Dräneringsrör runt en betong sula (vad gäller)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Håller på att gjuta en sula, efter det ska jag dit med dräneringsrör. Hur djupt ska det ligga, & hur långt från sulan ska det vara. Ska det vara nå fiber duk under röret eller ska den vara lindad runt röret.

Hälp

Uffe

Fiberduken ska du linda runt dräneringsröret för att förhindra att småpartiklar letar sig in.

Lägg dräneringen på ett djup som är så pass att du har tillräckligt med lutning från kåk och mot stenkista. Behöver inte ligga tokdjupt från 0-läget alltså.

Avstånd från sula ca: 1-1,5 m

//Madelene

Fiberduken ska du linda runt dräneringsröret för att förhindra att småpartiklar letar sig in.

Lägg dräneringen på ett djup som är så pass att du har tillräckligt med lutning från kåk och mot stenkista. Behöver inte ligga tokdjupt från 0-läget alltså.

//Madelene

Du slutar då aldrig att förvåna :)

//Madelene

damen har kåll... överdriv gärna lite... har jag gjort lagt på 1m på längden och haft lite extra sten runt huset och röret.

//Madelene

Jag håller med om allt utom det med duken. Har man singel runt så behövs det inte. Det kan nog tvärt om göra att vattnet rinner utanför / runt röret.

Jag håller med om allt utom det med duken. Har man singel runt så behövs det inte. Det kan nog tvärt om göra att vattnet rinner utanför / runt röret.

Livrem och hängslen för att vara på den säkra sidan. Och duken släpper igenom vattnet, men man slipper få typ jord och finskräp med som ligger kvar och täpper.

Last edited:
Lyssna på Madhonda, det finns knappast mer att tillägga!
Ett hett måste att lägga platon/icopalmatta http://www.viivilla.se/xdoc/articles/0000003998.jpg mot grunden och låta dräneringen vila mot den så eliminerar du att grunden suger upp fukt och stoppar framtida fuktproblem vid porten. Ha vidare inga organiska material mot plattan som tex syllar eller golvrillor. Lägg dem på Bulo/plastbrickor eller investera i stålsyll http://www.bcr-byggnads.se/
Du har igen tusenfalt att göra ett riktigt jobb från början.

Säg du inte det, jag har sett exempel där Svensson lutar in allt mot dräneringen i hopp om att dränera hela världen... :va

OK, nu har det kommit många förslag. Nu till den andra grejen. Vilka dräneringsrör ska man ha. Det vanliga svarta med massor av hål i eller det där röret som är runt, men i botten har det den där V fogen (se bild)

För & nackdelar ?????

Bifogat

• slang.jpg
    slang.jpg
    10.5 KB · Visningar: 107
OK, nu har det kommit många förslag. Nu till den andra grejen. Vilka dräneringsrör ska man ha. Det vanliga svarta med massor av hål i eller det där röret som är runt, men i botten har det den där V fogen (se bild)

För & nackdelar ?????
Ta det billigaste och fyll över med singel. Klart och betalt. :fakta

Det är med dräneringsrör som det är med alla andra produkter inom bygg, den bästa produkten är alltid den som har bäst försäljningsargument.
Oavsett produkt så har fabrikanten ett saluansvar gentemot sin produkt och är där ansvarig för att den håller vad den lovar i minst 10 år.
Bäst är alltså att köpa en produkt från ett sedan länge etablerat företag med större sortiment så att man känner sig mer på den säkra sidan.
jag kan rekommendera ett flertal men skickar en hyfsat tilltagen lista istället så har jag inte utrancherat någon.
http://www.nordicnet.se/MainMain$/prodnr-7644/typ-ftg/a-s/p-Salaojat_ojitusputket/

För & nackdelar ?????

Vi kör alltid på dom svarta med massor av hål i, som du beskrev det. Vet aldrig med mig att det inte fungerat eller liknande. Och som sagts tidigare: Fyll runt röret med singel och skit i duken! :)

*/ ?>
Back