Domen på fyllesvinet....

SM 570 RR skrev:
Hepatit är en leverinflammation som orsakas av virus och kan spridas vidare av just kroppsvätskor typ spott i ögat från en med hepatitvirus.
Kan i vissa fall leda till döden.

Ang tråden så är nackskott det enda raka för dom som kör ihjäl nån på fyllan.
Är det ett barn man kör ihjäl ska man brännas på bål.
Det var bättre förr i tiden..
Du har rätt om levern,men fel om spottet,hepatit är inte ens sexuellt överförbart.Om nattvakts polare kysste upp pundarn o dom nafsade varandra i tungorna så kan han däremot haft nåt att oroa sig över.

Sällan man träffar någon "vanlig människa" som förstår sig på rättssystemet. En human männinskosyn är väl okej men hur kan man vara så jäkla mån om förövarna och deras rättigheter hela tiden? Ett Företag kan slänga ut folk utanför grindarna om dem inte sköter sig men i övriga samhället verkar det vara nåt kretsloppstänkande, skiten kommer tillbaka hela tiden...

ktmjacke skrev:
Du har rätt om levern,men fel om spottet,hepatit är inte ens sexuellt överförbart.Om nattvakts polare kysste upp pundarn o dom nafsade varandra i tungorna så kan han däremot haft nåt att oroa sig över.

Smitta vid sexuell kontakt förekommer. :fatta!
Det är lättare att smittas av hepatit än av HIV.

SM 570 RR skrev:
Icke,min förra svärfar avled genom en blodtransfusion som var smittad med hepatit c.Pratade med ett antal läkare som alla bedyrade att det var omöjligt att bli smittad genom normal kroppskontakt o kroppsvätskor.Samma läkare informerade oxå om att det inte kunde överföras genom samlag heller,bara genom intravenöst blodbyte.Om jag har fel så har jag själv blivit felinformerad o ber i såfall om ursäkt,men jag har svårt att tro att alla läkare som vi hade kontakt med under dom år han låg på s-hus har fel. mvh//jacke För övrigt en väldigt läskig sjukdom,han tynade bort bit för bit

SM 570 RR skrev:
Men du kanske pratar om hepatit b,den smittar t.o.m genom mat o dylikt

ktmjacke skrev:
Icke,min förra svärfar avled genom en blodtransfusion som var smittad med hepatit c.Pratade med ett antal läkare som alla bedyrade att det var omöjligt att bli smittad genom normal kroppskontakt o kroppsvätskor.Samma läkare informerade oxå om att det inte kunde överföras genom samlag heller,bara genom intravenöst blodbyte.

5% blir smittade genom sexuell kontakt.
Liten risk men den finns.

Chrille skrev:
Taskig jämförelse. Alla klantar vi oss och i det läget hade det kanske kunnat bli tal på vårdslöshet. Att gå till nästa steg och vara packad är en annan femma, betydligt grövre. Men som alltid finns en gråzon, den dagen någon drar en stående wheelie rätt in i en folksamling så kan han gärna få skaka galller ett tag.

Dessutom fanns det ju ingen kärring där - Skulle nog tro att gaspådraget hade varit ett annat med folk på vägrenen.

Även om jag anser att just rattfylla och vårdslöshet i kombination bör straffas "hårdare", så anser jag att uppsåtet har stor betydelse för straffvärdet. D.v.s även Valmers oflyt/oförsiktighet hade kunnat rendera i andras död, men jag hade inte ansett att straffvärdet varit detsamma som vid mord, eller ens hälften.
Jag försvarar inte rattfyllor, däremot dravlet och gapandet om hårda straff i var och varannan mening.. Ja, jag anser att 1.5 år för den grova omdömeslöshet rattfyllot är för lite, just för att jag vet att den svenska kriminalvården inte kommer ha en chans att fixa till den här personen på den tiden..

Miss_Orchidee skrev:
Du kan ju inte gå helt efter regelboken, kolla istället på antelet som sitter inne och vad dom sitter inne för! jag lovar dig att inte många sitter inne på 10 år!
Dom senaste två åren har polisen bara satt in 1-2 personer på mer än 2 års fängelse för rattfylla.....dom andra har fått mellan 6 mån till 1,5 år. och då va d ändå 2000 dömda

Skilja på minimistraff och max-straff. Mord HAR 10 år som minimum, dock kan väldigt unga personer få kortare strafftid för just sin ungdom(under 20 år) än den stipulerade minimitiden.
Sen finns ju biten att om man sköter sig, så kommer man ut efter två tredjedelar av straffet. D.v.s efter c:a 6.5 år.

Få rattfyllon får mer än ett par månader...

ktmjacke skrev:
Icke,min förra svärfar avled genom en blodtransfusion som var smittad med hepatit c.Pratade med ett antal läkare som alla bedyrade att det var omöjligt att bli smittad genom normal kroppskontakt o kroppsvätskor.Samma läkare informerade oxå om att det inte kunde överföras genom samlag heller,bara genom intravenöst blodbyte.Om jag har fel så har jag själv blivit felinformerad o ber i såfall om ursäkt,men jag har svårt att tro att alla läkare som vi hade kontakt med under dom år han låg på s-hus har fel. mvh//jacke För övrigt en väldigt läskig sjukdom,han tynade bort bit för bit

Hepatit C är smittbar vid sexuella kontakter, just därför att du kan ha blödningar just där.. Precis som HIV.. Även blödande tandkött kan smitta..

SM 570 RR skrev:
Är det ett barn man kör ihjäl ska man brännas på bål.
Det var bättre förr i tiden..
När det inte fanns bilar och folk brändes på bål? :confused:
Jag förstår andemeningen dock. Håller med resten här om att straffet är löjligt lågt. Misstag kan göras och folk kommer bli påkörda, men fyllstyrningar är alltid oförlåtliga...

Swedie skrev:
Hur länge tycker du han ska sitta i fängelse?

Hmm... om man kapar båda händerna på såna där jävla fyllemördare... o låter dom klara sig själv sen.

Då har man fått hämnd på lidandet som familjen/erna som blir brabbade när deras nära o kära blir ihjälkörda.

Det vore väl ett rimligt straff.... eller ska man få använda bilen som mordvapen.. :3freak

oFFkeFF skrev:
Valmers, när du klantade dig och skickade cykeln i lyktstolpen, om lyktstolpen hade varit farmor och lilla barnet, hur länge skulle du sitta på kåken då anser du?

Jag anser dock att rattfylla och orsaka olycka ska rendera i längre strafftid.
1. Jag skickade mig själv i stolpen, inte hojen.
2. Om Farmor och lilla barnet stått vid vägrenen, hade jag aldrig smackat ur hojen.
3. Om jag gjort mig skyldig till grov vårdlöshet (smackat ur hojen, varit kanonfull) och kört ihjäl farmor och lilla barnet, anser jag att jag skulle dömts enligt principen Vehicular Manslaughter, i.e. för dråp. Straffskalan för dråp är för övrigt alldeles för snäll.

oFFkeFF skrev:
Även om jag anser att just rattfylla och vårdslöshet i kombination bör straffas "hårdare", så anser jag att uppsåtet har stor betydelse för straffvärdet. D.v.s även Valmers oflyt/oförsiktighet hade kunnat rendera i andras död, men jag hade inte ansett att straffvärdet varit detsamma som vid mord, eller ens hälften.
Givetvis kan man alltid snacka om vårdslöshet när det går åt helvete; jag är personligen delgiven misstanke om vårdslöshet i trafik när jag käkade lyktstolpsstål.
Detta är ju så enkelt, inför principen Vehicular Manslaughter, så har vi löst mycket.

valmers skrev:
1. Jag skickade mig själv i stolpen, inte hojen.
2. Om Farmor och lilla barnet stått vid vägrenen, hade jag aldrig smackat ur hojen.
3. Om jag gjort mig skyldig till grov vårdlöshet (smackat ur hojen, varit kanonfull) och kört ihjäl farmor och lilla barnet, anser jag att jag skulle dömts enligt principen Vehicular Manslaughter, i.e. för dråp. Straffskalan för dråp är för övrigt alldeles för snäll.

1. ok..
2. Är du 100% säker på det? Du har aldrig gasat till vid fel tillfälle?
3. 1.5 sekunds dåligt omdöme(ej onykter), hur rättas det till på bästa sätt, 10-15 år på tung anstalt?

valmers skrev:
Givetvis kan man alltid snacka om vårdslöshet när det går åt helvete; jag är personligen delgiven misstanke om vårdslöshet i trafik när jag käkade lyktstolpsstål.
Detta är ju så enkelt, inför principen Vehicular Manslaughter, så har vi löst mycket.

Om du nu blir dömd, hoppas du då på ett hårt straff?

edit: Kan tillägga att jag är för att införa ett liknade brott i lagboken som dråp med bil.

koranen

Kan inte så mycket om religion,men koranen uttalar iaf öga för öga-tand för tand. Och i detta fall finns inget annat än livstid. Det som sker är ett hån mot brottsoffren och deras anhöriga. Fyllot är ute på gatorna och andas frihetens vindar om 12 månader...ja ni hör ju själva??? :mad:

Hade det varit mina nära/kära så hade jag med glädje tagit ett långt straff för att få rättvisa.

Men i grund och botten är det tyvärr vi medborgare som är för bleka. Vi ser hellre till mannens behov av vård för sina drogproblem än till det fakto att han mördat 2 personer. :(

Tror att omvärlden skrattar åt oss!!

oFFkeFF skrev:
1. ok..
2. Är du 100% säker på det? Du har aldrig gasat till vid fel tillfälle?
3. 1.5 sekunds dåligt omdöme(ej onykter), hur rättas det till på bästa sätt, 10-15 år på tung anstalt?
1. Nej, jag tankar alltid på Shell.
2. Man bedömer ju risken från fall till fall; säker kan man aldrig vara. Visst har jag gasat vid fel tillfällen.
3. 1,5 sekunds dåligt omdöme (ej berusad) kanske inte kan räknas som grov vårdslöshet?

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...