Dra ner priser på Försäkring!!!

lång historia...

Men man kan kortfattat säga att dom ändrade till halv försäkring mitt i när jag betalade för hel....Och skulle ha Hel förs..Inget annat!
Så blev jag påkörd av en bil som smet...
Hadde inga vittnen.
Tog dit polisen och berättade vad som hänt...
Ringde förs bolaget som sa... Du får inga pengar...Du har halv försäkring...

Så där spar man pengar på TH...


Har sen försökt allt för att få ut ersättning...
Noll resultat!
Allmäna reklamationsnämden la ner ärendet!
 
AleX skrev:
men såg du inte det på papperna?


Dom kom efter smällen!

Jag har försökt från alla håll och blandat in advokater å heeela baletten!
Omöjligt!
Dom hade bestämt sig...
Tyckte inte ens att det gjorde något att jag sa att jag aldrig mer kommer bli kund i Trygg hansa!
Det gillade dock inte deras lokala säljare som fick veta per telefon vad jag skulle försäkra och att han inte behövde bemöda sig med att lämna offert!
 
Kamikaze kid skrev:
Dom kom efter smällen!

Jag har försökt från alla håll och blandat in advokater å heeela baletten!
Omöjligt!
Dom hade bestämt sig...
Tyckte inte ens att det gjorde något att jag sa att jag aldrig mer kommer bli kund i Trygg hansa!
Det gillade dock inte deras lokala säljare som fick veta per telefon vad jag skulle försäkra och att han inte behövde bemöda sig med att lämna offert!


Men om du har fått att helförsäkring kostar 8000 halv 5000 och trafik 3000 och du har betalt in 8000 så e de mycket starka bevis för att du ska vinna eller har jag fel`?
 
AleX skrev:
Men om du har fått att helförsäkring kostar 8000 halv 5000 och trafik 3000 och du har betalt in 8000 så e de mycket starka bevis för att du ska vinna eller har jag fel`?


Du har fel....
Dom stödjer sig på att jag klagade på premie höjningen...
Och att dom skickat ut info ang ny försäkring...

I deras papper så ändrade dom till halv på dessa grunder och skickade info.
Jag har inte beställt halv utan fick det ändå!

Och han som jag pratade med var naturligt vis deras bästa kundmottagare!
Gjorde aldrig fel.

Att jag betalat hel spelade ingen roll...

Man såg chansen att slippa betala ut ersättning . Tog den och sa hej då!


Jag kommer aldrig få rätt ...
Tjatat på dom i 2 år nu!

Ger dock inte upp...

Varnar alla jag kan för TRYGG HANSA!
 
jag betalar nog hellre än något högre försäkring, jag har bara hojen helförsäkrad i 6 månader, det kostar ca 10 000, men att betala säg 40000 för att man krockar, tror jag inte många här på forumet löser ekonomiskt, det är var jag betalade för min cbr 600f 99a, det verkar i mina ögon helt värdelöst, men det är ju bara min egna åsikt, nu kostar det 3000 om jag krockar, det löser jag direkt, men 30-40000, ren idioti.
30% av alla reggade r1 or var inblandade i olyckor denna sommaren...ds
 
skulle lätt vara med på din lista men min hoj står inte på mig på grund av
orimlig försäkring...
men om jag skulle klota så blir det ungefär som du vill ha det.. 16.000 i självrisk
10.000 extra för att det är jag som kör.. hojen står på farsan..

man förstår ju varför det blir så många försäkrins bedrägerier "ska jag betala så mycket i försäkring ska jag fan ha ut något för det.." skäkert fler än man tror som resonerar så..
 
Melin skrev:
skulle lätt vara med på din lista men min hoj står inte på mig på grund av
orimlig försäkring...
men om jag skulle klota så blir det ungefär som du vill ha det.. 16.000 i självrisk
10.000 extra för att det är jag som kör.. hojen står på farsan..

man förstår ju varför det blir så många försäkrins bedrägerier "ska jag betala så mycket i försäkring ska jag fan ha ut något för det.." skäkert fler än man tror som resonerar så..

Jag skulle snarare skriva:
men om jag klotar så (är det risk för att) jag inte får någonting eftersom jag har skenförsäkrat....

/ Johan
SMC, FÖK
 
JohanFÖK skrev:
Jag skulle snarare skriva:
men om jag klotar så (är det risk för att) jag inte får någonting eftersom jag har skenförsäkrat....

/ Johan
SMC, FÖK

Så sant så sant

Problemet för många är just att det skiljer ofantliga summor men jag e övertygad om att ALLA hade sin egenförsäkring så skulle det inte vara så stor skillnad...


Johan du råkar inte ha någon uppgift på hur många som hade "fel förare vid krashen"?
 
Låter kanon!!!!!!!!!!

LÅTER KANON!!!!! :tummenupp


JohanFÖK skrev:
Tack Mattias!

SMCs förslag är att man höjer självrisken till 25% men om du inte utnyttjar försäkringen sjunker självrisken varje år. Säg att du har 5% självrisk efter 5 år. Om du sedan utnyttjar försäkringen så åker självrisken upptill 25% igen. Man skulle tom kunna ha att om du är skadefri under 10år så kan du få utnyttja försäkringen 1 gång utan att självrisken går upp till 25%.

Detta förslag gynnar de skötsamma, samtidigt som de motiverar de nya att hålla sig på hjulen. Om man vurpar med en liten skada kanske man inte lagar den alls eftersom ens självrisk då går upp till 25% igen. När skadan inträffar kanske man dessutom hoppar över att laga repor så att ens egen självrisk blir lägre vid reparationen....

Vad säger du om det Alex?

/ Johan
SMC, FÖK
 
AleX skrev:
Johan du råkar inte ha någon uppgift på hur många som hade "fel förare vid krashen"?

Nej, tyvärr inte i närheten. När vi tittade på detta visade det sig dock att av de olyckor som skedde med premieklass 7 hojar var det alltid ägaren som var förare vid olyckan om ägaren var under 50. Alla vurpor som skedde med "utlånad" hoj skedde på hojar med ägare över 50. Vilket egentligen borde leda till högre premier för de över 50 eftersom de lånar ut sina hojar till unga killar...

När det gäller att premierna skiljer sig väldigt mycket mellan olika individer kanske är en indikation på att man borde välja en annan hoj....?

Det är en ganska enkel ekvation. Titta på din egen bekantskapskrets. Ta alla killarna under 30 och fråga hur många gånger det vurpat, ta sedan ett gäng över 50 (som kör samam typ av hoj) och fråga hur många gånger de har vurpat.

När jag har gjort detta brukar de normala svaret vara att de över 50 inte vurpat alls och är stolta över det. De under 30 säger att de vurpat minst 1 gång och det är inget det skäms för, har man tecknat en helförsäkring så skall man självklart utnyttja den. Denna skillnad i grundinställning tycker jag är svaret på varför premierna skiljer sig så oerhört mycket. (Sedan finns det givetvis undantag men det är inte det vi diksuterar när vi diskuterar försäkringar).

Hur vanligt är det med 50+ som tränar banåkning/knäskrap/bakhjulsåkning?

Jag säger inte att det är fel att träna banåkning/knäskrap/bakhjulsåkning men det är fel att göra detta och samtidigt vara helt oförstående för att vi har högre premier än andra som är mycket lugnare....

/ Johan
SMC, FÖK
 
JohanFÖK skrev:
Nej, tyvärr inte i närheten. När vi tittade på detta visade ......
/ Johan
SMC, FÖK
Jo Iförsig Men jag tro mörkertalet är stort på den fronten ändå...
Och angående premien så tror jag faktiskt att det skulle hända mindre om premierna sjönk drastiskt ju för att då tror jag en hel del börjar tänka i andra banor..
Och inte att om man betalar så mycket så ska man ha något för det...

Jag tror att alla skador som sker är "uppgjorda" eller inte stämmer till 100% om jag ska vara helt ärlig.
Och för att inte tala om alla "stölder"... men det är rena spekulationer...

Sen så tror jag att kostnaderna oxå skulle sjunka drastiskt om alla hade samma klädsel som rossi....
Och tro det eller ej men om bankörning får ingå i körkortsutbildningen så tror jag dessutom att många ändrar sitt sätt o köra på...

Och något som jag tycker nästan borde införas är att tung mellan o lött mc grupperna tas bort.
Istället gruppera in sporthoj får man endast köra om man kört en "kåplöshoj i 2 år" eller något ... Eftersom va jag har förstått så händer olyklorna inte dem som kört sporthoj i 5 år utan olyckorna händer 1 o andra året...

rätt mig om jag har fel...
Gott nytt år på er alla
 
JohanFÖK skrev:
Nej, tyvärr inte i närheten. När vi tittade på detta visade det sig dock att av de olyckor som skedde med premieklass 7 hojar var det alltid ägaren som var förare vid olyckan om ägaren var under 50. Alla vurpor som skedde med "utlånad" hoj skedde på hojar med ägare över 50. Vilket egentligen borde leda till högre premier för de över 50 eftersom de lånar ut sina hojar till unga killar...
Givet att F-bolagen har samma kostnadstäckning på gruppen över 50 år, som på alla andra grupper, så betalar de redan högre premier för att de "lånar ut till yngre killar", dvs sina ohängda söner. Hade inte sönerna funnits hade premierna varit lägre för "utlånargruppen", mammorna och papporna. Lustigt att inga 45-50-åringar har söner i krascha-motorcyklar-åldern. Ett demografiskt mysterium faktiskt.

Et ganska enkelt sätt att få bort, i vart fall, mammorna ur skenförsäkringsekvationerna är att när de försäkrar en klass 7-båge omedelbart skicka ett brev där man dels gratullerar till ett gott val av motorcykel och att det aldrig är fel med 150 hästar och 280 km/h, dels skriver kommentaren "Observera att vi vid varje skadeanmälan kommer be dig att köra en motorcykel av samma modell under överinseende av våra skadereglerare - din jävla skenförsäkrare". Skrivet i fetstilt och stora bokstäver. Det sista måste kanske inte vara med.

En sån formulering kan nog få en och annan, mot sin son på tok för välvilligt inställd mamma, att komma på andra tankar. Det är en sak att veta att man kanske måste förklara sig, en annan att veta att man måste sätta sig på och köra fanstyget.
 
Bingo skrev:
Givet att F-bolagen har samma kostnadstäckning på gruppen över 50 år, som på alla andra grupper, ......QUOTE]

Sen finns det faktiskt de "ungdommar" som kör ordentligt och inte kan hosta upp 50000kr för o försäkra sin hoj i ett år....

Som ett exempel så kollade jag vad en R6a skulle kosta på min mamma och på mig i garageförsäkring
Vi bor på samma adress hon har haft körkort längre än mig :tungan o hon e äldre än mig :confused:

På mig kostade en GARAGE försäkring 897Kr men på min mamma skulle samma mc som står i samma Garage kosta 412Kr
Kan någon intiligent person förklara för mig hur någon kan vara så korkad o en komma på ett sånt system?

Vad jag menar är att jag tror att det blir fel eftersom det är för få ungdommar som "har försäkring på den mc de kör" o därför stiger de ännu mer men om alla försäkrade rätt och med ett annat system så skulle det hela nog faktiskt funka.... :rolleyes:
 
AleX skrev:
Och tro det eller ej men om bankörning får ingå i körkortsutbildningen så tror jag dessutom att många ändrar sitt sätt o köra på...

Istället gruppera in sporthoj får man endast köra om man kört en "kåplöshoj i 2 år" eller något ... Eftersom va jag har förstått så händer olyklorna inte dem som kört sporthoj i 5 år utan olyckorna händer 1 o andra året...

SMC kommer att ha fortbildningskurser iår för ägare av premieklass 7 hojar. Det är en del av SMCs arbete för att sänka antalet döda och skadade i trafiken. Denna verksamhet kommer givetvis att utvärderas under de närmaste åren och då får vi se om utbildning på banor sänker skadekostnaderna.

Ang sporthojar:
Jag har inte sett någon utredning eller statistik på det du säger ovan. Men jag tror inte det stämmer. Eftersom 30% av alla R1:or utnyttjade vagnskadan 2002 så är det nog många som haft körkort längre än 2 år. Tittar jag på min bekantskapskrets finns det heller ingen tydlig koppling mellan nybörjare på sporthoj och antalet krascher. Däremot finns det en koppling om du har nytt körkort och skador.

/ Johan
SMC, FÖK
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top