Dra åt kamaxelöverfall med moment?

G-L skrev:
2539233 Om du bara kan arrangera operationen stabilt med vinkelrät dragning, ickehalkande vågkrok och så vidare, kommer du att uppnå HÖGRE precision på det sättet!
Kolla dock vågen innan. Eftersom det är så små krafter blir det många procent fel om vågen är halvkass....
Det blir vågmetoden! Har fixat ett bra rör till mitt lilla spärrskaft. Var och kollade på vågar på jula men dom var rackliga och var inte så mycket att hänga i julgranen. Tog man två vågar och hakade fast i varann och drog så visade dom inte samma även fast dom var nollade. Åkte istället till järnia och handlade en fjäder för en tia. Har dragit ett buntband igenom för att ha som graderingsskala. Kalibrerade med två mjölkpaket och satte en tejp på rätt ställe på buntbandet. Så nu ligger tolleransen på +/- 1% :tungan :rolleyes: (tror FAKTIST att det blir högre noggranhet än med en momentnyckel precis som du säger). Kanske kommer bilder senare på hemmapulet...

en meter nyckel som passar på muttern/bulten och längst ut hänger du 1kg, tror det ska bli 10nm då... exakt 1m från mutterns centrum då!

Corpze skrev:
2540917 en meter nyckel som passar på muttern/bulten och längst ut hänger du 1kg, tror det ska bli 10nm då... exakt 1m från mutterns centrum då!
...och nyckelns vikt spelar ingen roll i sammanhanget?:va

Lättast måste väl ändå vara att använda en riktig momentnyckel.
(finns att låna av mej)

///Freddan

Last edited:
Silverryggen skrev:
2539268 Ska vi slå vad... Hade nere motorn för 100 mil sedan, då lossade dom fint, nu när jag skulle lossa ( handdragna ) så rök 2st rakt av....

Precis, gängan har nypt fast i aluminiumet och vrids av med en distinkt KLICK. Men det är bara bultar märkt "9" (motsvarar väl 10.9?) som går av på det där sättet.

HUGALIGEN,,,jag är förvånat att tom Andersbrink tyckar att man kan skita i åtdragningsmoment,,!!
Jag menar , varför skulle det finnas nån uppgift om moment,,, "man kan dra åt på känn",,???
HALLÅ, eller???
Hälsar Frostie.

andersbrink skrev:
2542533Men det är bara bultar märkt "9" (motsvarar väl 10.9?) som går av på det där sättet.

Nej, dom som är märkta 12.9 ryker av på samma sätt...:rolleyes:

Silverryggen skrev:
2542661 Nej, dom som är märkta 12.9 ryker av på samma sätt...:rolleyes:

Hmm,,M6 som är 12,9 kvalitet,,, skulle gå av vid 10 Nm,,,??
Inte så troligt,,men visst ,,på fri hand så kan man knäcka det mesta,,
Frostie.

turbobiker44 skrev:
2542858 Hmm,,M6 som är 12,9 kvalitet,,, skulle gå av vid 10 Nm,,,??
Frostie.

Sitter ju t.ex. M7 i kamaxeldreven på GSX-R 1100(olje/luftkylda),,och de skall dras 25 Nm,,,mer än 150 % mer än överfallen,,,utan att knäckas,,
Är de då 20,9 kvalitet,,??
jag vet att det inte finns men ni förstår säkert vad jag menar,,hoppas jag,,;-),,
Hälsar Frostie.

Last edited:
turbobiker44 skrev:
2542651 HUGALIGEN,,,jag är förvånat att tom Andersbrink tyckar att man kan skita i åtdragningsmoment,,!!
Jag menar , varför skulle det finnas nån uppgift om moment,,, "man kan dra åt på känn",,???
HALLÅ, eller???
Hälsar Frostie.

Jag skrev bara att _jag_ drar för hand pga av att jag dragit av allt för många bultar när jag ska bort med överfallen. Känslan av bultens sträckning är inget man lär sig på 1, 2 eller 5 avdragna bultar. Ska man göra ett engångsjobb rekommenderar jag en momentnyckel för små moment och smörjer gängor och skruvskallar med motorolja (inget annat) före åtdragningen.

turbobiker44 skrev:
2542858 Hmm,,M6 som är 12,9 kvalitet,,, skulle gå av vid 10 Nm,,,??
Frostie.

Antingen så lyssnar du inte eller så förstår du inte vad jag menar...

Den går inte av när du drar den med 10Nm eller hur mycket det nu är, men drar du den med säg 20Nm, så nyper gängan i aluminiumet, vilket i sin tur gör att när du skall lossa den vid nästa rep så kommer den sköra skruven ryka rakt av ,KLICK...dvs.
Vridbrott vid för hög förspänning.
Spiralstruktur i brottytan som ALLTID inträffar i gängan
Minsta brottkraften i en skruv M6x1 i 10.9 kvalitet är 20 900 N, vridhållfastheten är lite bökigare, men för de som vill fördjupa sig vidare i ämnet kan jag rekomendera BULTEN´s Teknikhandbok...

Speciellt då kapitel 9 och 10, dom känns träffsäkra i denna tråden...

http://www.bufab.com/Portals/32/Teknikhandboken 150.pdf

Rek åtdragningsmoment för en M6x1 10.9 skruv i lättmetall är f.ö 14 Nm
(om man bortser från lagerspel som i detta fallet)

turbobiker44 skrev:
2542858 Sitter ju t.ex. M7 i kamaxeldreven på GSX-R 1100(olje/luftkylda),,och de skall dras 25 Nm,,,mer än 150 % mer än överfallen,,,utan att knäckas,,
Är de då 20,9 kvalitet,,??
jag vet att det inte finns men ni förstår säkert vad jag menar,,hoppas jag,,;-),,
Hälsar Frostie.

Förstår exakt vad du menar men man måste ta hänsyn till att skruvarna till kamaxeldreven har en helt annan funtion, dom skruvas i hårdare metall än aluminium som inte formar sig, samt att där har man inget lagerspel att ta hänsyn till.
Dessutom gängsäkrar man dom gängorna för det vore "olyckligt" om dom skruvarna lossnade, samtidigt som man har ett lite högre åtdragningsmoment just för att ha en högre säkerhetsfaktor mot att dom lossnar.

Last edited:
SORRY,,!!
Jag lyssnade/läste kanske inte ordentligt,,
Till de som det vidrör,,;-)
AndersBrink och Silverryggen.

Jag är hyfsat insatt i varför man skall ha vissa åtdragningsmoment på vissa metaller, och andra på andra metaller.
Är t.ex. inte så smart att sätta 12,9 bult som motorkåpsbult( som endast skall dras 0,5-0,8 kgm) för då ramlar de ut, då de inte är så sträckta att de funkar som en fjäder,,,TYP,,;-)

AndersBrink,,Fick för mig att du förespråkade "frihands-metoden", sorry,,Borde ha vetat bättre.

Har själv jobbat som mc-mekaniker i 12 år,,och aldrig gragit av en bult vid demontering och inte heller en NY bult vid montering,,däremot gamla bultar som folk har dragit " på känn ",,jo, de kan gå sönder ibland,,,men inte i en helt ny motor vid demontering,,,eller????
Har plockat ner några "nya"(-00) motorer,,och inte råkat ut för problemet,,men det kanske mest är på de nyare, lätta motorerna,??

Hälsar Frostie.

Skruvade ihop kamaxeln med den hemmagjorda momentnyckeln och det fungerade KLOCKRENT. Skulle ju bara ha det som en nödlösning men den kändes bra mycket bättre att dra med den än med en vanlig momentnyckel så den kommer sparas för senare ändamål. Har upplevt samma sak som nån skrev att vanliga momentnycklar inte riktigt alltid är pålitliga vid små moment. Ska man ha den till andra till andra moment så är det ju bara att göra nya markeringar på buntbandet :). Ska som sagt försöka se om jag kan skaffa fram lite bilder.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman