Down is out! Klargörande!

Och hela denna procedur tar 15 sekunder? Man är ändå borta från allt vad poängstrid heter i de korta race vi kör i Sverige.

Fast det är ändå skillnad på förare och förare;)

Minns när Alexander Lundh fick 20 sekunders tidstillägg i SO/SM på Falkenberg i somras i det ena racet. När det blev känt så sa speakern i högtalarna att det skulle bli svårt för honom att ta poäng. Lundh var först över mål och efter tidstillägget blev han sexa.. Rätt så mycket poäng. Om man så skulle ta en minut på sig så kan det ändå bli några poäng.

Alla poäng är viktiga, fråga Haaland som förlorade Pro SBK SM med en poäng till Freddy..

Edit: Det var inte du som var speaker på den helgen Humlan;)
 
Jag tycker Down is out är en bra regel för den är tydlig och ger inte utrymme för tolkningar. Det är bra för det skapar inga diskussioner om varför/vem/om/kanske efteråt.
 
Finns ju lite andra viktiga delar som kan se hela ut vid en snabb inspektion, typ bromsgrepp eller andra delar på bromssystemet. Visst är det surt när det läcker olja på banan. Det finns dock många andra problem 2008 på Gelleråsen i regnracet var det en utvurpad förare som körde ut på banan, han släpade med sig en hel del gräs och lera på en regnblöt bana. Det var ju ganska onödigt det med och hade kunnat sluta i en ordentlig crach för flera andra.

Fördel med down is out är ju om det är en startcrach med många inblande och racet rödflaggas då alla kan vara med vid en omstart, då har man även lite tid i depån att se över hojen innan man laddar fullt igen.

Gällande motorkåporna så tycker jag att det borde vara så att alla skulle ha förstäkta kåpor i så fall, kolfiberskydden tar slut riktigt fort när hojen glider på dom! Förra året gick ju en R1000 åkare av i hårnålen och där är det ju inte långt till sanden men det han gå hål genom både kolfiber och den vanliga kåpan på bara några meter och även här var det massvis med olja på banan (därför kördes inte biketeamchallange den tävlingen)

Men det är ju trotts allt väldigt bra att man lyckats enas om samma reglemente i hela norden!!!

/ Oskar
 
Men det är ju trotts allt väldigt bra att man lyckats enas om samma reglemente i hela norden!!!

/ Oskar
Håller med vad Du skriver :tummenupp

Synd att som Nr:18 beskrev det, Sverige röstade för att behålla Down is out men blev överkörda om jag förstod det hela rätt!

Att ta bort Down is out verkar ju va en aning hybris .. MGP må va en sak men serien här hemma !!
 
Dumt!!! Down is out är (var) ju BRA!!!

Jag menar så här: säg att man går omkull lite lätt i chikanen på Falken, en lätt studs på asfalten och ner i gruset, snabbt fram och upp med hojen som startar direckt...

Hur mycket tid och möda lägger man då på att kolla så hojen är ok och säker? två sekunder? Tillräckligt för att veta att bromsgrepp sitter? Att bromsburken inte fått en rökare och läcker i anslutningen till huvudcylindern? Oljeläckage ska vi ju inte prata om! Och, som DonQ berättat här tidigare, har man ju inte en aning om hur det ser ut bakom kolfiberskydden på motorkåporna, oljan kan ju läcka RÄTT bra! ALDRIG att man ger sig tid att kolla hojen så man VET att den är säker!

OCh vem har klagat på denna regel tidigare??? Jag har inte hört någon klaga på DIO-regeln. Aldrig någonsin!

Detta kommer att orsaka seriösa vurpor!
 
Det kan ju vara så att de flesta väljer att kasta in handduken självmant.

Alternativt kan dessutom vara lite förutseende och ställa ut lite grid girls vid flaggvakterna så minskar nog intresset för racet. Varför ska man ut å jaga runt på hojen när man redan är i mål så att säja :)
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top