Dra åt kamaxelöverfall med moment?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Håller på byter shims på hojen men får inte tag på någon momentnyckel som ligger på rätt intervall. Har en momentnyckel i Västerås men den tar ju några dagar att skicka upp. Kamaxelöverfallet ska dras med 10 Nm/skruv (M6). Har vana att skruva men undrar ändå om man vågar dra på känsla eller om man ska vänta på att få upp momentnyckeln, låt höra era åsikter.

Antar att det ar M6 bultar? Har idag bevittnat resultatet av overdragna overfallsbultar pa en KTM250SXF, och har pinsamt nog sjalv en gang gjort mig skyldig till samma misstag pa en YZ250F...DON'T DO IT!!! Det blir DYRT och TRAKIGT.

Skurna lagerlagen/kamaxlar kostar maaaanga tusenlappar.

/Lasse

supermoppe skrev:
2536729 låt höra era åsikter.

VÄNTA!!!

Skaffa en nyckel med rätt skala!!!
Drog för två veckor sedan av 2 st överfalls-skruvar på gixxern (som jag själv dragit för hårt)...

Better safe then sorry...

Trodde det skulle bli lite blandade svar men icke sa nicke. Då får man väl i denna låååånga väntan trösta sig med att man spar in lite soppa och olje-slantar i några dagar. :hihi

brukar du använda momentnyckel dagligen så dra på känn om du har lite känsla....annars så skaffa momentnyckel..kan nästan lova att dom flesta som försöker dra utan momentnyckel har dragit rätt bra för hårt..............

leo122 skrev:
2537049 brukar du använda momentnyckel dagligen så dra på känn om du har lite känsla....annars så skaffa momentnyckel..kan nästan lova att dom flesta som försöker dra utan momentnyckel har dragit rätt bra för hårt..............
Jo jag tror samma sak, har aldrig hört om nån som drar för löst iaf. Men jag vet inte riktigt hur kinkigt det är eftersom man drar ihop två glidlagerbanor samt att det är viktigt att skruvarna får samma moment.

När jag drog kammarna på min hoj så var det ett kg (vill jag minnas!).
Löjligt lite iaf! Kan inte tänka mig att man har den känslan i händerna!

stranglefoot skrev:
2537137 När jag drog kammarna på min hoj så var det ett kg (vill jag minnas!).
Löjligt lite iaf! Kan inte tänka mig att man har den känslan i händerna!
1 kg = 9,82 Nm vilket är ungefär vad man brukar dra en M6 med.

Satt och funderade lite. Dr.Bike tipsade i en tråd om att kalibrera en momentnyckel med en fiskevåg. Vad tror ni om att skaffa en våg för 49 kr från jula och använda den direkt som momentnyckel genom att tex dra med 2 kg med en hävarm som är 0.51 m från skruvens centrum? Känns som det borde bli hyfsat exakt.

Inte spänner du ventilkåpan med momentnyckel också? Dra som en vanlig m6 i alu bara! Dvs LÄTT

Ljunghusen skrev:
2537350 Inte spänner du ventilkåpan med momentnyckel också? Dra som en vanlig m6 i alu bara! Dvs LÄTT
Skulle det mot förmodan haverera så kommer man aldrig förlåta sig själv och som sagt... jag vet inte rikigt hur känsligt det är med åtdragningen på såna saker. I "vanliga fall" så har jag tillgång till momentnyckel och då finns inte ens bekymret. Men ventilkåpan drar jag på känn. ;)

supermoppe skrev:
2536729 Håller på byter shims på hojen men får inte tag på någon momentnyckel som ligger på rätt intervall. Har en momentnyckel i Västerås men den tar ju några dagar att skicka upp. Kamaxelöverfallet ska dras med 10 Nm/skruv (M6). Har vana att skruva men undrar ändå om man vågar dra på känsla eller om man ska vänta på att få upp momentnyckeln, låt höra era åsikter.

NEEJJ...!
Dra inte utan momentnyckel om du inte har någon övernaturlig tallang eller nått.

Det ger mer skada än man kan tro med fel moment...:mattias

stranglefoot skrev:
2537137Kan inte tänka mig att man har den känslan i händerna!

Jag drar aldrig mina överfall med momentnyckel, har dragit av alldeles för många pga det. Man kan lära upp sig att få en känsla för när det är nog hårt, men det går åt ett par bultar först. Förmodligen hamnar mina på ca 8 Nm istället för rekommenderade 10. Funkar det med - men BARA på överfallen.

andersbrink skrev:
2537869 Jag drar aldrig mina överfall med momentnyckel, har dragit av alldeles för många pga det. Man kan lära upp sig att få en känsla för när det är nog hårt, men det går åt ett par bultar först. Förmodligen hamnar mina på ca 8 Nm istället för rekommenderade 10. Funkar det med - men BARA på överfallen.

Har du också problem med att momentnyckeln är opålitlig och ibland inte löser ut? Jag drar löpande sönder gängor då mina nycklar är nyckfulla.. Bara vid höga moment jag vågar lita på dem.

Du sveper 10st Öl då kan du dra M8 bultar!
Sen måste du fortsätta med 1st Kvarting Whiskey/Renat beror på om det är oljiga bultar eller rena! men efter detta kan du gå på M6 bultar
Det enda som är konstigt är att du kommer känna dig JÄTTE stark men ingen fara! du kommer inom ett par öl till knappt kunna dra av en M3 skruv :tummenupp

UrbanTiger skrev:
2538205 Om man jämför en klicknyckel med en fiskevåg så är nog fiskevågen en godtagbar lösning för ändamålet.
Dra momentet i en rörelse och när du monterat allt så låter du det vila en stund och kontrollmäter så det inte finns sättningar i förbandet (överkurs).

Men som Brinken säger så går nog skruven (M6) av innan du hunnit deformera överfallen.
Later helt otroligt i mina mekanikeroron att en M6:a skulle ga av innan man har dragit overfallen rysligt mkt for hart(och deformerat lagercirkeln). Bade genom vetskapen om hur lite 10Nm ar for en m6:a, och genom det onda faktum att jag som sagt gjort missen sjalv en gang. Vi snackar nu overfall i alu, antar jag? Hade det varit stal haller jag med dej i resonemanget.

/Lasse

southwick skrev:
2539024 Later helt otroligt i mina mekanikeroron att en M6:a skulle ga av innan man har dragit overfallen rysligt mkt for hart
/Lasse

Det är inte när man drar åt dem som de ryker av, det är nästa gång man lossar dom.

supermoppe skrev:
2537335 Satt och funderade lite. Dr.Bike tipsade i en tråd om att kalibrera en momentnyckel med en fiskevåg. Vad tror ni om att skaffa en våg för 49 kr från jula och använda den direkt som momentnyckel genom att tex dra med 2 kg med en hävarm som är 0.51 m från skruvens centrum? Känns som det borde bli hyfsat exakt.

Om du bara kan arrangera operationen stabilt med vinkelrät dragning, ickehalkande vågkrok och så vidare, kommer du att uppnå HÖGRE precision på det sättet!
Kolla dock vågen innan. Eftersom det är så små krafter blir det många procent fel om vågen är halvkass....

Silverryggen skrev:
2539219 Det är inte när man drar åt dem som de ryker av, det är nästa gång man lossar dom.

Nja så hårt lär du inte kunna dra så att du sträcker skruven, innan alugodset spricker/gängan går

Ljunghusen skrev:
2539241 Nja så hårt lär du inte kunna dra så att du sträcker skruven, innan alugodset spricker/gängan går

Ska vi slå vad... Hade nere motorn för 100 mil sedan, då lossade dom fint, nu när jag skulle lossa ( handdragna ) så rök 2st rakt av....

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!