Dominator vs Africa twin vs transalp

Bo Diddley skrev:
Har haft en Africa Twin, bra pendlarhoj och för längre resor på dåliga vägar, för körning på tjälskadade vägar i Norr är den perfekt. Kan ta mycket last. Skulle jag planera en resa till Nordkap genom sveriges inland och fjäll vore AT ett givet val. Funkar bra även på grusväg, men glöm bort att köra i skogen.

Den såg inte så dum ut heller & verkar vara bra priser.
Det är just på grusvägar som jag vill kunna ta mig fram, inte så mycket i skogen. som sagt, GS är inte kul att köra på små grusvägar med gropar och lös grus.

Min brorsa har en Africa Twin. Den är nyligen försedd med riktigt grovnabbade grusdäck. Jag lånade den en solig höstdag för ett par veckor sedan.

Då förstod jag helt plötsligt syftet med hojen vilket jag har haft stora svårigheter med tidigare. En ny värld öppnar sig när man ger sig ut på Sveriges vackra grusvägar i sällskap med en AT.

Mil efter mil i högt tempo och med långa kontrollerade uppställ genom kurvorna utan en fot i backen. Rejält med kraft över hela registret för att kunna ge det där lilla extra som resulterar i ett perfekt uppställ och ett gigantiskt leende bakom visiret.

Ganska snart finner man sig i hojens storlek och tro det eller ej, tyngden gör hojen stadig utan att för den delen kännas "trög". Så roligt har jag inte haft på länge som den där vackra söndagen i början på oktober.

Saknades bara en ryggsäck packad med äggmackor och en termos med kaffe.
Kalaskul!

/ Johan

Last edited:
Now that is what I am talking about!

Hur funkar allround däck egentligen? Dubbar är ju inte så kul på asfalt direkt, och slicks är inte kul på grus?

Fakkverk skrev:
Min brorsa har en Africa Twin. Den är nyligen försedd med riktigt grovnabbade grusdäck. Jag lånade den en vacker söndag för ett par veckor sedan.

Då förstod jag helt plötsligt syftet med hojen vilket jag har haft stora svårigheter med tidigare. En ny värld öppnar sig när man ger sig ut på Sveriges vackra grusvägar i sällskap med en AT.

Mil efter mil i högt tempo och med långa kontrollerade uppställ genom kurvorna utan en fot i backen. Rejält med kraft över hela registret för att kunna ge det där lilla extra som resulterar i ett perfekt uppställ som i sin tur genererar ett gigantiskt leende bakom visiret.

Ganska snart finner man sig i hojens storlek och tro det eller ej, tyngden gör hojen stadig utan att för den delen kännas "trög". Så roligt har jag inte haft på länge som den där vackra söndagen i början på oktober.

Saknades bara en ryggsäck packad med äggmackor och en termos med kaffe.
Kalaskul!

/ Johan

Jag satte grusdäck (conti TKC80) på min BMW R1100gs för några månader sen och då öppnade sig en ny värld. Jag har haft allrounddäck tidigare (Metzeler Tourance) och dom är rätt läskiga på grus i jämförelse, inte så förvånande ifs om man jämför mönstret.

Jag har aldrig haft cross eller enduro så mina referenser kanske inte är så goda men jag upplever att TKC ger grymt grepp på grus, man få nästan farligt stort självförtroende...

TKC var läskiga på asfalt i början men efter att man slitit ner dom lite och vant sig vid den något "flytande" känslan så kan man köra med oväntat mycke nerlägg. Greppet är ju förstås bra mycket sämre än med riktiga gatdäck men vågar man så kan man få sköna ställ ut ur kurvorna!

En AT med TKC80 skulle jag rekomendera!

Eftersom jag är helt och hållet partisk i denna fråga så är det enda jag kan göra att rekommendera en otroligt bra sida om det är så att du skulle vilja skaffa dig mer ingående information om AT:n :tummenupp .

www.xrv750.net

Kajan skrev:
Now that is what I am talking about!

Hur funkar allround däck egentligen? Dubbar är ju inte så kul på asfalt direkt, och slicks är inte kul på grus?

Som FG nämnde så är Conti Tkc 80 på en AT ett Kanon däck.
Klarar det mesta med bravur. Skapliga nerlägg och bra grepp på grus.

Jag har åkt AT ett par säsonger och trivdes med hojen.
Hojen klarar mer än vad man tror.

Köp en om du vill ha en hoj som bara går och går (soppapumpen kan bråka men är inte svårt att åtgärda)

Hej hej, jo jag får väl också anses som partisk eftersom jag har en transalp, men innan den hade jag en africa twin så om man jämför så tycker jag att transalpens motor känns något mer välbalanserad och att hela hojen är smidigare (jag är bara 168cm) jag använder den till allt såsom skogsstigar, grusvägar och asfallts racing, som sagt välldigt användbar och lättkörd, skitkul på krokiga småvägar då det är lååångt tills något skrapar i marken vid kraftigt ned lägg. Min hoj är en -94 xlv600 utrustad med ett kolfiber slipon samt K&N luftfilter och bestyckade fuggar, har kört hoj i snart 20 år o provat allt ifrån chopper, gsx, gpz, harley och buell. Tycker att transalpen är roligast för pengarna, både inköp o försäkring. I vår blir det min tredje säsong med denna hoj.

dominatorn är också en trevlig hoj men kanske en smula i tröttaste laget samt vibbrerar en del i motorvägsfart. Rent kvalitets mässigt är alla tre riktigt hållbara. lycka till med valet

Köp senaste Mc Nytt. Där tar de upp Africa Twin som begagnat köp.

Pratar vi grusväg, så är det antingen Dominator eller Africa Twin som gäller. Transalpen är ingen offroad hoj! Lika lite som TDM´n är det. Fördelen med Transalpen jämfört med TDM´n är att den går att försäkra som en offroad hoj, vilket ger en fördelaktig försäkringspremie.

Någon nämnde -XRV750.net-, besök den sidan :)

(Pratar vi grusväg, så är det antingen Dominator eller Africa Twin som gäller. Transalpen är ingen offroad hoj! Lika lite som TDM´n är det. )

varför är dom andra två mer "offroad" än africa twin ? okej hasplåten är av alu på AT:N men annars är den ju tyngre, jag kör på samma ställen med transalpen som jag gjorde med AT:N

länkar: http://www.ta-deti.de/ta/index.html

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=39170

transalp som offroad eller kanske med ett par m-sulor skulle sitta :rolleyes:
http://www.enjoytheway.de/Interessen/Motorrader/body_honda_xl_600_v/transalp_3_1.jpg
eller här en på äventyr.
http://www.enjoytheway.de/transalp_5_1.jpg

dr800 kan jag verkligen rekomendera..vart bara positivt överraskad när jag köpte en..vart skönare o skönare o åka...gick tom bra o skjutsa men vart då klen över 100kmh
dreva ner ett kugg fram för lite pigghet. den går lätt o pendla med i 130-140 kåpan skyddar förvånansvärt bra :)
nu bli ju min ombyggd men kan mycke väl tänka mig en annan/till i framtiden :)

Last edited:
"Kollade även på Yamaha 750 Super teneré, lite billigare typ 35-45. Både verkar vara sjyssta men jag får kolla lite närmare på spec.
Någon som har erfarenhet?"

Guld :tummenupp

Lite tung, går bra att köra i närmare 200 :) , vet inte hur den e på grus jmf med AT, DR 800 har mjukare fjädring ifall du ska köra mycket på sämre vägar, kanske hög soppa förbrukning, kommer inte under typ 0.75l/mil med den, kanske beror på gashandtaget :rolleyes: ska kolla upp förgasarna till sommaren

http://www.factorypro.com/products/Mikuni_needle_jet_buy.html

går kanon annars så bara att tanka och se glad ut, lyckats lägga ner den minst 2 ggr, i de närmaste stillastående utan minsta repa :)

nyfiken på den här, ifall de kräm i den, 650 kanske talar emot

http://www.desmoparts.com/bmw/f650/1.jpg

Effekt 50 hk vid 6500 varv/min
37 kW vid 6500 varv/min

jyx skrev:
varför är dom andra två mer "offroad" än africa twin ? okej hasplåten är av alu på AT:N men annars är den ju tyngre, jag kör på samma ställen med transalpen som jag gjorde med AT:N
Transalpen har fjädring anpassad för asfalt. Plus att det sitter en jävla massa inbyggda blinkers och andra plastdetaljer högt å lågt. Sadeln är inte direkt offroad....nä...

Skulle vilja säga, Ducati Multistrada. Underbar hojj.. helt fantastisk! Konstar kanske lite mer, men Är Värd det.

lycka till :yoparty

Har en transalp och en tdm i familjen går inte att jämföra dom på samma dag.. transalpen är trist slitstark och man kan åka på is och alla tänkbara väglag som en trimmad moppe ungefär medans tdmen vill ja inte ha på blankisen men därimot gärna på 40-50 mila turer en kväll skönare allround hoj har ja inte träffat på.. men som sagt inte nån off road precis men funkar perfekt på kurviga dåliga svenska asfaltsvägar på landet..

Back