" fotpinnen (dvs det enda man behöver spänna i är den inre fotpinnen. Lite grann som på ProWorks QuickLoad). Skitsmidigt!
Ska se om jag kan fixa några bilder.

Har faktiskt delar till att svetsa ihop ett par till om någon är intresserad?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Hade en Peugeot 205 från 1988 med egensvetsad crosställning bakpå. Kulan var en lös enhet som skruvades i en platta i själva vertikala dragplåten.
Ställningen skruvades alltså med 2 st M16 och låsmuttrar. På den körde jag 125 cc-hoj i flera år. Enda gången det var något problem var då spännbandet gick av nere över ramrören (utslitna) och hojen vek sig bakåt... Som tur var körde jag 40 km/h på grusvägen till crossbanan och jag hann se i backspegeln när hojen vet sig. Gasrullen fick sig en törn och behövde 'rensas' på småbitar, men jag körde träningspasset med den ivf .-)
Då jag bodde på landet och inte använde bilen till så mycket annat så var ställningen oftast monterad. Inget problem då med att demontera de båda muttrarna och skruvarna.

På senare år köpte jag en ställning från '24mx' för att montera på en Volvo V70 från 2002. Hojen var en Honda Cr 500 AF.
Noterade relativt snabbt att ställningen 'vickade' i sidled trots åtdragna skruvar och muttrar. Funderade en stund över hur den kan stabiliseras.

Tillverkade därför snedstag av vinkeljärn, vilka jag skruvade fast långt ut i aluminiumskenan och med en stor avgasklämma (U-typ) runt draget där ändarna på snedstagen fästes.
Då blev det stadigt som Kebnekajse.

Till problemet med att montera och demontera ställningen; med min konstruktion med snedstag är det klart mer omständligt att montera/demontera än utan. Ska man endast använda ställningen 1 gång/helg eller sällanre (nytt ord!) än så är det inget problem, men 2-3 ggr/vecka med montering/demontering, nä då är det inte rimligt att hålla på med.

Ett litet släp är klart smidigare isf, men men ska ju ha plats för det.
En ställning kan man ju ställa upp mot en vägg i princip var som helst.

/H
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top