Down is out! Klargörande!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Angående regeländringen om down is out, i SM är det fortfarande samma regel som tidigare. Har man vält får man inte fortsätta. Hur det ligger till i SO får jag besked om i kväll, klart är att i de klasser som körs med nordisk mästerskapsstatus är det ingen down is out. Det som är osäkert är rookieklasserna som kör under SO-arrangemang, men besked ska komma ikväll.

Beslutet kommer från det nordiska mötet. Sverige röstade för att behålla down is out, men blev överkörda.

Down is out skapar säkrare racing, en adrenalingpumpad nyklotad rookie kan ställa till en hel del...
Killen som du intervjuad på Gelleråsen som åkte med krossat struphuvud är väl ett bevis på att även rutinerade förare tar fel beslut?

Jag tror till och med att risken är större med rutinerade förare för de har kraschat så många gånger. Många rookies fattar inte vad det är som händer när de gör sina första vurpor (jag är en av dem) och att plocka upp hojen känns rätt avlägset.

@Humlan: Vet du när Svemo kommer att lägga ut förändringarna i reglementet för 2010?

beror väl helt och hållet på hur man vurpar,, hur fort det går osv..
finns ju 1000 olika faktorer som spelar in..?

Jag tycker det är bra att skippa Down is out, för de stora klasserna där det gäller nåt iaf. Men självklart finns det aber även utan Down is out, säkerheten är ju den stora faktorn. Trots det tror jag att sporten i stort tjänar på att ta bort regeln, iallafall från det som syns på TV.

EDIT: Och ärligt talat, det funkar ju faktiskt bra på många håll i världen... :)

vore bra att kombinera med krav på skydd för motorkåpor. men det väntar man kanske med tills tillräckligt många har spillt olja....

Det var fan ingen lek när han spillde på Mantorp. Inte mycket lek när han spillde i falken heller. När jag tänker efter är han nog en av de som oftast läcker olja:näsblod

motorskydd är bra helt enkelt. borde vara krav vid besiktning. tycker jag iaf...

Jag är skeptisk till det där.
Men hur ska regeln fungera?

I övrigt så tycker jag alltid det blir lite oljelekage när man har ramlat.
Fast man ser det inte i början, utan det börjar tryckas ut när man varvar.

tycker de låter vettigt med Down is out med tanke på hur mycke olja de kan spridas ut på banan i onödan.

Om jag inte missförstod det hela så skulle Mike vara hård på det här på sina race. Han var inte glad över att det gått igenom.

Han skulle typ se till att hans personal är snabba på ta hojen eller något sådan om man går av.
Min fråga då, om personalen på bana tar hojen innan förare får inte föraren ge sig ut då igen?

Antar att de kommer snart, eftersom alla beslut är fattade.
Okej :tummenupp

Är som en del andra lite skeptisk till att ta bort DIO (vilken skön förkortning det blev, "Holy Diver" LIxom!). Risken är väl att de blir lite hetsk stämning i depån om någon väljer att ta upp sig hoj, fortsätta och ett gäng vurpar i den personens oljespill.

Om jag inte missförstod det hela så skulle Mike vara hård på det här på sina race. Han var inte glad över att det gått igenom.

Han skulle typ se till att hans personal är snabba på ta hojen eller något sådan om man går av. Min fråga då, om personalen på bana tar hojen innan förare får inte föraren ge sig ut då igen?
Det låter ju helkorkat och risken är stor att funktionärerna inte bara ska bärga hojen utan även ta en hetsig diskussion med en förare som vill ut på banan igen.

Last edited:
Okej :tummenupp

Är som en del andra lite skeptisk till att ta bort DIO (vilken skön förkortning det blev, "Holy Diver" LIxom!). Risken är väl att de blir lite hetsk stämning i depån om någon väljer att ta upp sig hoj, fortsätta och ett gäng vurpar i den personens oljespill.

Det låter ju helkorkat och risken är stor att funktionärerna inte bara ska bärga hojen utan även ta en hetsig diskussion med en förare som vill ut på banan igen.

Njae, Mike sa att våra nordiska grannar accepterade inte längre "down is out" och då fick Mike ge med sig men han gillade det inte och var helt emot.
Men han sa att han kommer uppmana alla förare att båda tänka en och två gånger innan dom försöker köra vidare och all personal på SO kommer att få instruktioner att stoppa föraren OM dom ser eller uppfattar någon minsta bristfälligt efter kraschen, INTE annars!

Visst, det kommer skapa problem säkert eller inte, vi får väl se. Men funktionärerna skulle inte "beslagta" några hojar utan anledningar.
Som förare bör man väl bli glad om funktionärerna stoppar och säger att det läcker eller att något vitalt viktigt hänger löst!

/Nitrous

Visst, det kommer skapa problem säkert eller inte, vi får väl se. Men funktionärerna skulle inte "beslagta" några hojar utan anledningar.
Som förare bör man väl bli glad om funktionärerna stoppar och säger att det läcker eller att något vitalt viktigt hänger löst!

/Nitrous
Ännu en sak som gör att övertända förare kommer att skälla på oskyldiga funkisar som bara gör sitt jobb.

Ännu en sak som gör att övertända förare kommer att skälla på oskyldiga funkisar som bara gör sitt jobb.

Ja du har säkert rätt, personligen tycker jag down is out är BRA och att det ska vara så.
Italienaren som du filmade hade ju varit i verkligt behov av det (perra nämnde det tidigare).

Ville bra förtydliga att Mikes funktionärer skulle inte hindra någon utan anledning, det lät nästan så i föregående inlägg om detta.

/Nitrous

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...