Doolars BMW R1200RS mysmeck

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag glömde en (tråk)punkt till på varför jag bytte hoj - kostnaderna. Försäkring för Triumphen 8-10000 kr per år, för BMWn 3900 kr per år. Jag hade dessutom den stora servicen på Triumphen att se fram emot i maj, räknade med mellan 7-10000 kr för den, plus att jag behövt köpa nytt framdäck snart, 1500 kr (byter själv). BMWn är ju inte gratis att serva, men servad innan leverans, största servicen, plus helt nya däck, så den ska bara ha lilla servicen i oktober.

Jag vet - det är ett korttidsperspektiv, men det spelar roll för oss då vi är några tiotusenlappar från att ha kontantinsatsen till hus, och jag kan meddela att min fru blev väldigt nöjd när jag berättade att vi inte behöver ut med dryga 10k för service/däck OCH sparar närmare 6000 på ett år i försäkring. Sen har jag visserligen köpt till lite saker (avgassystemet ovan tex), men det blir fortfarande bättre kostnadsmässigt just år 2021.

Servicen är billig och enkel på BMW boxer. Dels så brukar ventilerna hålla sig bra på de efter 2010 och dels är allt enkelt åtkomligt. Luft- och oljefilter, olja i motor och slutväxel (gärna 500 mils mellanrum på det sista). Tändstift enkelt. Har du en kompis med GS-911 (kolla med någon i BMW MC-klubben) så fixar de koder och ev justeringar i systemet åt dig.
Lägger man mil på hojen är BMW faktiskt en ganska billig hoj, trots inköpspriset på en ny.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Servicen är billig och enkel på BMW boxer. Dels så brukar ventilerna hålla sig bra på de efter 2010 och dels är allt enkelt åtkomligt. Luft- och oljefilter, olja i motor och slutväxel (gärna 500 mils mellanrum på det sista). Tändstift enkelt. Har du en kompis med GS-911 (kolla med någon i BMW MC-klubben) så fixar de koder och ev justeringar i systemet åt dig.
Lägger man mil på hojen är BMW faktiskt en ganska billig hoj, trots inköpspriset på en ny.
Ja det är den uppfattning jag fått också. Ännu enklare att serva själv ffa gällande ventilspel. Ska ge mig på att smörja splinesen härnäst, blev positivt överraskad över hur himla enkelt det är, ventilspel också med tanke på att jag inte behöver demontera tank, luftbox, insug, SAI-system och trängas där inne i ramen som på rad3/4.

Jag blev förvånad när jag hjälpte polaren med att köra hans S1000XR till och från service hos JE68 där jag servat min Triumph. Servicen var markant billigare för hans BMW för motsvarande servicepunkter.

Jag missade en GS-911 på Tradera igår - få se om någon i närheten har en när jag behöver en, eller köpa en själv.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Efter att ha haft ett par R1200S, en R1200GS och en HP2 Sport kan jag med säkerhet säga att de går att få nog så kvickstyrda men från fabrik har de en väldigt sävlig setup.
Med Öhlinsfjädringen som finns som tillval på sportmodellerna kan man höja bakdelen vilket gör underverk och vill man ytterligare modifiera och undvika oproportionerligt hög bakdel kan man även byta teleleverarmen till en från en RT. Denna gör försprånget mindre (=mer kvickstyrt) och höjer framdelen något vilket gör att höjningen bak matchas upp väl. Det är fina hojar även utan dessa modifieringar men vill man förfina så svarar de bra på dessa modifieringar.
Min hoj har Dynamic ESA, så det får duga så länge det håller. Nu har jag inte kunnat köra på ordentligt med min hoj än pga vädret, men den jag provade för några år sedan var väldigt trevlig trots (tack vare?) Dynamic ESA. Nackdelen med ESA är ju att fjäderförspänningen blir vad BMW tycker är lagom för alla vid olika lastvikter. Jag är nog glad att jag väger som "medelmotorcyklisten enligt tillverkarna" alltså runt 70-75 kg.

Men det är lite gungigt - det kan också vara för att jag kommer från en väldigt tajt och fin setup på Streeten, där jag ägnat ganska mycket tid åt att prova ut en inställning (flera egentligen) som jag tyckte var bra. Och det chassit trivs bäst tajt, för mig.

Det ska bli intressant att se hur BMWn uppför sig i de olika fjädringslägena!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min hoj har Dynamic ESA, så det får duga så länge det håller. Nu har jag inte kunnat köra på ordentligt med min hoj än pga vädret, men den jag provade för några år sedan var väldigt trevlig trots (tack vare?) Dynamic ESA. Nackdelen med ESA är ju att fjäderförspänningen blir vad BMW tycker är lagom för alla vid olika lastvikter. Jag är nog glad att jag väger som "medelmotorcyklisten enligt tillverkarna" alltså runt 70-75 kg.

Men det är lite gungigt - det kan också vara för att jag kommer från en väldigt tajt och fin setup på Streeten, där jag ägnat ganska mycket tid åt att prova ut en inställning (flera egentligen) som jag tyckte var bra. Och det chassit trivs bäst tajt, för mig.

Det ska bli intressant att se hur BMWn uppför sig i de olika fjädringslägena!

Sätt i Dynamic och HARD så skall du se att det blir fast nog för dig.

När/om dämparen tjänat ut så kontaktar du NCCR i Delsbo och ber dem bygga en Wilbers WESA åt dig med precis den spec du vill ha (vet du inte, hjälper han dig). Priset är förvånansvärt hanterbart, och dämparen är fullt renoveringsbar. Synd bara att de gick ifrån Teleleverchassit på RS-en...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Sätt i Dynamic och HARD så skall du se att det blir fast nog för dig.

När/om dämparen tjänat ut så kontaktar du NCCR i Delsbo och ber dem bygga en Wilbers WESA åt dig med precis den spec du vill ha (vet du inte, hjälper han dig). Priset är förvånansvärt hanterbart, och dämparen är fullt renoveringsbar. Synd bara att de gick ifrån Teleleverchassit på RS-en...
Ja de blir till att experimentera, fast på ett annat sätt än vad jag är van vid. Jag får också förmånen av att kunna göra fjädringen mjukare med en knapptryckning när vägen blir sämre, vilket händer ofta på de mindre vägarna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja de blir till att experimentera, fast på ett annat sätt än vad jag är van vid. Jag får också förmånen av att kunna göra fjädringen mjukare med en knapptryckning när vägen blir sämre, vilket händer ofta på de mindre vägarna.
Japp, det är ganska smutt när man en gång vant sig. En av de stora fördelarna är att kunna anpassa fjädring och dämpning till underlag och körstil utan att behöva stanna. Dvs man kan åka flygande matta när man kör långt på raka men ojämna vägar utan att det blir gunghäst när man kommer till kurvigare partier. Med eller utan last/passagerare.

Som jag brukar säga med glimten i ögat: BMW boxer är för proffs... ;)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Japp, det är ganska smutt när man en gång vant sig. En av de stora fördelarna är att kunna anpassa fjädring och dämpning till underlag och körstil utan att behöva stanna. Dvs man kan åka flygande matta när man kör långt på raka men ojämna vägar utan att det blir gunghäst när man kommer till kurvigare partier. Med eller utan last/passagerare.

Som jag brukar säga med glimten i ögat: BMW boxer är för proffs... ;)
Speciellt i norra Sverige där du bor - jag jobbar då och då i Luleå och längre norrut, herregud vilka pissiga större vägar det finns. Senaste hyrbilen när vi var i Aapua 10 mil norr om Överkalix gick inte att köra i skyltad hastighet, trots fjädring i högsta/mjukaste läget (V90 XC med tramsiga herrejössesfälgar). Väg 392 norrut från Ö-kalix hade aldrig accepterats härnere, visserligen höll de på med byte av vägbanan vid Rödupp, men inte hela sträckan.

Anyways - tjälskottade vägar har vi en del av på mina favvovägar i mellersta/norra Skåne, och nu kan jag med en knapptryckning slippa komprimera ryggraden. Ska bli kul att prova!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det var hög tid att kolla till slutväxeln. Oljan är bytt i höstas, men splinesen har nog aldrig smorts. Det hade rostat ihop lite grann och och hela drivaxeln ville komma ut. Så jag fick köra lite WD-40 för att få splinesen att släppa. Som tur är såg jag det i tid och drivaxeln kom aldrig ur helt, så jag tryckte helt enkelt tillbaka den. Sedan rengöring med tandborste och WD-40, torka av och sedan smörjning. Kemas tandhjulsfett innehåller moly, så det blev det. Duger det till industrimaskiner i miljonklassen så funkar det nog här också. Kemas White Grease använde jag till damasken. Detta jobb tänker jag göra en gång om året - enkelt och viktigt.

E83CAC8A-C0D0-47EC-87F3-346ED092B03A_1_105_c.jpeg
Rostigt och smutsigt

E3106E9B-492F-41A9-8933-CB06295F545D_1_105_c.jpeg
Rengjort och smort. Hela knutkorset får tandhjulsfett, det fanns några rostprickar på det.

49EDC5BA-152B-47CA-A423-2BFA2EFB1BEE_1_105_c.jpeg
Färdigfettat och redo för återmontage. Ja jag vet att det bubblar i färgen och att det kan göra tätningen sämre, men så som jag förstår damasken är det den inre ringen med läppen som är den primära tätningen, därför lät jag det vara. Dessutom planerar jag också som tidigare nämnts att göra detta jobb en gång om året.

Idag har också nya grenröret kommit från Bike demontering. Snabb leverans och väl packat.

8D91C5B3-7B73-48E3-95BF-C254A6461BA7_1_105_c.jpeg
Efter en omgång med Autosol blev det riktigt blankt.

070047F0-358F-4C99-99FB-F5A4118CA2E8_1_105_c.jpeg
Detta kommer att göra stor skillnad på hojen!

Jag hann dessutom börja på sanering av bakre bromsok samt allt runtomkring där jag kommer åt nu. Likaså har jag tvättat bakfälgen som hade tidernas mest inbrända tjärklet överallt. Jag har också påbörjat puts av ljuddämparen. Bilder kommer på detta när jag är klar!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då var slutväxel och bakre bromsok klart!

BDF062CA-1EA8-45DD-A4FD-D85BAE336226_1_105_c.jpeg
Före

D2885055-E9C2-4432-8D58-52C452B5537F_1_105_c.jpeg
Efter, det blev inte perfekt, men bra nog.

623563AB-636B-47BA-9D78-D28D4AF99095_1_105_c.jpeg
Allt tillbaka och avtorkat.

Jag blev klar med bakfälgen också, den var så smutsig så jag fick använda rejäla kem för att lösa upp allt. Det mattade färgen lite, så jag polerade upp den igen:

8BFB53CA-76CB-4C74-AAF0-937FA2F8B16D_1_105_c.jpeg
Nöjd med resultatet!

Till sist monterade jag skärmskydd från Speedo Angels - jag hade skärmskydd från dem på min förra hoj också och var väldigt nöjd. Köpte både till instrumentet och navigatorn.

14D6838F-FA74-494C-A1EF-F6D3BF599978_1_105_c.jpeg
De fina tvättrepor som fanns på glaset försvann med skärmskyddet.

2EBC26BA-4321-4B81-A1B5-EB926C00D446_1_105_c.jpeg
Tyckte det var lika bra att skydda navigatorn också.

Det var dagens jobb. Nästa vecka fortsätter jag framåt på hojen, bit efter bit. Jag är rätt glad för vintervädret nu så jag inte kan köra - det ger mig möjligheten att gå igenom hela hojen ordentligt. Förhoppningsvis blir det runt nollan om en vecka, och då räknar jag med att vara körklar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack för tipset om Speedo Angels, la en beställning nu.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det blir väldigt snyggt.


(Vad tar du för en genomgång, jag brukar mest köra...)
Tack - jag tycker själv det blir bra. :) Varför och vad gör jag?

Detta är en fullständigt servad hoj enligt schema, men som gått många mil på tre år, och inget extra har gjorts. Hojen har inte sett mycket annan service än det enligt schemat. I BMWs schema finns inte att kolla till slutväxelns smörjning, eller att rengöra bromsok. Alltså vill jag åtminstone gå igenom bromsok, normalt sett gör jag rent, motionerar och smörjer upp bromsok en gång per år, dessa ok har aldrig sett annat än nya belägg. I övrigt är det jag går igenom mest puts, för att få tillbaka lite lyster och glans i matta solblekta ytor. En fyra år gammal hoj ska inte se ut som om den är 20 år gammal. :)

Även om det kan verka vara mest putsande i tråden, så är primärsyftet att ha en så maskinellt bra hoj som möjligt. Renlighet är en liten del i det och när man gör rent hittar man oftast de problem som kan finnas. En hoj som hunnit 7200 mil på tre år kan dölja både det ena och det andra, jag vill försäkra mig om att jag har en driftsäker maskin där jag känner till och kan åtgärda eventuella problem.

Tipset jag fick i tråden om slutväxeln är jag väldigt tacksam över, fastrostad anslutning mellan slutväxel och kardan är inte bra, och det är åtgärdat nu, jag slipper tänka på det på ett år.

Jag vill också mest köra, och jag kör mer än de flesta jag känner och i princip året runt, men klämmer in rengöring och underhåll också, för mig utesluter inte det ena det andra. Lite tur har jag också med att jag kan göra detta på jobbet när vi har dödtid. Allt finns tillgängligt som jag kan behöva, plats, utrymme, värme, verktyg, tvättrum, kem, smörjmedel osv.

Tack för tipset om Speedo Angels, la en beställning nu.
Jag är mycket nöjd med Speedo Angels, snabb leverans från UK trots Brexit. Applicera långsamt och från ett håll så slipper du bubblor till 100%. Kvaliteten på deras skärmskydd är dessutom riktigt bra, det blev inte ett enda märke eller repa på 1,5 år och 1300 mil på förra hojen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har sett BMW vattenkylda boxer som gått 17.000 mil på fem år och den såg väl använd ut (ett antal resor till Georgien, Iran, Ukraina, Kazakhstan, vurpor mm) men fungerade mekaniskt perfekt. Min första R100RS hade gått 17.100 mil när jag sålde den. Mekaniskt inga problem.

Service är grejen, och på BMW är det ju enkelt vilket gör att man kan göra det själv. Tillför mervärde när man själv har koll på saker och ting.

Men det är roligt när det blir snyggt också, och det är tyvärr inte min grej...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har sett BMW vattenkylda boxer som gått 17.000 mil på fem år och den såg väl använd ut (ett antal resor till Georgien, Iran, Ukraina, Kazakhstan, vurpor mm) men fungerade mekaniskt perfekt. Min första R100RS hade gått 17.100 mil när jag sålde den. Mekaniskt inga problem.

Service är grejen, och på BMW är det ju enkelt vilket gör att man kan göra det själv. Tillför mervärde när man själv har koll på saker och ting.

Men det är roligt när det blir snyggt också, och det är tyvärr inte min grej...
Precis - maskinellt är jag inte orolig det minsta, förutom just då för saker som missats eller helt enkelt inte är med i serviceschemat. Jag har aldrig haft ett kärvande bromsok, och alltid haft riktigt fina bromsar. Jag byter bromsvätska och rengör oken en gång per år. Jag har också lärt mig att jag ska titta till slutväxeln just på denna hoj. Inga stora eller långa arbeten, enkelt fixat.

Jag får villigt erkänna att jag känner en viss glädje och stolthet i att ha mina saker i gott skick. En putsnörd helt enkelt och det har jag inga problem med att bli kallad. Däremot äger jag inga "trailer queens", alla fordon används väl och året runt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Speedo Angels finns tydligen bara till nyare hojar.
Ja alltså jag tror de satte igång verksamheten när TFT-skärmarna började komma. Äldre klassiska instrument har ju oftast konvext glas, svårt att sätta ett skärmskydd på det.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Så där, då var jag nog i stort sett klar. Nu känner jag mig trygg med hojen mekaniskt - gått igenom det jag ville.

6A5F2DC2-D0CE-4A97-B6BF-D770D011AAF5_1_105_c.jpeg
Bromsoken krävde många omgångar tvätt - mässingsborsten åkte fram till slut. Alla tre oken lika rena och kolvar masserade. Rent och uppsmort - så som jag vill ha det!

D358517B-168F-493A-A9DD-C7E2D55ECAC0_1_105_c.jpeg
Nya pipan på plats, det blir ett bra lyft för hojen.

B17E7C99-AF19-485D-A1D3-EC6F610EC6AE_1_105_c.jpeg
Startknappen var knäpp. Stenhård att både trycka uppåt i dödarläge och när jag ska starta. Känns som den sista knappen jag vill ska rasa. Så plocka av, (torx 8, nu vet ni), ta loss allt och bort med knappkådisarna. Tvätta i elektronikrengöring med smörjning, pilla ihop igen. Fjädermekanism rengjort och ompackad med nytt fett. Blev ljusår bättre, men knappen är sliten och fortfarande lite trög. Men nu vet jag iallafall hur jag plockar ner den om jag måste fixa längs vägen. :)

3D072066-7C9B-40D8-9007-D0DA0DF41CA9_1_105_c.jpeg
17A26F6F-26AA-4964-B2D0-AE52CABADA01_1_105_c.jpeg
Slutresultat! Till sist blev det en omgång med Mucoff Protectant som jag hade fin erfarenhet av förra vintern. Nu luktar hela verkstaden "gott" till kollegornas stora glädje. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Startknappen byter BMW på utökad garanti, sist jag kollade... Alla under vissa årsmodeller. Men de gör det bara om du klagar, inga återkallelser. Alla jag känner inkl jag själv har fått bytt, tar 10 min typ. :)

Kolla med närmsta handlare, ibland har BMW snuskigt bra garanti/goodwill.

EDIT gäller bägge knappsatser.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Startknappen byter BMW på utökad garanti, sist jag kollade... Alla under vissa årsmodeller. Men de gör det bara om du klagar, inga återkallelser. Alla jag känner inkl jag själv har fått bytt, tar 10 min typ. :)

Kolla med närmsta handlare, ibland har BMW snuskigt bra garanti/goodwill.

EDIT gäller bägge knappsatser.
Tack för tipset, jag kollar!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top