DR 600 motardbygge/projekt

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Tja!

Köpte mej en gammal DR 600-88 av en bekant med planen att bygga om till motard.
Fick dubbla uppsättningar med fälgar och däck så planen var att ekra om och sätta den ena bakfälgen fram då det är 17".
Tänkte bara skriva lite här och visa bilder från och under bygget.

Vet att det är nån mer här som gjort ett motardbygge av en DR men hoppas det inte gör något.

Saker som gjorts:
Lackat om tank till svart.
Bytt bakskärm till svart (Yamaha YZ250 2002)
Motardframskärm KTM replika
Skaffat svarta original sidokåpor
Klätt om sadeln med svart konst skinn. (99kr/metern)
KTM blinker
Acerbis diamondlyse
Blästrat och lackat sving/ länkage
Ekrat på bakfälgen på ett av framnaven. Beställde ekersats till DRZ400SM och det passade perfekt!! typ 800kr dock.....
Köpt fälgbana bak. KTM 5" svarteloxerad

Ursprungsläget samt dagsläget då:
 

Bifogat

  • motardbygget 1.jpg
    motardbygget 1.jpg
    91.1 KB · Visningar: 121
  • motardbygget 2.jpg
    motardbygget 2.jpg
    96.1 KB · Visningar: 190
Last edited:
Lite bilder från bygget. (det kommer mera snart på ekring av hjul mm.)
 

Bifogat

  • motardbygget 3.jpg
    motardbygget 3.jpg
    70.3 KB · Visningar: 80
  • motardbygget 4.jpg
    motardbygget 4.jpg
    77.8 KB · Visningar: 83
  • motardbygget 5.jpg
    motardbygget 5.jpg
    61.1 KB · Visningar: 85
Svingen före och efter.....
 

Bifogat

  • motardbygget 6.jpg
    motardbygget 6.jpg
    70.4 KB · Visningar: 115
  • motardbygget 7.jpg
    motardbygget 7.jpg
    62 KB · Visningar: 144
Lite andra plockbilder....
Bla provmontering bakstänka. som är kapad ca 8cm, samt provmontering framlyse.
Endurobaklyset är på plats oxå.
Jobbiga originaldekaler på sidokåporna....
 

Bifogat

  • motardbygget 11.jpg
    motardbygget 11.jpg
    85.3 KB · Visningar: 106
  • motardbygget 10.jpg
    motardbygget 10.jpg
    72.7 KB · Visningar: 97
  • motardbygget 9.jpg
    motardbygget 9.jpg
    53.4 KB · Visningar: 80
  • motardbygget 8.jpg
    motardbygget 8.jpg
    58 KB · Visningar: 92
Last edited:
Börjat knåpa ihop bakhjulet nu.....
Blir jäääkligt tajt men jäkligt brutalt oxå.:yoparty
Ursäkta kvallen på dessa...mobil
 

Bifogat

  • motard fälgen1.jpg
    motard fälgen1.jpg
    54.3 KB · Visningar: 133
  • motard fälgen2.jpg
    motard fälgen2.jpg
    54.8 KB · Visningar: 149
får bakdäcket plats? ser lite tajt ut men satan vilken skillnad från start till nu swingen ser ju ny ut :)
 
får bakdäcket plats? ser lite tajt ut men satan vilken skillnad från start till nu swingen ser ju ny ut :)

Tackar!

Jodå. Lånade en polares fälg som han haft på sin KTM exc 200. en kawwa 600 fälg. 5" bred med 160 däck på. fanns då plats över när vi testade med den i svingen.

Blir ju vansinnigt men förhoppningsvis jäkligt bra!
 
Tackar!

Jodå. Lånade en polares fälg som han haft på sin KTM exc 200. en kawwa 600 fälg. 5" bred med 160 däck på. fanns då plats över när vi testade med den i svingen.

Blir ju vansinnigt men förhoppningsvis jäkligt bra!

det ser ju helt brutalt ut med bara fälgen på plats ser fram emot bilder med däck på :yoparty keep up the good work :tummenupp
 
Last edited:
det ser ju helt brutalt ut med bara fälgen på plats ser fram emot bilder med däck på :yoparty keep up the good work :tummenupp


Tackar!

Jodå det kommer mera bilder.
I och med att det är lite budget bygge kommer jag svart lackera framfälgen så länge tills jag eventuellt får för mej att köpa en "riktig" fälgbana.

Med ramen blå så blir det nog kombinerat med blåa fälgstripes men har inte bestämt mej än...:va

Till helgen kommer nog ett svart fatbar styre på oxå och dom blåa bälgarna på gaffeln ska bort.
 
Nu jäklar så är motardhjulen på plats....
Men det var mycket knep å knåp. För det va (eller blev) tajt!
Lite smärre justeringar är dock kvar.
Drevet duktigt utspaceat...
Framdrev från DR800, det är tjockare och vänder man det rätt så bygger det utåt och flyttar då ut kedjan 2,5-3mm.

Ett par vinterbilder på projektet....
 

Bifogat

  • n660908113_1289625_20.jpg
    n660908113_1289625_20.jpg
    78.4 KB · Visningar: 127
  • n660908113_1289623_8076.jpg
    n660908113_1289623_8076.jpg
    88 KB · Visningar: 154
riktigt tuff:tummenupp :yoparty Är det nå klös i motorn?

Tackar!

Naj den är ju original sånär som på det något konstiga "sliponet"... Ser mera ut som dämparen till nån jordfräs eller nåt. Som tur var passade KTM replika änden från en kinafiddy rätt bra.

Men det är ju en budget motard så vet inte om man ska kost på så mycket mera. Har väl lag ut 15 för allt i runda slängar. Inkl hoj.

Men är grymt sugen på GPR:s nya ljuddämpare med kolfiberände men den lär väl gå lös på sådär 6 laxar....:gnissla
 
Lägger ut en bild till.
Bara för att visa hur det blev med däcket bak.:hihi
 

Bifogat

  • DR600 012förm.jpg
    DR600 012förm.jpg
    173.9 KB · Visningar: 141
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top