Dopade? Eller?

Jag tror de flesta idrottarna idag tar Genotropin, kolla bara på Carolina Klüfts haka :P har hört att genotropin (tillväxthormon) är väldigt svårt att upptäcka. Sedan har den en jäkla massa fördelar både på styrka, uthållighet m.m.

Tack vare genotropin så utvecklas dagens elit bodybuilder fortfarande.

gh går fortfarande inte att upptäcka. finns oxå en anledning till varför man uppfunnit snabba estrar. dessa är ju meningslösa i läkemedelssyfte men perfekta för idrottare då de inte syns dagen efter injektion

De stora stjärnorna måste hela tiden meddela vart i världen de skall befinna sig så att Wada(?) kan komma och ta oannonserade dopingprov.

Ja men frågan är ju hur många tester där görs då idrottarna trots hotet om tester uppenbarligen knaprar saker med rätt lång spårtid.

gh går fortfarande inte att upptäcka. finns oxå en anledning till varför man uppfunnit snabba estrar. dessa är ju meningslösa i läkemedelssyfte men perfekta för idrottare då de inte syns dagen efter injektion

Jo det går att spåra om man vet vad man letar efter. Du fastnar inte i ett screeningtest men misstänker man GH doping så går det att analysera den icke aktiva delen av proteinet och den skiljer sig mellan människor pga arvsmassan.

Samma sak med den steroiden Marion Jones sedermera fälldes för, den fastnar inte i ett screeningtest men den går att hitta om man bara letar tillräckligt.

Last edited:

Får jag fråga vilket steroid och vilken ester som inte syns dagen efter en injektion :confused:

Får jag fråga vilket steroid och vilken ester som inte syns dagen efter en injektion :confused:
ingen steroid MED ester är osynlig dagen efter, men till exempel testo susp syns inte dagen efter (osäker på nandrolone susp osv)

http://www.steroid.com/the-cream.php

Iofs inte injektion, och inte esterbundet.

the cream och the clear går att testa för numer(tillverkat av balco och körd av bland annat marion jones och de flesta kända)

Ja men frågan är ju hur många tester där görs då idrottarna trots hotet om tester uppenbarligen knaprar saker med rätt lång spårtid.

Jo det går att spåra om man vet vad man letar efter. Du fastnar inte i ett screeningtest men misstänker man GH doping så går det att analysera den icke aktiva delen av proteinet och den skiljer sig mellan människor pga arvsmassan.

Samma sak med den steroiden Marion Jones sedermera fälldes för, den fastnar inte i ett screeningtest men den går att hitta om man bara letar tillräckligt.

kan man spåra andra peptider såsom ifg-1 och mgf? går det att testa för insulin dopning? iofs insulin borde gå att testa.

mja de lär ju knappast köra på nandroloneD året om :hihi

Last edited:
De stora stjärnorna måste hela tiden meddela vart i världen de skall befinna sig så att Wada(?) kan komma och ta oannonserade dopingprov.
helt rätt och det handlar inte om lite de måste rapportera heller, räcker om man är bland dom 100 eller 50 bästa i världen av dom länder som rapporterar simmare för att man ska åka dit, finns välldigt många svenska simmare som är med på dessa lister och det beror väll på att svenskar inom idrotten i allmänt gör det dom ska och håller sig till reglerna :rolleyes:

sen finns det olika nivåer på vistelserapportering, vet inte om man rapporterar direkt till WADA (world anti doping agancy) även om man är i den högsta kategorin men inom svensk simning gäller det i alla fall att man ska rapportera till riksidrottsförbundet redan när man är med i juniorlandslaget och måste då dagen innan rapportera vart man är någonstans men går även att skicka sms till denna tjänst osv och är välldigt bra utformad och högsta mellanrummet får då vara 3 dagar mellan rapporttilfällena.

om man är högre upp måste man rapportera om jag minns rätt 1 månad eller mer i förväg och hur tight det ärinternationella simförbundet. har en bok om det här hemma om någon vill veta mer så fråga :gnissla men jag vet att jag kan vara glad över att inte behöva krångla med att faxa massa papper till fransmänn som vägrar använda sig av moderna system och lättanvända program för rapportering som svenskarna har infört. http://pp.svenskidrott.se/

(använder mig av simning som refernsram då jag själv är en av dom som har haft rapporteringskyldigheter där och har varit på välldigt många föreläsningar just om det)

tanken slår mig då och då ja, skulle inte bli förvånad alls..

tanken slår mig då och då ja, skulle inte bli förvånad alls..
Samma här.
Jag undrar om det faktiskt går att hålla världsrekordklass utan att laborera lite i gråzonen till vad som, just nu, är tillåtet, men som förmodligen blir förbjudet när kontrollapparaten kommit ikapp.

Jag är förövrigt måttligt road av att mästerskapsmedaljer ”alltid” fördelas långt efter loppen i väntan på att laboratorierna jobbat klart.

Last edited:
sen kanske den ena har mer stress, sömnproblem, får mindre snopp o.s.v. bara för man är enäggstvillingar betyder det inte att man är exakt likadana på allt.

Kallurarna är enäggstvillingar och har likadana kroppar.

Tror du f.ö. att enäggstillvingar lever "enäggstvilling-lika" liv?

Det händer nog ganska tidigt i åldern att den ena vinner någon gång mer än den andra och att självförtroendet, motivationen plötstligt börjar skilja sig hos dem båda... Den ena har medflyt och den andra har motlut helt enkelt. Hade nog blivit mer förvånad om tvillingarna haft identiska resultat.

.....samma fenomen ser man ju hos Sedinarna i ishockeyn. Även där syns en tydlig skillnad.

Garanterat rena säger jag. Med tanke på hur kontrollproceduren är utformad i Sverige är det så gott som omöjligt att dopa sig utan att bli upptäckt. Och då i synnerhet inom friidrotten.

det säger du, vet inte just inom dessa sporter men de jag talat med inom andra sporter säger att det är helt omöjligt utan doping/prestationshöjande idag.

det säger du, vet inte just inom dessa sporter men de jag talat med inom andra sporter säger att det är helt omöjligt utan doping/prestationshöjande idag.
Det låter väldigt konstigt, så tillvida du inte pratar kroppsbyggning. Vilka idrotter menar du?

Det låter väldigt konstigt, så tillvida du inte pratar kroppsbyggning. Vilka idrotter menar du?
precis vilka idrotter?

jag har träffat många idrottare och jag blir lite fundersam när jag hör sånnadär uttalanden då jag vet hårdheten mot dom som kommer en bit i dag. jag säger inte att jag garanterar deras renhet men har svårt att tro att det skulle gå inom de flesta större sporterna i sverige.

För er som gillar statistik ! Gå in på www.rf.se titta sedan efter statistik och forskning, klicka på antidoping...varsågoda.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025