Dra åt oljeplugg och oljefilter med rätt moment?

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Hoj
Ingen
Tänkte byta olja och oljefilter på hojjen imorgon. Läste i Haynes bok att man ska dra åt oljefiltret med 17nm och oljepluggen med 43nm. Hur viktigt är det att göra det "så rätt". Äger tyvärr ingen momentnyckel...därför frågar jag.

Filtret kan du spänna med handkraft. Pluggen får du däremot spänna lite sådär lagom hårt med verktyg och det är min högst professionella åsikt :P Någon som har bättre koll kan nog ge svar.

Filtret kan du spänna med handkraft. Pluggen får du däremot spänna lite sådär lagom hårt med verktyg och det är min högst professionella åsikt :P Någon som har bättre koll kan nog ge svar.

Jag tycker också att det blir tillräckligt bra om man drar filtret med handkraft.
Bottenpluggen är det lite mer nervöst med om man inte har en bra momentnyckel. Det jag har fått lära mig "the hard way" är att inte använda stora verktyg när pluggen ska dras. En liten fast nyckel är fullt tillräckligt.

Åk till Biltema & inhandla en momentnyckel. Oljefiltret blir svårt att dra moment på pga utrymmesskäl. Men däremot så är det smart att dra rätt moment på oljepluggen.

Momentnyckeln kan du med fördel ha nytta av i andra sammanhang då du mekar med bil eller hoj i framtiden.

Jag drar åt oljefiltret så hårt jag kan med bara handen, 2 händer om det finns plats. Läs texten på filtret, där kan det finnas en instruktion hur du skall göra. Oljepluggen drar jag rätt hårt. 43 Nm innebär att du drar ca 20 kg på en ringnyckel. Då brukar jag tänka den där stora hanteln på gymmet, rätt tung, och så försöker jag dra så hårt. Endel lyckas dra sönder gängorna men då får man nog ta i så in i h.... Hittills har inget lossnat för mig så toleranserna är nog rätt stora.

Jag drar åt oljefiltret för hand och oljepluggen drar jag åt med fastnyckel. Sedan är min oljepludd och oljefilter najad så jag behöver inte oroa mig för att de kommer skaka loss.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!