DR650 koppling

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Suzuki DR650 -90
Har en fundering om kopplingen på min DR650.

Efter ett oljebyte började kopplingen slira och jag började naturligtvis misstänka att det var oljans fel. Jag bytte oljan mot en som är testad och rekommenderad för DR:n men slirningarna blev inte bättre så jag rev kopplingen och rengjorde lamellerna med bensinbad och lätt borstning. I med ny ren olja igen men med samma resultat ( vid det här laget åkte nått i väggen och gick sönder )

Beställde nya lameller och plattor, monterade och i med ny olja för 3:e gången. Och vipps! inget slir!!! :tummenupp

Men lyckan är kortvarig ibland. Nu har jag ett skrik från kopplingen när jag drar iväg, precis innan man släppt kopplingen helt

Jag var noga att olja in lamellerna innan montering med ny olja.

Vad beror skriket på??

Last edited:
Jag har en DR600S -87

Jag hade oxå problem med slirande koppling men det fixade sig med hårdare fjädrar.

Jag kör på Biltemas helsyntet-olja och jag har samma "skrik" som du beskriver... precis innan kopplingen greppar, dock bara när hojen är varm. Jag tror dock inte det spelar någon roll och jag har inte märkt att kopplingen hugger eller något annat problem så jag tror att jag kan leva med att den skriker lite ibland.

Jag har en DR600S -87

Jag hade oxå problem med slirande koppling men det fixade sig med hårdare fjädrar.

Jag kör på Biltemas helsyntet-olja och jag har samma "skrik" som du beskriver... precis innan kopplingen greppar, dock bara när hojen är varm. Jag tror dock inte det spelar någon roll och jag har inte märkt att kopplingen hugger eller något annat problem så jag tror att jag kan leva med att den skriker lite ibland.

Ok. Min koppling hugger inte heller men ljudet ska ju inte vara där, den saken är ju klar.. Vill gärna veta vad ljudet kan bero på.. :va

Kan det avhjälpas med starkare fjädrar??

Ok. Min koppling hugger inte heller men ljudet ska ju inte vara där, den saken är ju klar.. Vill gärna veta vad ljudet kan bero på.. :va

Kan det avhjälpas med starkare fjädrar??

Vet inte, men jag har ju hårdare fjädrar än orginal och för min del uppkom det efter lamellbytet/fjäderbytet... :va

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år