Donationsregistret - är du anmäld?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Kan du tänka dig att donera dina organ?

Lättare och bekvämare sätt att kunna rädda liv på finns inte! :)

Anmäl dig isåfall här http://www.livsviktigt.se/

Själv ser jag inget behov av att behålla mina organ när mitt hjärta inte längre slår. Jag låter sjukvården göra vad dom vill med min kropp, blir det nåt över så kan det samlas ihop och ges till nära och kära som kan få begrava eller bränna resterna.

Likande trådar har varit uppe förut, men dom kan aldrig bli för många.

Last edited:
Jepp, anmäld sen år tillbaka. Alldeles för få är det inte, i ovetande

Alldelse sant..tänkte man kunde uppa den tråden där det står en del redan bara.

Jepp, anmäld.
Synd att gräva ned hela saker. Om nu ngt skulle gå att använda...
/J

Precis..Väntan för denna kille och familj går inte ens att föreställa sig :

Se text längre ner. .

Last edited:
Är det inte en form av skyldighet att sätta upp sina organ till donation o ge blod såfort man börjar åka sporthoj? :rolleyes:
Trodde iaf jag, fast dem behöver inte blod i mina trakter just nu.

Markus skrev:
2559092 Verkligen, Långtradare välte på E4:an måste vara gräsligt.

För övrigt, av mig får ni inget. Jag ska vara intakt när jag åker in i ugnen. :mad:
Sorry länken funka visst inte....

Varje dygn i David Pettersson Westlunds liv är väntan.
Och beredskap, att när som helst flygas till Göteborg, för att där få nya lungor. Och ett nytt liv.
Det är komplikationer efter akut lymfatisk leukemi som gör att David behöver nya lungor.
2002, då David sattes upp på väntelista för transplantation, sa läkarna att det kunde ta allt från timmar till år att hitta rätt storlek, eftersom David behöver ett barns lungor.
Därför väntar David fortfarande.
– Ibland känner jag mig lite bortglömd. Som när Sahlgrenska inte ringde på hela sommaren. Fast nu i höst har dom ringt.
Samtalen är för att höra hur David mår.
– Jag får ju inte ha nån stor och kraftig infektion i kroppen när rätt lungor dyker upp, det skulle bli för jobbigt för hjärtat att klara en transplantation då.
Så i den meningen är David frisk.

Davids väntan har över tid blivit mer frånvarande än närvarande; att vänta har blivit mer ett tillstånd än en reell väntan.
Sen vi träffades senast, för ett och ett halvt år sen, har David fyllt 18, och har – parallellt med nätskolan Sofia – börjat på IV-programmet, men han studerar fortfarande hemma.
Han har också ökat användningen av sin B-pap – ett slags respirator – till närmare 90 procent av dygnet, och har intensifierat sina kortisonbehandlingar.
Men, som vanligt är David leende och vänlig, och svarar med inlevelse på alla mina frågor fast han redan fått dem ett otal gånger, även i tv.

Sedan jag ringde David och frågade om jag fick göra en ny intervju med honom har en ny fråga aktualiserats, och jag frågar om han har en bra dag. En sån dag då det är möjligt att prata om döden.
Jag tänker på den unga kvinna, som liksom David väntade på lungor, och som gick bort i veckan.
David säger att han har en bra dag och jag frågar hur hennes död påverkar hans tankar och vardag.
– Vi hade olika sjukdomar, säger David och förklarar att det är lättare att hålla tankarna på döden borta då.
– Det måste man, annars skulle man inte orka, eller vilja göra en massa saker.
Som att åka ner på stan. Spela dataspel. Se på film. Hockey. Träffa sina största supportrar efter familjen, Brynäs. Ställa upp för intervjuer (nästa vecka för Allers). Plugga. Åka ut i bilen med Micke, som är Davids personlige assistent. Rasta cockern Alice – Davids hund om dagarna, och mammas om kvällarna. Stretcha och töja. Allt sånt som håller honom i gång – och de mörka tankarna på avstånd.
– Man klarar sig bättre då. Samtidigt vet jag att jag inte kommer att klara mig om jag får vänta på transplantation för länge.

Solen lyser in genom kökspersiennerna, och brittsommaren dröjer sig generöst kvar fast det snart är november. Vilket är bra, för är hösten regnig och kall brukar Davids psyke och hälsa brytas ner ganska fort. Och skulle han få en rejäl förkylning just den här årstiden och den pågår i månader förlorar han än mer motståndskraft.
– Men tack vare den heta sommaren, och att jag inte haft några infektioner, är jag mycket starkare mentalt i år än vid den här tiden förra året. Så det ska nog gå bra i vinter.

Tänkt göra det länge, men har äntligen fått tummen ur. Klart man gör det om man kan rädda någon annan.

Jag tycker bara att alla vuxna som är beredda att ge, ska kunna få.
Jag är anmäld sen förra sommaren.

Varför får man inte välja till vem organen ska doneras, bara till vilket ändamål?
Är det det slutgiltiga beviset på en förmyndarstat?

Markus skrev:
2576539 Varför får man inte välja till vem organen ska doneras, bara till vilket ändamål?
Är det det slutgiltiga beviset på en förmyndarstat?

Nej, en förmyndarstat skulle inte tillåta dig donera, de skulle TA dina organ...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman