"Drömhojen är livsfarlig" enl Aftonbladet

Indirekt är ju den framåtlutande sittställningen farlig, för om du sitter rak i ryggen som på en kråmpråm så kan du inte åka lite fort ju....
 
"Dan Falconer vill att utbildning för mc-kort ska bli bättre. Han kan också tänka sig att införa restriktioner för nyblivna mc-förare.
Körkortet kan till exempel begränsas att endast gälla vissa typer av motorcykel, säger han."

Det är det här som är viktigt - och det är det vi ska se som ett hot! :va
Strunt i att man beskrivar sitsen på ett sätt så almänheten fatter problemet..

GLÖM inte att Dan Falkoner, faktisk har öppnad upp så att If försäkringen i år har täckt för körningar på bana med SMC - tidigare var total STOP.
Ärligt talad så visar siffrorna från döds olyckorna dom senasta åren att det verkligen är problem med nya ungdommer på värsting hojer - och när dom dör eller klotar - skabar det ovanstående problem för oss alla som sitter lite framåt i sätet - sånt är det bara!

Sen börjar det faktsik att bli min uppfattning (gansk u-vetenskaplig) att dom som har åkt bana faktisk inte har dött ute i trafik - tvärtom... ???
 
Hojen i den krockade Golfen var väl inte en supersportmotorcykel...alltså måste det vara den framåtlutande körställningen som var boven i den tragiska smällen.

Lite som att skriva en artikel om en resturang i New York men ha med en bild på korvmojjen i Eslöv.
 
Rigor Mortis skrev:
Nu blir det rocketstyre på ducatin.
Snälla,kan nån photoshoppa det :D :D :D

Orkar inte shåppa, men finns väl någon gammal bild som cirkulerat... :)

En supersporthoj som således bara är hälften som farlig tack vare upprät sittställning :D Kan väl även vara så att gaffelvinkeln spelar in... :va :tungan

/B
 

Bifogat

  • customr6.jpg
    customr6.jpg
    56.9 KB · Visningar: 331
Hårding skrev:
Hojen i den krockade Golfen var väl inte en supersportmotorcykel...alltså måste det vara den framåtlutande körställningen som var boven i den tragiska smällen.
QUOTE]

Finns fler bilder, sporthoj, dubbla infällda rektangulära bakljus i vit å röd bakdel... :7peta
 
Funderar lite på hur de kan ha resonerat för att komma fram till att framåtlutad körställning är farlig i kombination med orutinerad förare. Kan det vara så enkelt att dessa blir hängande med stora delar av kroppstyngden på styret? Det torde inte underlätta körningen när det svänger om man sitter med raka, stela armar. Hänger rutinerade förare mindre i styret? Förmodligen.
 
BMW R90s skrev:
De som klotade med en 50 hästars hoj på 70-talet är samma
kategori som klotar idag med en 170hkr.
Det är inställningen och risktagandet som gör att du inte längre
befinner dig på vägen.

Helt korrekt, till stor del iaf, rena olyckor händer alla, grus, vilt osv. Men det är ändå lättare att köra ihjäl sig på något som dubblar hastigheten på 2 röda...
Men visst, jag håller med, det är mentaliteten som är faran! Och jag ska inte kasta sten i glashus. När man var ung och grön med bilen körde man ju hur bra som helst, och 170 i snömodd var ju hellungt :kocko
 
heliac skrev:
"Som haft körkort mindre än ett år"...det är nog den största boven. Jag har haft körkort i 13år, visst man blir inte odödlig för det. MEN de flesta lär sig med tiden att tänka efter FÖRE man gasar. Kommer själv ihåg hur man lätt tömde tre växlar förbi korvmojen och var uppe 200 på 50-sträckor.
Håller med!

Jag gasar rejält där jag vet att det är hyfsat säkert (helt säkert är det ju aldrig) och enbart på vägar som jag kört tidigare (om det nu inte är en flygraka på E4:an).

En obligatorisk bandag, ungefär som halkkörningen för bil, där man får prova litershojar under ledning av instruktörer skulle nog kunna få ner antalet dödsolyckor då de flesta sker på 70-vägar med i övrigt bra förhållanden.
(Självklart bekostas allt av den som ska ta körkort och vips så har vi en bana i Stockholm och en massa arbetstillfällen).
 
Förstår inte alls hur ni kan bli så upprörda över artikeln. OK - körställningen är knappast "livsfarlig" men att sporthojar är överrepresenterade i olycksstatistiken är ingen nyhet.

"Av 16 omkomna förare 2000–2003 som haft mc-körkort mindre än ett år, körde 15 ihjäl sig på en supersport*cykel."

Helt klart dags att se över körkortsreglerna. 25kw eller obegränsad funkar ju varken i teorin eller praktiken.
 
Samuel_LJackson skrev:
....

"Av 16 omkomna förare 2000–2003 som haft mc-körkort mindre än ett år, körde 15 ihjäl sig på en supersport*cykel."

Helt klart dags att se över körkortsreglerna. 25kw eller obegränsad funkar ju varken i teorin eller praktiken.

Precis. En sån här tråd blir tio gånger löjligare än artikeln när folk börjar märka ord.

Och tror ni verkligen inte att sittställningen på en supersportare är mer svårbemästrad än vad den är på en mer upprätt hoj så behöver ni alla köra mer hoj.
 
Samuel_LJackson skrev:
Förstår inte alls hur ni kan bli så upprörda över artikeln. OK - körställningen är knappast "livsfarlig" men att sporthojar är överrepresenterade i olycksstatistiken är ingen nyhet.

"Av 16 omkomna förare 2000–2003 som haft mc-körkort mindre än ett år, körde 15 ihjäl sig på en supersport*cykel."

Helt klart dags att se över körkortsreglerna. 25kw eller obegränsad funkar ju varken i teorin eller praktiken.
25kw regeln är ju rent av patetisk, då försäkringsbolagen ändå tar försäkringen på ursprungseffekten, du får således ut dina pengar oavsett om strypningen är i eller ej.
Därför kan du "lagligt" köra utan, bara du har 25kw på en papperslapp.

Trevligt med skrivbordsprodukter ;P
 
.luzt skrev:
25kw regeln är ju rent av patetisk, då försäkringsbolagen ändå tar försäkringen på ursprungseffekten, ....


Nu har du allt otur när du tänker. 25kw regeln är ju rent av patetisk för att ingen ser till att den efterlevs. Det gäller människoliv, inte försäkringspengar.
Flygande besiktningar och indragna körkort för olovlig körning hade gjort skillnad.
 
.luzt skrev:
25kw regeln är ju rent av patetisk, då försäkringsbolagen ändå tar försäkringen på ursprungseffekten, du får således ut dina pengar oavsett om strypningen är i eller ej.
Därför kan du "lagligt" köra utan, bara du har 25kw på en papperslapp.

Trevligt med skrivbordsprodukter ;P


:confused:

Om du kör utan strypning med ett körkort för begränsning så är det olovlig körning! :7peta
 
.luzt skrev:
25kw regeln är ju rent av patetisk

Jag hade röstat för ytterligare en hojklass...
25kWbegränsning för folk upp till 20....
Men därefter minst tre år med hojkort innan man får skaffa hoj med vikt/effektförhållande på mer än säg 0.4hk per kilo hoj.

....för jag tycker det talar sitt tydliga språk när 15 av 16 förstaårshojåkare kör ihjäl sig på effekthojarna..



..... sen kan ni ryggdunka och göra er lustiga bäst ni vill över artikellförfattarens lilla tramsartikel som f.ö. är mer än värdelös...
 
benkar skrev:
Orkar inte shåppa, men finns väl någon gammal bild som cirkulerat... :)

En supersporthoj som således bara är hälften som farlig tack vare upprät sittställning :D Kan väl även vara så att gaffelvinkeln spelar in... :va :tungan

/B
Äsch, en Alligator är det säkraste man kan ha.

bike1.jpg


Och nej, bilden är inte shoppad, 35 000 USD kostar den för den som blir sugen.
 
*DanTheMan* skrev:
Har du kört järnstaket nån gång?

Ja, för kromsläde är ju den enda typ av hoj som existerar förutom sporthojar... :rolleyes:

"-I Amerriika är allting svart eller vitt och därimellan är det motorväg!"
Citat: Galenskaparna.
Kändes som det passade bra....

.....Kolla vilka hojar som används av körskolorna? är det en slump att det så gott som aldrig är en sporthoj eller kromsläde? Istället är det brukshojar med upprätt körställning.
 
Kan de inte skriva om alla 50+ gubbar som fått körkortet "på köpet" i sin ungdom & som köper sig en kromsläde på äldre dagar utan att ens gått en lektion på körskola. De är nog en betydligt värre fara i trafiken än sporthojarna.

Varför? Jo, de flesta är så stela att de knappt kan svinga benet över sadeln eller vrida på huvudet för att kolla döda vinkeln. :3freak
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top