Dotter fyller moppe, vad gäller ?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hej
Dottern fyller snart femton och jag har inte koll på vilka regler som gäller nuförtiden. Vad får hon köra vid den åldern utan körkort? Och vilken modell rekommenderas?
När jag var femton var det liksom 50 cc och max 30 km/h och inget annat...
Tacksam f svar. :tomten

Det som är stort nu och säljs mest av är dom mopeder som ser ut som Vespor.

Det jag vill rekommendera är en EU moppe då dom faktiskt måste ta förarbevis. Det gör att dom har lite bättre koll på "mottrafikanterna" i trafiken då och lite regler. Det är nog skönt att veta att dottern har lite koll på det.

Det värst är typ en Pegueot Speedfight kostar typ 25 tusen som ny.
Eller Peugeot TKR som är en kompat variant av en Vespa men råare.

Kollar in tex på www.vartex.se under peugeot och mopeder för lite olika modeller
/Liwa1

P.S Glöm ej kravet för att hon ska få en är att hon jämt ska ha hjälm på sig när hon kör

carleson skrev:
Hej
Dottern fyller snart femton och jag har inte koll på vilka regler som gäller nuförtiden. Vad får hon köra vid den åldern utan körkort? Och vilken modell rekommenderas?

mopeder idag får köras i max 25km/h
eu mopeder 45km/h med körkort

men vafaan när du va i den åldern va väll toppfart viktigast va :)
trimma tills d rasar

30-mopparna går ju i 45 samt att man får köra dom på cykelväg, för det får man väl inte med eu-moppar?

carleson skrev:
Hej

köp en compakt eller en ciao ser ut som en tramp cyckel :D

http://www.blocket.se/vi/7619869.htm?ca=11_s :hihi denna

Last edited:
På en EU moppe får man skutsa dessutom! fast om man tar A1 kort får man inte det... :va

Liwa1 skrev:
Det som är stort nu och säljs mest av är dom mopeder som ser ut som Vespor.

Det jag vill rekommendera är en EU moppe då dom faktiskt måste ta förarbevis. Det gör att dom har lite bättre koll på "mottrafikanterna" i trafiken då och lite regler. Det är nog skönt att veta att dottern har lite koll på det.

Det värst är typ en Pegueot Speedfight kostar typ 25 tusen som ny.
Eller Peugeot TKR som är en kompat variant av en Vespa men råare.

Kollar in tex på www.vartex.se under peugeot och mopeder för lite olika modeller
/Liwa1

P.S Glöm ej kravet för att hon ska få en är att hon jämt ska ha hjälm på sig när hon kör

Kör ungar utan hjälm? Tycker hjälmen sitter på cyklister/snowbordåkare/bergsklättrare/inlinesåkare/ADHD/skatare nuförtiden..väl?

Kawasaki/Nils skrev:
Lås in henne på sitt rum! :huvet Snart nog har du ett helt stall av moppar stående utanför fönstret. :3freak

Hehe, fast det beror ju på....minst sagt.

Liwa1 skrev:
FÅ en !? Hehe, tror jag inte, men ärligt talat, skulle hon verkligen vilja hjälper jag nog till lite (de e ju kul ju).
Hmm ok, förarbevis, tar man det på trafikskola eller?

Jag har också tänkt på andra roliga grejer, cross, PW80, trimmat etc, men va 17, man kan ju inte köpa nåt och sedan börja med att lära ungarna att akta sig f polisen... lr?
Tack sa i ha iaf.

carleson skrev:
Hej

Här har du MOPPEGURUN nummer 1!

Först finns gamla nationella 30-moppar, gamla Puch dakota, compakt suzukis, zundapp och även mopedskotrar, som ser ut precis som eu-moppe skoter, mm, de får finnas så länge de finns sas, sådanna som vi körde som unga :7peta Fördel att de är billigare än eu-moppe att försäkra.
Finns även nationella klass 2(tror jag) lättare mopeder som typ Puch maxi etc, ofta automatmoppar.

Sen har du eu-moped, 45 km, 15 år och teoriprov krävs och många trafikskoloer har lite praktiska övningar med, de går fortare, Polisen ser mellan fingrarna till 52 km, sen kan det bli omtypning vid besiktingen och böter om de går fortare. De är ganska dyra att försäkra, även för vuxna..
Eu mopeden är SKATTEBEFRIAD och BESIKTINGSBEFRIAD, har nummerplåt, och SKALL köras på vägen, ej gångbanor! Även om de till¨åter mopeder, då gäller gamla mopeder, 30 mopeder

Sen finns eu-25 km moppe(ersättare till nationella klass 2?), vet ej riktigt allt runt detta/denna modell :va , men vet att handlare började sälja för något/några år sen 25 km-moppar, som INTE var godkända av vägverket, en jäkla soppa alltså, när inte ens handlare o vägverket är övverens..

Så mopeder som ser nästan identiska ut idag, kan vara 30-moppe(ingen reg skylt) el Eu-moppe, el 25-moppe..

Många slynglar, tar bort Regskylten för att dels " om de inte torskar" köra på gång o cykelbanor, samt att de slipper böter vid parkering vid cykelställ inne i stan. som en Eu -moppe ger, då den skall parkeras som mc, på anvisad plats, el bilparkering...Det kanske gör det också för att inte polisen skall kunna spåra dem, men då är det ju bättre att köra en 30-moppe, men som sagt då får de inte köra 45, el 52..då, de vill njuta alla fördelar, fast ta bort skylten är olaglig handling..

30 moppe, och Eu-moppe brukar alltså kunna vara samma moppe, Skillnaden en är registrerad, och den andra oreggad samt oftast strypt i vaiatorn, och ev utblåset alt att den har blindrör på agat.. en del handlare säljer "eu-hylsa" till variatorn på 30 moppar så från att halva hylsan är upphöjd, så är enbart 2/3 delar ca det, om det är modellen som kan svarvas ner helt och du får full utväxling till kopplingen :tummenupp ..men nu skulle vi inte snacka moppetrimm här eller.. :va

Last edited:
Cervantes skrev:
På en EU moppe får man skutsa dessutom! fast om man tar A1 kort får man inte det... :va
Du får skjussa på vilken moppe som helst...bara den är byggd för det, och ja jag är 110% säker på det.

Derbis ny sportskoter ser väl OK ut:
Derbi 50 LC

24 lapp, som fått för din lilla prinsessa :hihi

CPI GTR 50 är en ny typ av scooter och hittills ensam på marknaden med att blanda det bästa från två världar. Scooterns lättanvändhet och sporthojens väghållning och rejäla konstruktion. GTR 50 har äkta fackverksram i chromemolybdenstål som gör den mer vridstyv och därmed ger bättre körstabilitet än konventionella scooters.
GTR 50 är också större och mer fullvuxen i sitt beteende än vanliga scooters, vilket gör den lättare att köra med passagerare baktill. De stora 16"-hjulen bidrar även dem till bättre körkontroll och att gropar och gupp i vägen lättare absorberas.

Last edited:
Tack SportLovEr för den genomgången, en riktig soppa är det... :confused: Man kan undrar om polisen har koll på allt det där... Får väl höra med dottern vad som gäller, vad kompisarna vill ha etc.

gthyni skrev:
Derbis ny sportskoter ser väl OK ut:
Derbi 50 LC

24 lapp, som fått för din lilla prinsessa :hihi
Den var fin faktiskt, de där små skottkärrehjulen på andra moppar ser inte så roliga ut! Fast mycket kosing var det...

Jättecoola. Såg på blocket att det finns många DT 50 från 5-15 papp som såg helt ok ut, men dottern kan ju inte veta att pappa egentligen alltid drömt om en offroad...

zpeppy skrev:
Du får skjussa på vilken moppe som helst...bara den är byggd för det, och ja jag är 110% säker på det.

Du får inte skjutsa fler passagerare än mopeden är byggd för. Men om det finns ekerskydd och lämpliga säten får du skjutsa:
a) ett barn under 10 år
b) två barn under sex år, om du själv fyllt 18 år.

carleson skrev:
Jättecoola. Såg på blocket att det finns många DT 50 från 5-15 papp som såg helt ok ut, men dottern kan ju inte veta att pappa egentligen alltid drömt om en offroad...
Köp en gammal DT till henne :tummenupp Så behöver du inte oroa dig för dyra reparationskostnader och det är inte så farligt om hon lägger den en gång eller två. Man kan ha så mycket roligare med något som inte är lika värdefullt, nytt och dyrt. :tummenupp

Jag hade själv en peugoet speedfighter wrc innan jag köpte "riktig" hoj .

Kan bara säger att den var skön att köra , bekväm också . EU moped hade varit nåntig att tänka på kanske ? Alltid bra med lite regler i huvudet när man väl ska köra . :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back