Dominator vs Africa twin vs transalp

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Jag funderar så smått på att byta upp mig och tittar lite på hojar som de i rubriken. Både för att jag har hört att de är bekväma, särskilt om man vill köra lite varierat, och för att de ska vara hyfsat driftsäkra (tummen mitt hand, jag :3freak ).

Är det någon som har erfarenhet av dessa hojar, eller liknande?
Är de kul att köra? håller de bra? Är det så mycket värt att betala 30 tusen extra för en större motor?

På begagnat marknaden verkar priserna ligga ungefär så här:
Dominator 600: 30-40 tusen
Transalp ?650?: 40-50 tusen
Africa Twin 750: 45-60 tusen
(årsmodeller 90 o framåt).

Kommer du att köra på grusväg och i annan "terräng" eller är det bara asfalt?

Jag har bara kört Dominatorn, och visst är det en bra allroundmaskin men som landsvägshoj är nog någon av de andra du nämner bättre. Det är vad ja tror. :)

Vad ska du ha den till?

En Africa Twin är stooor (bekväm säger de som kört), har en krånglande soppapump och varvar en hel del. Går inte i skogen...

En Transalp är hojen lagom. Inget upphetsande och knappast nåt drag (speciellt 600:an), men tar dig dit du ska utan krångel så länge det inte är för stökigt underlag. Har dock jämfört den med TDM850, och Yamahan vinner på alla fronter.

Dominatorn är den lättaste och den jag själv skulle rekommendera för vinterkörning. Dock en stånka så motorvägsetapper är inte så kul...

Hojarna har lite olika användningsområden och jag tycker inte de är direkt jämförbara, men ska du ersätta GS:n skulle jag rekommendera en nyare Africa Twin.

Last edited:
Körde en transalp 25kw på körskolan och jag tyckte det var skitkul. Kanske allt är kul i början, men jag tyckte den var pigg och lättkörd. Sen att den är ful som stryk är en annan sak. :tummenupp

Presis man bör förstå att Dominatorn har en encylindrig rova på 650cc och de övriga en V twin.
Dominatorn är helt överlägsen om mna bara ska åka på skogsvägar o mindre grusvägar eller i stan.
Transalp tycker jag är trist.
African twin njä, om man ska ha den här typen av ökenhoj så går Super teneré mycket värre.

Araikaj skrev:
Och svartet är: Suzuki XF 650 Freewind!!!

Vilket sömnpiller för farbrödrar på 65 i medelålder.
Hur fasen kan man köpa en sån där, är det för bensinförbrukningen eller vad tusan handlar det om?
Vill man verkligen åka stånka på landsväg?, det är inte upphetsande och vill man åka grus så väljer man ju nåt roligare.

Hur fasen kan man köpa en sån där, är det för bensinförbrukningen eller vad tusan handlar det om?
Vill man verkligen åka stånka på landsväg?, det är inte upphetsande och vill man åka grus så väljer man ju nåt roligare.

:tomten

Blandad körning och pendla

Tack för många bra synpunkter!

Jåke skrev:
Vad ska du ha den till?
Tja, jag hade mest tänkt att nöjesåka och då kan det ju bli både landsväg, lite motorväg och en del grusväg. Sen är det ju bra om man kan använda den att pendla till jobbet när vädret tillåter (ca 4 mil).

En sak vet jag att det inte är kul att göra GS på grusväg & skogsväg. Jag är kanske lite ovan men det känns som man mest håller mopedfart (blev omkörd av en eu-moppe modell cross häromdagen, en sådan nesa!! :huvet ).

Fast om man börjar titta på hojar som är med landsvägs anpassade? Kanske inte touring, men typ bekväma att köra några mil med och roliga.

Sen är det ju priset, typ 40 är väl vad jag kan åstadkomma just nu, utan att käka nudlar resten vintern

Last edited:
Kajan skrev:
Fast om man börjar titta på hojar som är med landsvägs anpassade? Kanske inte touring, men typ bekväma att köra några mil med och roliga.

Sen är det ju priset, typ 40 är väl vad jag kan åstadkomma just nu, utan att käka nudlar resten vintern
Yamaha TDM850. Klockrent.

Du borde en -96 eller -97 för de pengarna. Före 96 är det en lite annan hoj, men de finns för under 30kkr.

Last edited:
Silwer skrev:

Haha, jajävlar vilken anti-mc det är.
Jag hyrde en sån några dagar i Grekland för det var det "bästa" dom hade inne. Fyfan vilket härke, jag kan inte tänka mig något vettigt använingsområde för den. Vibrerade som jag-vet-vad-men-vill-inte-säga och var inte ens bekväm.
Ganska långsam och bromsar som överhettades.
En XT är tio resor bättre på det mesta kan jag tänka mig.

Jåke skrev:
Yamaha TDM850. Klockrent.

Du borde en -96 eller -97 för de pengarna. Före 96 är det en lite annan hoj, men de finns för under 30kkr.

Låter bra! Kollade blocket o de ligger iofs lite högre, 45-50 men det är inom smärtgränsen.

Kollade även på Yamaha 750 Super teneré, lite billigare typ 35-45. Både verkar vara sjyssta men jag får kolla lite närmare på spec.
Någon som har erfarenhet?

Kajan skrev:
Sålde min -98 TDM i juli, kan inte säga så mycket om XTZ förutom att den är rätt lik African Twin. Fast mycket snabbare :hihi

TDM har samma motor fast den är då borrad till 850, så de är rätt lika mekaniskt. Haynes handbok t.ex. täcker XTZ, TDM och TRX...

Min första MC var en Honda Dominator. Funkade jättebra till kortare rundor på slingriga asfalt- och grusvägar. Däremot sög den getpung när det gällde resor >1 mil på asfalterade 90-vägar. Pigg jämfört med Transalpen.

Jag skulle rekommendera Africa Twinen, kanske inte lika smidig att hantera på grus, men 100ggr skönare om du skulle få för dig att ta en längre runda. Dominatorn är dessutom väldigt dålig om du skulle få för dig att ta med passagerare.

Transalpen går bort, Slö som tusan, en massa plastkåpor som skramlar och ser för j-vlig ut.

Köp en Africa Twin ;)

Kajan skrev:
Jag funderar så smått på att byta upp mig och tittar lite på hojar som de i rubriken. Både för att jag har hört att de är bekväma, särskilt om man vill köra lite varierat, och för att de ska vara hyfsat driftsäkra (tummen mitt hand, jag :3freak ).

Är de kul att köra? håller de bra? Är det så mycket värt att betala 30 tusen extra för en större motor?

Tjena. Personligen så rekommenderar jag en Dr800 Big, har bara bra erfarenheter av den. Har visserligen bara haft den en halv säsong, och det är min första cykel, men jag skulle nog inte byta bort den utan att sörja en skvätt. Kanonskön hoj om du är lång, och kul på både grus och slingriga asfaltsvägar. Och jag menar riktigt kul på grus. Men ska du till att köra långresor så blir det nog lite tråkigt. Men vad fan, det blir det ju på vilken hoj som helst. Den kostade 38.000 :- och är av 97 års modell, med andra ord import, för den såldes bara i sverige till 96. Har för mig att det var så det var, men rätta mig gärna om jag har fel. Försäkring för en 23-årig spoling utan körkort ligger på 5.788 :- hel/hel på trygghansa, så det är ju ganska överkomligt. Men jag skulle tro att vad du än väljer så blir du nog nöjd.

Good Luck.

>Tompa

Victor skrev:
Haha, jajävlar vilken anti-mc det är.
Jag hyrde en sån några dagar i Grekland för det var det "bästa" dom hade inne. Fyfan vilket härke, jag kan inte tänka mig något vettigt använingsområde för den. Vibrerade som jag-vet-vad-men-vill-inte-säga och var inte ens bekväm.
Ganska långsam och bromsar som överhettades.
En XT är tio resor bättre på det mesta kan jag tänka mig.
hehe, alla gånger, en offroad har sina fördelar iaf.

Denna tycker jag är med i samma tävling om tristast
NT700V_w370.jpg

Last edited:
Kajan skrev:
Låter bra! Kollade blocket o de ligger iofs lite högre, 45-50 men det är inom smärtgränsen.

Kollade även på Yamaha 750 Super teneré, lite billigare typ 35-45. Både verkar vara sjyssta men jag får kolla lite närmare på spec.

Jag har kört en super teneré, snabb för att vara en stor hög ökenmaskin, 200 knyck.
Den är som sagt förbaskat hög så jag hoppas du inte är kort?
Duger fint för lite större grusvägar med, bra drag i motorn som ju är den samma som på nämnda TDM och även TRX.
Så det beror ju lite på var du ska köra, TDM är ingen offroadmaskin, den ser bara lite så ut, det är en landsvägshoj helt enkelt med lite mer fjädringsväg.

DrBig skrev:
Tjena. Personligen så rekommenderar jag en Dr800 Big, har bara bra erfarenheter av den. Har visserligen bara haft den en halv säsong, och det är min första cykel, men jag skulle nog inte byta bort den utan att sörja en skvätt. Kanonskön hoj om du är lång, och kul på både grus och slingriga asfaltsvägar.
>Tompa
Tänker inte racka ner på din Doktor big men jag tycker den är extremt tom på låga varv, den behöver varv för att gå nåt och det käns lite konstigt på en stånka.
Men den är skapligt snabb om än lite tung.

Silwer skrev:
Jag har kört en super teneré, snabb för att vara en stor hög ökenmaskin, 200 knyck.
Duger fint för lite större grusvägar med, bra drag i motorn som ju är den samma som på nämnda TDM och även TRX.
Så det beror ju lite på var du ska köra, TDM är ingen offroadmaskin, den ser bara lite så ut, det är en landsvägshoj helt enkelt med lite mer fjädringsväg.
.

Det låter som både den & tdm skulle passa ganska bra: mycket landsväg men kan köras på grusväg utan att skämmas. Den verkar vara ganska snarlik African twin så den borde ha samma komfort om man ska tugga i sig några mil.

Silwer skrev:

Tänker inte racka ner på din Doktor big men jag tycker den är extremt tom på låga varv, den behöver varv för att gå nåt och det käns lite konstigt på en stånka.
Men den är skapligt snabb om än lite tung.

Hehe, ingen fara. Jag tar inte illa upp. Jag håller faktiskt med till en viss del, men jag har inget att jämföra med, och för mig räcker det till. Jag leker inte så mycket på låga varv, fort ska det gå. Tyngden stör mig inte heller, bara när man prövar brorsans 650, då märker man skillnaden på lekegenskaper. :3freak Fast drömcykeln är DL1000. Där borde det finnas lite mera knuff.

Kajan >> KLE 500? Har du kollat på den något? Polaren har tourat ner till bl.a. Italien och stora delar av Europa med en sådan. Sen nöjeskör han varje dag, så den är en hur go allt-i-allohoj. :tummenupp

Har haft en Africa Twin, bra pendlarhoj och för längre resor på dåliga vägar, för körning på tjälskadade vägar i Norr är den perfekt. Kan ta mycket last. Skulle jag planera en resa till Nordkap genom sveriges inland och fjäll vore AT ett givet val. Funkar bra även på grusväg, men glöm bort att köra i skogen.

Dominator har jag kört, tycker den var tråkigare, kanske pga enstånkan. Dock smidigare.

Transalp är nog den tråkigaste hoj jag vet.

TDM - har haft en TRX, i princip samma motor, mycket roligt för pengarna

Kajan skrev:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...