SORRY,,!!
Jag lyssnade/läste kanske inte ordentligt,,
Till de som det vidrör,,;-)
AndersBrink och Silverryggen.
Jag är hyfsat insatt i varför man skall ha vissa åtdragningsmoment på vissa metaller, och andra på andra metaller.
Är t.ex. inte så smart att sätta 12,9 bult som motorkåpsbult( som endast skall dras 0,5-0,8 kgm) för då ramlar de ut, då de inte är så sträckta att de funkar som en fjäder,,,TYP,,;-)
AndersBrink,,Fick för mig att du förespråkade "frihands-metoden", sorry,,Borde ha vetat bättre.
Har själv jobbat som mc-mekaniker i 12 år,,och aldrig gragit av en bult vid demontering och inte heller en NY bult vid montering,,däremot gamla bultar som folk har dragit " på känn ",,jo, de kan gå sönder ibland,,,men inte i en helt ny motor vid demontering,,,eller????
Har plockat ner några "nya"(-00) motorer,,och inte råkat ut för problemet,,men det kanske mest är på de nyare, lätta motorerna,??
Hälsar Frostie.