dra hojen på släp

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Tjena,jag ska åka nästa vecka till kroatien o ska ta med min hoj med,jag har en sån mc-släp för en motorcykel,o undrar är det nåt specielt man ska tänka på,några tips osv.Tacksam för svar

Faktiskt inte. En sådan släp är förbannat enkel att ha att göra med. Spänn fast cykeln ordentligt bara.

NOMAD skrev:
Tjena,jag ska åka nästa vecka till kroatien o ska ta med min hoj med,jag har en sån mc-släp för en motorcykel,o undrar är det nåt specielt man ska tänka på,några tips osv.Tacksam för svar

Jo, Stöldrisken!

Ett släp är oerhört enkelt att stjäla (bara koppla loss och dra iväg med) och habegäret ökar om det står en drömbåge på den!

Om nu släpet går att låsa fast på något sätt så går ju alltid hojen att stjäla (tyvärr). Och enl. min erfarenhet, efter några år ute i europa med båge, så måste man (för att vara så säker det nu går) låsa fast mopeden i något annat som inte går att lyfta/flytta. Säkrast är, naturligtvis, om det då också är inne i ett låst garage där den inte syns!

När vi är 2 hojar (minst) med på en tur låser vi alltid (även på en bevakad camping) fast två eller flera hojar med en grov kjetting. För livet blir minst sagt "lite" svårare för tjuvarna om de måste lyfta/släpa TVÅ mopeder samtidigt. Även om de lyfter med kran (vilket har hänt på en mc-camping i Frankrike, fast då var hojen (CBR 600 F) endast låst med skivbromslås samt ett lås i bakdrevet. Killen (en Holländare) hade förmodligen fått behålla hojen om han hade låst fast den i ytterligare en hoj eftersom det låter så förb.. när två hojar skaver mot varandra!

Nu skall jag inte måla fan på väggen. En hoj kan stjälas här i sverige också. Men vill du vara så säker det går skall du göra det så svårt som möjligt!

// Niklas

ja jag tänkte inte gå ifrån bilen nånstans,bara köra ner till mitt hus,det enda risken är om jag somnar lite

NOMAD skrev:
ja jag tänkte inte gå ifrån bilen nånstans,bara köra ner till mitt hus,det enda risken är om jag somnar lite

Eftersom du förmodligen kommer att göra i sol och regn om vartannat, se till att eventuella strappar är säkrade med "bungy cords" som tar upp eventuellt slack så att inte någonting kan kroka ur sig. Jag har "slängt av" hojen en gång från kärran i en tvär högerkruva (loop-öglan på höger sida runt framgaffelkronan gick av) - som tur var hade jag en femte strapp runt framhjulet i framhjulsstället så det blev bara vindrutan och kåpan på arslet som fick sig en omgång.

man får aldrig nog av för många surrningar när du ska köra långt med last på släpet.. först spännband som håller för 1Ton å uppåt å sen ge på med "båt tampen" när hojen är surrad med spännbanden.. alltid bra å ha någe stumt ifall spännet skulle gå upp av någon anledning :) de blir en del skumpa å bumpa på vägen ner :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti