carleson skrev:
Hej
Dottern fyller snart femton och jag har inte koll på vilka regler som gäller nuförtiden. Vad får hon köra vid den åldern utan körkort? Och vilken modell rekommenderas?
När jag var femton var det liksom 50 cc och max 30 km/h och inget annat...
Tacksam f svar.
Här har du MOPPEGURUN nummer 1!
Först finns gamla nationella 30-moppar, gamla Puch dakota, compakt suzukis, zundapp och även mopedskotrar, som ser ut precis som eu-moppe skoter, mm, de får finnas så länge de finns sas, sådanna som vi körde som unga

Fördel att de är billigare än eu-moppe att försäkra.
Finns även nationella klass 2(tror jag) lättare mopeder som typ Puch maxi etc, ofta automatmoppar.
Sen har du eu-moped, 45 km, 15 år och teoriprov krävs och många trafikskoloer har lite praktiska övningar med, de går fortare, Polisen ser mellan fingrarna till 52 km, sen kan det bli omtypning vid besiktingen och böter om de går fortare. De är ganska dyra att försäkra, även för vuxna..
Eu mopeden är SKATTEBEFRIAD och BESIKTINGSBEFRIAD, har nummerplåt, och SKALL köras på vägen, ej gångbanor! Även om de till¨åter mopeder, då gäller gamla mopeder, 30 mopeder
Sen finns eu-25 km moppe(ersättare till nationella klass 2?), vet ej riktigt allt runt detta/denna modell

, men vet att handlare började sälja för något/några år sen 25 km-moppar, som INTE var godkända av vägverket, en jäkla soppa alltså, när inte ens handlare o vägverket är övverens..
Så mopeder som ser nästan identiska ut idag, kan vara 30-moppe(ingen reg skylt) el Eu-moppe, el 25-moppe..
Många slynglar, tar bort Regskylten för att dels " om de inte torskar" köra på gång o cykelbanor, samt att de slipper böter vid parkering vid cykelställ inne i stan. som en Eu -moppe ger, då den skall parkeras som mc, på anvisad plats, el bilparkering...Det kanske gör det också för att inte polisen skall kunna spåra dem, men då är det ju bättre att köra en 30-moppe, men som sagt då får de inte köra 45, el 52..då, de vill njuta alla fördelar, fast ta bort skylten är olaglig handling..
30 moppe, och Eu-moppe brukar alltså kunna vara samma moppe, Skillnaden en är registrerad, och den andra oreggad samt oftast strypt i vaiatorn, och ev utblåset alt att den har blindrör på agat.. en del handlare säljer "eu-hylsa" till variatorn på 30 moppar så från att halva hylsan är upphöjd, så är enbart 2/3 delar ca det, om det är modellen som kan svarvas ner helt och du får full utväxling till kopplingen

..men nu skulle vi inte snacka moppetrimm här eller..
