Dräpa ogräs?

Men kommer det inte ny, grön, äcklig växtlighet då?

Ja men då kör du över eländet med flamman igen. Viktigt att minnas är att du inte ska göra kol av dem utan bara värma så länge att cellerna kokar sönder. Då kan man ju undra: "Hur ser man att cellerna kokat sönder?"

Jo, förstår du, det ser du när bladen kollapsar lite. Det ser ut som om deras cellväggar har spruckit. Vilket de har.

För alla som gillar Roundup i allmänhet (och bondens variant i synnerhet) kan man minna om att det inte bara dödar ogräs utan också alla nyttiga organismer man kan behöva. Som att borsta tänderna med granatkastare.

Förutom det så stinker det skit. Och du måste ändå ta bort det döda ogräset.

Roundup är det bästa preparat du kan använda men tänk på att det tar upp till 10 dar innan du ser verkan skillnaden från det du köper i affären och det vi bönder köper är att vi kan modda med koncentrationen själva men över 4% har jag aldrig kört.
Hormosly användes på 60-70 talet av banverket o skogsägare mot just sly.DDT kan du pudra hur mycket du vill då det är en pestecid alltså mot ohyra.Bensin eller diesel är också 100% effekt på.

Bullen här.

Häll på bensin. Funkar finfint!

Om du har problem att få tag på det så går det lika bra med lite hormoslyr som tipsades om tidigare i tråden.

Ingen som har provat glykol.. Det har jag, dödar allt som växer..

Har även outspädd Roundup men sparar det till det är kris.. Den är ju dyr..

Diesel funkar ju klockrent, bensin likaså, gykol har jag aldrig provat men det kan säkert funka.

Problemet är att jag inte vill hälla ut sånt i naturen just här, jag är omgiven av vatten och inget av det är nyttigt.

På en parkeringsyta där gruset hade blivit gräsmatta saltade jag ihjäl växtligheten, det funkade ganska bra.

Nu har jag kollat lite. Vid 18-tiden igår körde jag med ogräsättika. En del växter ser faktiskt lite ledsna ut idag, medan andra verkar låtsas som det regnat ungefär. Får skaffa mig en brännare tror jag. :gnissla

helt vanligt salt fungerar utmärkt, försök att timea det bara så det inte börjar regna, tar ett par dar så är det brunt o fint :)

Till att börja med så är det absolut bästa att rycka upp ogräset med roten, för att förhindra snabb återväxt.
Jag rensade min grusgång häromdagen, skitgöra är det ju men det håller rätt bra.

Dock så provade jag även att spraya på ättika på ett ställe och det fungerar bra, men ogräset blir brunt och fult, men är väldigt lätt att "krafsa bort" efter det dött.

Blanda 50/50 ättika (24%) och vatten och vräk på, tänk på att det kommer lukta en hel del första veckan :)

Ättika ska fungera. Har dock inte testat själv.

Det testade jag med, vilket resulterade i att grannen stod och peta med träskon på en brun fläck på hans del av gräsmattan och suckade :kulspruta. Jag tänkte ju bara vara lite snäll, även jag fick ju bruna fläckar på min gräsmatta. Det jag lärt mig nu är att ättika endast ska användas på tex ogräs som växer mellan plattor och på grusgångar.

Det testade jag med, vilket resulterade i att grannen stod och peta med träskon på en brun fläck på hans del av gräsmattan och suckade :kulspruta. Jag tänkte ju bara vara lite snäll, även jag fick ju bruna fläckar på min gräsmatta. Det jag lärt mig nu är att ättika endast ska användas på tex ogräs som växer mellan plattor och på grusgångar.

Det är just sånt ogräs jag bråkar med. Man får väl ta en heldag på semestern och krafsa bort skiten. :(

Det funkade för romarna i Kartago

Det funkar när jag lagar mat...

Bränn först, salta sedan!

kokande vatten, kommer tillbaka rätt ofta dock.

Jag köpte en sådan liten tryckspruta som jag fyllde med ättika, efter att man slitit maskrosjävlarna ur backen så sprutade jag i lite ättika i hålet som blev och det har funkat skapligt bra. Tar längre tid än man tror att gå igenom en normalstor garageuppfart, så det gäller att avsätta ordentligt med tid. Sen som någon annan skrev så luktar det inte mumma direkt, plus att våra katter blev otroligt missnöjda med den nya sommardoften. :zpy

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show