Dragkrok och knullboxfrågor

Haha.. en sån där ägg-husvagn lyckades jag köpa på mig på fyllan en gång för många år sedan. Den användes aldrig och såldes med förlust ett par år senare. :gnissla

Inte för att vara den, men att dra ett 1000kg släp med en Renault clio.. :tummenupp

Beror visserligen på vilken motor du har, men troligen 1.4 eller 1.6 liters? Inte mkt till vrid i en sådan motor = flitigt nyttjande av växelspaken för att ta sig upp i fart, samt upp för backar.

Har dragit en kabe safir 590xl med en mercedes e200 årsm -85 i ca 250 mil och det gick utmärkt. Dock körde jag mestadels sena kvällar, nätter och tidiga morgnar eftersom jag hatar husvagnsfolk och ville inte vara en av propparna.

Att ligga i 80-90 knyck var inga problem efter att man lastat vagnen rätt.

Edit: För att ge perspektiv till åbäket måste jag länka till bilder av samma slags grejor... http://www.blocket.se/vi/15185896.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/15172862.htm?ca=15_s

Edit2: Fö är husvagnssemester ett sjukt roligt nöje!

Last edited:
Nu har jag hittat mig en knullbox att festa i. Den är inte skitsnygg, den är inte asfräsh men den var jäävligt billig.

Nu kommer frågan om hur mkt deg man ska lägga på sterran i den. Funkar det att driva en bas med ett tvåkanaligt slutsteg som man bryggar?

Har ett 4-kanaligt för dom fyra 6.5orna och det borde lira bra tycker jag.

Har dragit en kabe safir 590xl med en mercedes e200 årsm -85 i ca 250 mil och det gick utmärkt. Dock körde jag mestadels sena kvällar, nätter och tidiga morgnar eftersom jag hatar husvagnsfolk och ville inte vara en av propparna.

Att ligga i 80-90 knyck var inga problem efter att man lastat vagnen rätt.

Edit: För att ge perspektiv till åbäket måste jag länka till bilder av samma slags grejor... http://www.blocket.se/vi/15185896.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/15172862.htm?ca=15_s

Edit2: Fö är husvagnssemester ett sjukt roligt nöje!

Den va bra stor den vagnen :tummenupp

Bifogat

• knullbox.jpg
    knullbox.jpg
    81.6 KB · Visningar: 315
Last edited:
Hej Mark!
Vi börjar frpn början! Du har en 1.4 liters motor i din bil på 79 hk... Du får dra 990 kg med vanligt b-körkort och en fast dragkrok kostar 2004:- hos mekonomen men är för tillfället slut på deras huvudlager, en elsats kostar 99:- men det är en universal så det behövs kopplas lite. Det följer med instruktioner så att du ska kunna göra det själv!

Instruktioner om hur draget ska sitta finner du på; http://www.monoflex.se/ välj bilmärke och modell, du har en CLIO A! Lycka till!

Hej Mark!
Vi börjar frpn början! Du har en 1.4 liters motor i din bil på 79 hk... Du får dra 990 kg med vanligt b-körkort och en fast dragkrok kostar 2004:- hos mekonomen men är för tillfället slut på deras huvudlager, en elsats kostar 99:- men det är en universal så det behövs kopplas lite. Det följer med instruktioner så att du ska kunna göra det själv!

Instruktioner om hur draget ska sitta finner du på; http://www.monoflex.se/ välj bilmärke och modell, du har en CLIO A! Lycka till!

Tack för hjälpen Softish!

Jag har insett att det kommer att bli tungt med min bil och även olagligt att dra runt min svarta tattartermos med min ferrariröda Clio.

Har därför bestämt mig för att sälja min lilla pärla och istället skaffa mig en fet 740 som oxå den är röd.

Clio'n behöver dock träffa doktorn först men det är grejjer på gång här :)

Tack igen :)

Ingen fara.... Råkar jobba på mekonomen..... Så preci som du redan kommit fram till så är det inte optimalt att ha en clio som en dragbil.... En volvo 940 eller 740 får dra betydligt mer! Ett tips, på b-körkort får du dra max 3,5 ton inklusive bil och släp... Och släpet får aldrig väga mer än bilen, så vet du vad bilen väger kan du räkna ut hur mycket du får dra! Eller så kan man ta regnummer och kolla det på vägverkets hemsida!
Lycka till!

Nu har jag hittat mig en knullbox att festa i. Den är inte skitsnygg, den är inte asfräsh men den var jäävligt billig.

Nu kommer frågan om hur mkt deg man ska lägga på sterran i den. Funkar det att driva en bas med ett tvåkanaligt slutsteg som man bryggar?

Har ett 4-kanaligt för dom fyra 6.5orna och det borde lira bra tycker jag.

Om steget är byggt för att bryggas så borde detta gå alldeles utmärkt. Sedan kan man alltid ha mer eller mindre optimerade grejjer, men till din termos funkar det säkert! Välj en lättdriven bas så får du mest bang for the buck.

POLAR 300 är världens mest eftertraktade beg-husvagn, just för sin lastförmåga, dom flesta som såldes är tydligen fortfarande i trafik.

MAO inget man "pimpar" och "svinar"...

Det du ska leta efter är en gammal husvagn med slät bakvägg, sen kapar du upp en dörr/lastlucka för hojen i bakväggen.

Har du koll på exakt hur man gör?

Behöver man förstärka "rampen"/bakväggen"?
Det kommer att vara ett fönster mitt i den rampen om jag tar den där bak. Kanske är det lättare att göra det på sidan?
Tror du besiktningsmannen kommer bli grinig?
Jag är ju blått en enkel nybörjare i frågan...:va

Har du koll på exakt hur man gör?

Behöver man förstärka "rampen"/bakväggen"?
Det kommer att vara ett fönster mitt i den rampen om jag tar den där bak. Kanske är det lättare att göra det på sidan?
Tror du besiktningsmannen kommer bli grinig?
Jag är ju blått en enkel nybörjare i frågan...:va

Nja, sitter det ett fönster där så är det nog rätt kört, det funkar ju bäst på vagnar med en hel bakstam.

Vissa vagnar har ram ända bak, medans vissa andra vagnar har "självbärande" golv längst bak.

Enda chansen jag ser att få in en hoj i din vagn är att göra en dörr under bakrutan och att göra mitten på golvet nerfällbart i bakkant på något vis, så att du fäller ner golvet som en ramp och kan leda in hojen under bakfönstret.

Inget som känns lätt i min värld.

Dom vagnar jag var med och byggde om började sina liv halft anpassade till att byggas om...
Det är nog enklare att bygga om en kåpsläp så att den blir beboelig istället.

Inbillar mig att det krävs rätt ordentligaq förstärkningar om du gör lastlucka i bakändan.
Väggarna är löjligt klena från början och fuktskador funkar inte som förstärkning direkt..

Mark, köp min Saab 900 -94!
Chippad så den är stark som en oxe!
Dragkrok finnes och du får den för ett förmånligt kompispris då nya bajken fått ett avgassystem som nu ska betalas så jag needar cash snabbare än kvickt. Do it! :tummenupp

Nja, sitter det ett fönster där så är det nog rätt kört, det funkar ju bäst på vagnar med en hel bakstam.

Vissa vagnar har ram ända bak, medans vissa andra vagnar har "självbärande" golv längst bak.

Enda chansen jag ser att få in en hoj i din vagn är att göra en dörr under bakrutan och att göra mitten på golvet nerfällbart i bakkant på något vis, så att du fäller ner golvet som en ramp och kan leda in hojen under bakfönstret.

Inget som känns lätt i min värld.

Hmm, illa.

Hur ska jag då få med mig hojen...:va

Kan ju inte gärna åka till Lelle med husvagn utan hoj. Om man moterar bort styret kan man kanske ta in den den "vanliga" vägen. Eller så får man såga upp den i nån sidovägg.

Inbillar mig att det krävs rätt ordentligaq förstärkningar om du gör lastlucka i bakändan.
Väggarna är löjligt klena från början och fuktskador funkar inte som förstärkning direkt..

Tror du att det är bättre/lättare att göra lastlucka på sidan, framför dörren?

Kanske är lättast att ta det beslutet när man får se hur den ser ut på insidan oxå...

Last edited:
Får/kan man ha gasoltuben inne i husvagnen?

Isf är ju saken bomfadderallan! :yoparty

När man transporterar den, ja, när man campar, nej

Men det går ju att ställa ut den vid dragbommen när man campar, och skruva tillbaka kofferten vid besiktning.

Jag skulle INTE sova i en vagn med tuben inne!

Tänk bara på det här om du ska ha med husvagnen på båten

Husvagnar/husbilar
Gasolanläggningens huvudventil skall vara avstängd och behållaren skall vara lätt att komma åt. Luckan till behållarens förvaringsplats skall vara olåst och märkt med varningsetikett som erhålles vid incheckningen. Detta gäller så länge fordonet befinner sig på fartyget. TV-antenner och liknande kan i vissa fall vara nödvändiga att nedmontera.

Tänk bara på det här om du ska ha med husvagnen på båten

Husvagnar/husbilar
Gasolanläggningens huvudventil skall vara avstängd och behållaren skall vara lätt att komma åt. Luckan till behållarens förvaringsplats skall vara olåst och märkt med varningsetikett som erhålles vid incheckningen. Detta gäller så länge fordonet befinner sig på fartyget. TV-antenner och liknande kan i vissa fall vara nödvändiga att nedmontera.

Då kan man ju skaffa en gammal gasolhållare från en 60/70 tals vagn, det var bara en ring i botten med en låsbygel över som satt på dragstången, det borde rymmas framför motorcykeln.

Sen att det blir ett kultryck from hell botar man genom att packa motsvarande motorcykelns och tubens vikt med Öl och tandkräm längst bak i vagnen...
Man behöver bara en liten tub tandkräm för en vecka. :D

Last edited:
Då kan man ju skaffa en gammal gasolhållare från en 60/70 tals vagn, det var bara en ring i botten med en låsbygel över som satt på dragstången, det borde rymmas framför motorcykeln.

Sen att det blir ett kultryck from hell botar man genom att packa motsvarande motorcykelns och tubens vikt med Öl och tandkräm längst bak i vagnen...
Man behöver bara en liten tub tandkräm för en vecka. :D

Haha :hihi

I got the point.

MEN, vaffan ska man göra när man ska köra hem igen?

Hmm, kan ju iofs köpa en tandkrämstub i storlek 100 tandläkares årsförbrukning.

(Eller parasollet på 40 kvm som jag ska få)

Idag ska jag, söta snickarEmma och RåkkersSara ner till knullbåxxen och bygga innertak. Min plan är cheyerna ska bygga så mkt som möjligt och jag kan dirigera lite arbetsuppgifter ibland. Dessvärre har ingen av dom körkort så jag kan tyvärr inte dricka mig aspackad på starkisar :(

Säljer byggvarushus frigolit som man kan ha som isolering, dyrt?

Idag ska jag, söta snickarEmma och RåkkersSara ner till knullbåxxen och bygga innertak. Min plan är cheyerna ska bygga så mkt som möjligt och jag kan dirigera lite arbetsuppgifter ibland. Dessvärre har ingen av dom körkort så jag kan tyvärr inte dricka mig aspackad på starkisar :(

Säljer byggvarushus frigolit som man kan ha som isolering, dyrt?

Varför ska du bygga innertak :va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...