Domen på fyllesvinet....

Von Vettet skrev:
Fyllot är ute på gatorna och andas frihetens vindar om 12 månader...ja ni hör ju själva??? :mad

Ingen kan få mej att tro att han inte kör på fyllan igen.
Han och liknade personer bör låsas in för mycket lång tid om inte för något annat, så för att skydda andra.

Von Vettet skrev:
Kan inte så mycket om religion,men koranen uttalar iaf öga för öga-tand för tand. Och i detta fall finns inget annat än livstid. Det som sker är ett hån mot brottsoffren och deras anhöriga. Fyllot är ute på gatorna och andas frihetens vindar om 12 månader...ja ni hör ju själva??? :mad:

Hade det varit mina nära/kära så hade jag med glädje tagit ett långt straff för att få rättvisa.

Men i grund och botten är det tyvärr vi medborgare som är för bleka. Vi ser hellre till mannens behov av vård för sina drogproblem än till det fakto att han mördat 2 personer. :(

Tror att omvärlden skrattar åt oss!!

I grund och botten är det mina egna behov jag ser till när vill att vi löser hans drogproblem. Därför jag vill inte att han kommer ut om en kort tid och fortsätter köra full och riskera att döda fler.

valmers skrev:
1. Nej, jag tankar alltid på Shell.
2. Man bedömer ju risken från fall till fall; säker kan man aldrig vara. Visst har jag gasat vid fel tillfällen.
3. 1,5 sekunds dåligt omdöme (ej berusad) kanske inte kan räknas som grov vårdslöshet.

1. Ahapp(ingen mack)
2. Du missbedömde ju dem här gången, och förmodligen kan du missbedöma även när det är folk runtomkring också.
3. Dödar du 2-3 pers under den korta tidsrymden så kommer det förmodligen räknas som grovt..

oFFkeFF skrev:
Om du nu blir dömd, hoppas du då på ett hårt straff?

edit: Kan tillägga att jag är för att införa ett liknade brott i lagboken som dråp med bil.
I detta fall fanns varken fordon eller personer i närheten, vilket borde utesluta vårdslöshet.
Jag förespråkar hårda straff, så svaret på din fråga är givetvis ja.

1,5 ÅR?????!!!

FÖRDJÄVLIGT ÄR JU BARA FÖRNAMET :mad: :mad: :mad:
LIVSTIDS FÄNGELSE UTAN CHANS FÖR BENÅDNING , DESSUTOM SKULLE HAN DAGLIGEN FÅ SE ETT VIDEOBAND MED SLÄKTINGAR OCH ANHÖRIGA SOM SÖRJER SIN FÖRLUST. Det vore kanske lite i proportion till brottet.

Usch man blir ju skogstokig :(
En kille som spionerar hos Ericsson får tio år , men en som kör rattfull och kör ihjäl 2 personer får 1,5 år.
Vilket underbart rättsystem vi har i sverige :(

Visst känns det som ett alldeles för lågt straff för att ha berövat två människor om livet och tagit bort dem från deras familj.

Men vad hjälper det om man stoppar in någon i fängelse i 17.782 år?
Ingen kommer tillbaka till livet. Den som sitter i fängelse förändras troligast inte till det bättre. Visst skall man straffas, men vad är ett straff som är lämpligt? Tänk så praktiskt om man kunde plocka bort de delar i beteendet hos en människa som orsakade "lagöverträdelsen" samtidigt som man på något sätt kombinerade det med ett evigt minne om vad man gjort. (Kanske måste man stoppa in någon form av samvete hos vissa människor också) ...

Nåväl.. jag bara spånar... Jag tror inte riktigt på fängelsestraff som en evig lösning, men det är näst intill det enda alternativ vi har. :(

valmers skrev:
I detta fall fanns varken fordon eller personer i närheten, vilket borde utesluta vårdslöshet.
Jag förespråkar hårda straff, så svaret på din fråga är givetvis ja.

Singelolyckor som beror på förarfel bedöms som vårdslösa oavsett om det är folk/fordon i närheten. Sen att få döms för det, då bevisläget är svårt är en annan femma.

Jag hoppas snarare att om du blir dömd, att rätten tar hänsyn till skadorna du själv fått.

oFFkeFF skrev:
1. Ahapp(ingen mack)
2. Du missbedömde ju dem här gången, och förmodligen kan du missbedöma även när det är folk runtomkring också.
3. Dödar du 2-3 pers under den korta tidsrymden så kommer det förmodligen räknas som grovt..
1. Jo, det ligger en Preem-mack där.
2. Möjligen, hypotetisk fråga.
3. Sannolikt, ja. Då ska det vara dråp.

Det är kanske inte nån vits med rejält långa straff för just den individen, men poängen med straff är att de ska vara avskräckande för andra. Att straffa nån kostar bara massa pengar och vitsen med det är tveksam. Risken är att de bara lär sig nåt nytt skit eller plockar upp nån dålig vana. Ett straff ska vara ett straff och ingen kortvarig hotellvistelse!

VaLLe skrev:
Fyllesvinet som körde över en farmor och barnbarnet så att bägge dog.....fick sin dom idag......

Grattis 1,5år......

Nu kommer han sitta jätte länge........ :huvet

När kommer de svenskalagarna att förändras? Det blir ju bara värre, något måste göras.

1,5 år? De måste skämta :huvet

Signalen till alla andra rattfyllon iom denna domen är ju att det inte blir så långa straff att dom slutar köra på fyllan.För en riktig alkis är 7-8månader i buren rena rama hälsokuren ju.

valmers skrev:
1. Jo, det ligger en Preem-mack där.
2. Möjligen, hypotetisk fråga.
3. Sannolikt, ja. Då ska det vara dråp.

1. Tack, men jag har redan tankat ;)
2. Förmodligen lärde du dig något den här gången, så risken för upprepning är ju förmodligen mindre nu än då.
3. Även om det är en olyckshändelse? "Jag snubblar, och tappar en hammare från tionde våningen i huvudet på något nedanför, så han dör" något jag inte anser ska vara dråp, även om jag klantat mig..

oFFkeFF skrev:
1. Tack, men jag har redan tankat ;)
2. Förmodligen lärde du dig något den här gången, så risken för upprepning är ju förmodligen mindre nu än då.
3. Även om det är en olyckshändelse? "Jag snubblar, och tappar en hammare från tionde våningen i huvudet på något nedanför, så han dör" något jag inte anser ska vara dråp, även om jag klantat mig..
1. De har korv också.
2. You bet ya.
3. Extremfall. Jag tänker mest på fyllekörning när jag diskuterar principen Vehicular Manslaughter.

valmers skrev:
1. De har korv också.
2. You bet ya.
3. Extremfall. Jag tänker mest på fyllekörning när jag diskuterar principen Vehicular Manslaughter.

1. Aj, fan, men jag åt nyss
2. Tänk då fallet att någon annan inte gjort samma misstag som dig tidigare, men har oturen att skada någon bredvid istället när det händer för henom.
3. Det är inga "extremfall", olyckor med dödlig utgång sker rätt ofta, där den förolyckade själv inte orsakade olyckan. Straffet/skulden den skyldige bär på resten av livet brukar vara betydligt hårdare än ett par månader/år på kåken..

Jag måste bara få berätta följande.
Jag har precis varit ute på lunch och sett hur polisen stoppar en utav stadens alkolister i hennes bil ( fyllkörning ).

Det är inte första gången jag ser henne bli tagen för fyllkörning, snarare 3 eller 4 gången. Man kan undra vad som krävs för att hon skall tas bort från gatan permanent?

Uppenbarligen är det inte nog med att döda ett litet barn och en gammal kvinna. :fakta

J***a trams.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...