Dragkrokställ? Att skaffa en eller inte?

Heck Pack konverteringen funkade skitbra!
Lite justeringar nu första resan, men en ocean skillnad mot originalinfästningen.
En hel del jobb att svetsa om allt, men värt varenda spänn. Infästningen till armen eller armen måste jag dock modda då denna tokglappar i sitt fäste. Fattar inte hur fan de tänkte när de konstruerade denna ramp..
Postar ett par bilder senare.

Hur gick det med bilderna?
 
Heck Pack konverteringen funkade skitbra!
Lite justeringar nu första resan, men en ocean skillnad mot originalinfästningen.
En hel del jobb att svetsa om allt, men värt varenda spänn. Infästningen till armen eller armen måste jag dock modda då denna tokglappar i sitt fäste. Fattar inte hur fan de tänkte när de konstruerade denna ramp..
Postar ett par bilder senare.

Hej. Hur blev konstruktionen och funkar det bra?
 
Hej,

Inspirerad av dig tänker jag tänker designa ett ställ som passar till heckpack-kopplingen så att man slipper att bulta fast i kroken. (Jag har inte plats för släpvagn, och orkar inte stå och bulta fast ett ställ i dragkroken varje gång.)

Men hur har din lösning fungerat över tid? Håller allt ihop ännu?
 
Hej,

Inspirerad av dig tänker jag tänker designa ett ställ som passar till heckpack-kopplingen så att man slipper att bulta fast i kroken. (Jag har inte plats för släpvagn, och orkar inte stå och bulta fast ett ställ i dragkroken varje gång.)

Men hur har din lösning fungerat över tid? Håller allt ihop ännu?

Om du vill ha svar i en så gammal tråd är det nog inte dumt att citera Panzaa :)

Jag skrev inte det här :mad:
 
Uppdaterar tråden lite. Jag byggde dragkroksställning baserat på Heck-Packs kulkoppling. Funkar kanonbra. Här är ett par bilder:
/ Linmag
IMG_20190712_184440_small.jpg
IMG-20180930-WA0003.jpg
 
Jag har kört några hojar uppåt 180 kilo på skenan, tittandes mer i backspegeln än framåt och med svettiga handflator. Känns inte alls i bilen, men det känns läskigt att se hojen hänga så jävla offset bakom kulan.
 
Uppdaterar tråden lite. Jag byggde dragkroksställning baserat på Heck-Packs kulkoppling. Funkar kanonbra. Här är ett par bilder:
/ Linmag
View attachment 452787
View attachment 452788

Denna du köpte från Heck peck antar jag?
http://heck-pack.se/produkt/enhandsgrepp-kullasning/

Fan vad smidigt, men hur kopplade du Heck-peck till skenan? Var det bättre med Heck-peck lösningen?
Tror du den passar följande?
https://www.24mx.se/crosstillbehor/...roworks-for-dragkrok-heavy-duty_pid-PP-049728
 
Denna du köpte från Heck peck antar jag?
http://heck-pack.se/produkt/enhandsgrepp-kullasning/

Fan vad smidigt, men hur kopplade du Heck-peck till skenan? Var det bättre med Heck-peck lösningen?
Tror du den passar följande?
https://www.24mx.se/crosstillbehor/...roworks-for-dragkrok-heavy-duty_pid-PP-049728

Jag har också byggt om mitt dragkroksställ till Heck-pack fäste. Det fungerar kanon. Mitt dragkroksställ har en uppochnervänd U-profil som lastbärare från dragkroken till plattan som hojen står på. Den kapades helt sonika av och svetsade på ett vinkeljärn tvärs över. Heck-pack bultas fast i den nedåtgående flänsen och i den horisontella svetsade jag fast hållaren för röret som sticker upp bakom hojen som låser fast den över sadeln. Om du vill kan jag ta bilder på hur det ser ut.
 
Jag har också byggt om mitt dragkroksställ till Heck-pack fäste. Det fungerar kanon. Mitt dragkroksställ har en uppochnervänd U-profil som lastbärare från dragkroken till plattan som hojen står på. Den kapades helt sonika av och svetsade på ett vinkeljärn tvärs över. Heck-pack bultas fast i den nedåtgående flänsen och i den horisontella svetsade jag fast hållaren för röret som sticker upp bakom hojen som låser fast den över sadeln. Om du vill kan jag ta bilder på hur det ser ut.

Jättegärna. För förstår inte utan bilder hehe. :)

Har iaf köpt en sån från 24mx och ena bulten är halvt lös så svetsar fast den. Tänkte köra med den så länge. Vad köper jag från heckpeck för att göra likadant ?
 
Jättegärna. För förstår inte utan bilder hehe. :)

Har iaf köpt en sån från 24mx och ena bulten är halvt lös så svetsar fast den. Tänkte köra med den så länge. Vad köper jag från heckpeck för att göra likadant ?

Så här ser min lösning ut. Du ser vinkeljärnet (8mm 100x100) som jag svetsade fast i U-profilen från dragkroksstället, som Heck-pack sitter monterat på.

Capture.PNG
Capture1.PNG
Capture2.PNG
 
På bilden längst upp, den platta svarta saken på höger sida, fälls den ner och läggs så att hojen sedan får stå på den?
Eller har jag missförstått?
 
Snyggt!

Kan jag få lite bilder på distans med så jag ser hur hela grejen ser ut?

Mvh

Som du ser på mittenbilden sätter jag remmar mellan takrailen och hojen, det känns bättre när fartvinden dra i hojen bakåt än att bara låta Heck-pack ta hand om den kraften.

Capture3.PNG
InkedCapture4_LI.jpg
InkedCapture5_LI.jpg
 
Som du ser på mittenbilden sätter jag remmar mellan takrailen och hojen, det känns bättre när fartvinden dra i hojen bakåt än att bara låta Heck-pack ta hand om den kraften.

View attachment 455588
View attachment 455589
View attachment 455590

Wow, stort tack för de utförliga bilderna. Ska nämligen svetsa precis som du har gjort, och tror till och med vi har samma bil, till och med färgen haha. :D

Plankan som sitter fast, använder du den för att rulla på och av hojen, eller fyller den en annan funktion?

Min kompis som svetsar ska få dessa bilderna. Bör få min heck-pack snart.
 
Wow, stort tack för de utförliga bilderna. Ska nämligen svetsa precis som du har gjort, och tror till och med vi har samma bil, till och med färgen haha. :D

Plankan som sitter fast, använder du den för att rulla på och av hojen, eller fyller den en annan funktion?

Min kompis som svetsar ska få dessa bilderna. Bör få min heck-pack snart.

Lycka till, det är en del mätande för att få det bra. En förvånande upptäckt är att infästningsplåten på Heck-pack lutar lite, så man måste kapa snett för att få dragkroksstället horisontellt…. :va Kolla på den allra första bilden så ser du det. Troligen är det en kompensation för tung last så att det inte ska luta nedåt, har ju sett bilder med vildsvin i lådor som hänger långt bakom dragkroken…

Plankan är för att rulla upp hojen, gjorde ett par jack i sidan så att den inte kan glida ur remmarna.

Bilen är vår förra. Färgen är skitbra i dubbel bemärkelse, det syns inte att bilen är skitig förrän man tar och tvättar den :D. Numera har vi en vit V70 T4….
 
Den här meningen på Heckpacks hemsida motsäger ju lite att kultryck bara gäller vid vagnsdragning:
"MEN, vid användande på allmän väg är det alltid din bils tillåtna kultryck som avgör var du får lasta på din bil. Detta kan du läsa i bilens registreringshandlingar."

Mest som inlägg i debatten jag har inga andra synpunkter

/R
 
Den här meningen på Heckpacks hemsida motsäger ju lite att kultryck bara gäller vid vagnsdragning:
"MEN, vid användande på allmän väg är det alltid din bils tillåtna kultryck som avgör var du får lasta på din bil. Detta kan du läsa i bilens registreringshandlingar."

Mest som inlägg i debatten jag har inga andra synpunkter

/R

Tro mig, jag har också funderat på detta. Men jag, ta i trä, har aldrig behövt ta denna diskussion med farbror blå. Men så som jag resonerar (samma resonemang här, https://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=100849) är att max kultryck är ”max tryck på bakaxel - full lastad bil = kultryck”. I så fall finns det utrymme för att köra en enduro på dragkroken om man inte har så mycket last i bilen. Men som sagt, denna teori har jag inte prövat i verkligheten….
 
Lycka till, det är en del mätande för att få det bra. En förvånande upptäckt är att infästningsplåten på Heck-pack lutar lite, så man måste kapa snett för att få dragkroksstället horisontellt…. :va Kolla på den allra första bilden så ser du det. Troligen är det en kompensation för tung last så att det inte ska luta nedåt, har ju sett bilder med vildsvin i lådor som hänger långt bakom dragkroken…

Plankan är för att rulla upp hojen, gjorde ett par jack i sidan så att den inte kan glida ur remmarna.

Bilen är vår förra. Färgen är skitbra i dubbel bemärkelse, det syns inte att bilen är skitig förrän man tar och tvättar den :D. Numera har vi en vit V70 T4….

Tackar!
Har nu heck-pack, jag och en kompis ska ordna en svetsare som löser det hela åt oss. Ja precis jag såg det, det är mest troligtvis som du säger, att det inte ska luta rakt neråt, och kraften fördelas bättre.


Där ser man, det är min förra numera med. Köpt en XC60, den är svart så repor syns mycket väl tyvärr haha.
 
Back
Top