Dra fast bromsok korrekt

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Hoj
SFV4S, D675
Har nyss bytt radialok och stöter på problem jag inte haft tidigare. Mitt framhjul rullar lätt och fint när oken är monterade men inte åtdragna. Det rullar fint även om jag bromsar hårt och släpper bromsen, så både kolvarna i oken och huvudcylindern fungerar och släpper trycket som de skall. Vätskenivån i behållaren är korrekt. Så fort jag drar åt oken så draggar däremot beläggen och hjulet rullar rätt trögt eftersom oken uppenbarligen hamnar lite snett.

Vad är då rätt teknik för att undvika detta? Jag har alltid kört med att rulla, bromsa, rulla bromsa några gånger för att fixera okens position korrekt och sedan hålla fast bromsen medan jag drar fast oken. Det har alltid fungerat tidigare men med de nya oken blir det inte tillräckligt bra. Finns det någon annan teknik?

Lossa överfallen på hjulaxeln fram, dra fast oken, bromsa hårt och gunga på framgaffel, dra fast överfallen.
Kan funka.

Ska oken passa till din hoj?

Ibland kan det ju vara så enkelt att det helt enkelt skrapar i hemma i garaget, men när man kör så gör vibrationerna att skivan trycker in oken dom där hundradelarna som behövs för att skivan ska snurra fritt.

Det kanske trycker på ”fel ledd” så att säga, inte missat bricka mellan ok & fäste?

Tack för idéer!

Lossa överfallen på hjulaxeln fram, dra fast oken, bromsa hårt och gunga på framgaffel, dra fast överfallen.
Kan funka.
Har bara överfall på vänster sida, höger sida gängar axeln direkt i gaffelbenet. Så lossa överfallet skulle kunna hjälpa på vänster sida, men jag har tyvärr samma problem på båda sidor. Och justera överfallet gör jag varje gång jag haft loss fälgen såklart.

Om du använder adaptrar är dessa helt raka?
Jag använder adapter och den är rak. Tyvärr har gaffelbenen ingen "infräsning" som styr positionen, så det finns inget som låser positionen hos oket. Endast friktionen när man drar åt bultarna. Det är väl därför okens position ändras lite grann när bultarna dras åt.
Ska oken passa till din hoj?

Ibland kan det ju vara så enkelt att det helt enkelt skrapar i hemma i garaget, men när man kör så gör vibrationerna att skivan trycker in oken dom där hundradelarna som behövs för att skivan ska snurra fritt.
Det är tredjepartsok (HEL Performance), men de skall passa min Daytona när man använder rätt distanser. När bromsarna är kalla draggar det mest. När jag kommer in från ett pass med smällheta bromsar rullar det betydlig lättare, men inte som jag är van vid. När bromsarna svalnar rullar det trögare igen.
Det kanske trycker på ”fel ledd” så att säga, inte missat bricka mellan ok & fäste?
Nej, jag har bara distanserna att hålla reda på, och de sitter där de skall.

Jag skulle dra några streck med tuschpenna på bägge sidorna och på bägge skivorna för att eventuellt kunna se vilket belägg som inte släpper eller om det är flera. Om de går emot på hela ytan eller om det tar snett.
I alla fall ett steg.

Jag antar att oken och beläggen är helt rena.

Sen skulle jag uppdatera tråden igen. Kanske med några bilder.

Last edited:
Jättebra idé! Det skall jag testa för att få några fler ledtrådar.

Kolvarna är precis rengjorda och beläggen har gått en dryg bandag. Men hade samma problem när de var nya.

::Nä jag satt o kollade på ett par nya sådan radial hel på Blocket men jag väntade som vanligt förlänge?
Kanske tur det för dessa verkar ju funka sådär...

Skämt åsido..
Om inget tar i när beläggen är något isärtryckta kan det vara så att någon eller flera kolvtätningar svullnat så kolv inte dras tillbaka som de ska..

Nu är det ganska otroligt men eftersom det är eftermarknadsok, är de gjorda för den typ av bromsvätska du använder?

Tyvärr har gaffelbenen ingen "infräsning" som styr positionen, så det finns inget som låser positionen hos oket.

Detta låter mycket märkligt…

Alla ”radialmonterade” bromsok jag har sett har någon form av ganska tajt styrning som positionerar bromsoket mot framgaffelns bottenstycken.

Att positionera bromsoken utifrån den styrning de får av två stycken (förmodade) M10-skruvar låter ganska odugligt…?

Som Alatalo skriver, radialok brukar normalt ha en styrning runt skruvarna som fixerar positionen i gaffeln.

Är det exakt såna här ok, så förstår jag att det är problem: https://www.helperformance.com/hel-...d-billet-4-piston-front-radial-brake-calipers

Styrning saknas på bilderna, däremot finns en urfräsning för dem (försänkta delen av hålen) och då behöver oken kompletteras.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...