Domen på fyllesvinet....

Sveriges sosselagar är ynkliga. Hur länge ska det dröja innan våra mjukislagstiftare inför principen Vehicular Manslaughter?

Helt rätt att han åker in i fängelse, det finns inget som ursäktar beteendet.

Mord och rattfylla är dock olika saker. Olycksriskerna är väldigt mycket högre om föraren är berusad, men det är fortfarande frågan om olyckor. Kom ihåg att olycksriskerna även höjs avsevärt vid fortkörning, när föraren är trött, pratar i mobiltelefon etc. Just trötthet är ett väldigt tydligt exempel eftersom det i princip ger identiska effekter på förarförmågorna som alkohol ger.

Edit: Kanske ska förtydliga att jag inte direkt blivit ledsen i ökat om straffet varit något högre. Tycker bara att jämförelsen med mord är felaktig.

Last edited:
Alltid klagas det men inget gors... Varfor rosta pa sossarna gang pa gang nar man vet hut dom styr landet...50% av er som klagar pa lagarna och Sverige rostar sakert pa de roda sa nasta val se till att byta regering istallet. Hardare straff kanske kan radda liv.

5 -10 ar minst at dynghogen som korde ihal dom!!!

Sossarna = :tuttar

Jävligt kasst, men det är väl därför många öststatare vill komma hit o sitta i fängelse. Nån som kommer ihåg ryssen eller estländaren som slog ihjäl en gubbe bara för att få sitta i svenskt fängelse. Det är ju rena semestern för dom! :huvet

sportarn skrev:
Jävligt kasst, men det är väl därför många öststatare vill komma hit o sitta i fängelse. Nån som kommer ihåg ryssen eller estländaren som slog ihjäl en gubbe bara för att få sitta i svenskt fängelse. Det är ju rena semestern för dom! :huvet

Jag minns det...dom hadde bättre levnadsstandard i svenskt fängelse än medelinkomstagaren i deras eget land.....bra bizniz :3freak

Ja det är rätt förjävligt hur folk straffas i sverige. Och jag tycker dom kan läggat mer tid på viktigare brott än fartsyndare som kör 130 på motorväg, rätt löjligt.
Och det borde ju nästan klassas som mord tycker jag, han sätter sig medvetet i bilen full och vet att det kan hända. Så att det "inte var mening" är ju löjligt.
Men men... man blir oftast rätt dum i huve när man är full men det borde ju inte vara en ursäkt.

Last edited:
En kollega till mej blev spottad i nylle av en hepatitpundare så han fick gå på kontroll i 6 mån, fick inte en spänn i skadestånd

valmers skrev:
Sveriges sosselagar är ynkliga. Hur länge ska det dröja innan våra mjukislagstiftare inför principen Vehicular Manslaughter?

Ja, det kan man undra. Alla rattfyllerister är potentiella MÖRDARE och ska dömas därefter.
Det enda jag vet är att jag gör vad jag kan, vart fjärde år.

3 år för mord? Minimistraffet för mord 10 år, allt fler döms till livstid. Dråp 6-10 år
Läs på..

Valmers, när du klantade dig och skickade cykeln i lyktstolpen, om lyktstolpen hade varit farmor och lilla barnet, hur länge skulle du sitta på kåken då anser du?

Jag anser dock att rattfylla och orsaka olycka ska rendera i längre strafftid.

oFFkeFF skrev:
.....Valmers, när du klantade dig och skickade cykeln i lyktstolpen, om lyktstolpen hade varit farmor och lilla barnet, hur länge skulle du sitta på kåken då anser du?

.....

Taskig jämförelse. Alla klantar vi oss och i det läget hade det kanske kunnat bli tal på vårdslöshet. Att gå till nästa steg och vara packad är en annan femma, betydligt grövre. Men som alltid finns en gråzon, den dagen någon drar en stående wheelie rätt in i en folksamling så kan han gärna få skaka galller ett tag.

Dessutom fanns det ju ingen kärring där - Skulle nog tro att gaspådraget hade varit ett annat med folk på vägrenen.

Det värsta är att han kan ansöka om behandling eller i värsta fall frigång om han har ett arbete så fort han har mindre än ett år kvar på straffet.Då kan familjen som blev drabbad teoretiskt sett möta honom på stan innan det milda straffet ens är avtjänat.Hade det varit min familj som blivit nermejad hade han inte behövt sitta i fängelse en enda minut. mvh//jacke jury,domare,bödel

nattvakten skrev:
En kollega till mej blev spottad i nylle av en hepatitpundare så han fick gå på kontroll i 6 mån, fick inte en spänn i skadestånd
Hepatit är en blodsmitta.Måste varit herpes eller nåt han fick kolla sig för.

Nozfer skrev:
Människoliv är inte mycket värt här i Sverige.
3 år för mord?
1,5 för att ha kört ihjäl två?
Det är ju fan ett hån.

Hån var rätta ordet, och som sagt, e för dödsstraff i vissa fall, kanske dock inte detta??

SuperKnutte skrev:
Svenska rättssystemet är ett skämt helt enkelt. :död
Är det acceptabelt att en skattefuskare får hårdare straff än ett fyllesvin som kör ihjäl någon?
Är det rimligt att det är högre böter för en fortkörning på en motorväg, än om man skulle misshandla en annan person?

Något borde göras, men vad fan KAN man göra.... :huvet

Du kan göra jävligt mycket men du måste ha ork att ligga i då, och många på din sida! skriv en Motion eller Preposition eller vad det heter å skicka in! Lycka Till :tummenupp

mb skrev:
Helt rätt att han åker in i fängelse, det finns inget som ursäktar beteendet.

Mord och rattfylla är dock olika saker. Olycksriskerna är väldigt mycket högre om föraren är berusad, men det är fortfarande frågan om olyckor. Kom ihåg att olycksriskerna även höjs avsevärt vid fortkörning, när föraren är trött, pratar i mobiltelefon etc. Just trötthet är ett väldigt tydligt exempel eftersom det i princip ger identiska effekter på förarförmågorna som alkohol ger.

Edit: Kanske ska förtydliga att jag inte direkt blivit ledsen i ökat om straffet varit något högre. Tycker bara att jämförelsen med mord är felaktig.

Om man medvetet sätter sig som förare i en bil med 2,7 promille i blodet så kan man knappas klasssa det som olyckshändelse tycker jag. Han har ju själv valt att hälla i sig skiten och dessutom valt att sätta sig i bilen, han själv har orsakat alltihop ju. Han borde haft mycket längre straff, MYCKET längre. man kan ju tycka att vuxna ska ha omdömme......*suck* :huvet

hade det vart i mitt hemland så hade han suttit inne i 10-livstid beroende på hur det hände, men men...tråkigt att det är såna usla lagar här :kocko

ktmjacke skrev:
Hepatit är en blodsmitta.Måste varit herpes eller nåt han fick kolla sig för.

Hepatit är en leverinflammation som orsakas av virus och kan spridas vidare av just kroppsvätskor typ spott i ögat från en med hepatitvirus.
Kan i vissa fall leda till döden.

Ang tråden så är nackskott det enda raka för dom som kör ihjäl nån på fyllan.
Är det ett barn man kör ihjäl ska man brännas på bål.
Det var bättre förr i tiden..

sportarn skrev:

Fast han utvisades på stört och fick sitta i fängelse i sitt hemland tack vare en överenskommelse som finns mellan bl.a. Sverige och baltstaterna.

oFFkeFF skrev:
3 år för mord? Minimistraffet för mord 10 år, allt fler döms till livstid. Dråp 6-10 år
Läs på..

Du kan ju inte gå helt efter regelboken, kolla istället på antelet som sitter inne och vad dom sitter inne för! jag lovar dig att inte många sitter inne på 10 år!
Dom senaste två åren har polisen bara satt in 1-2 personer på mer än 2 års fängelse för rattfylla.....dom andra har fått mellan 6 mån till 1,5 år. och då va d ändå 2000 dömda

Kör man bil med 2,7 promille i blodet så är man troligtvis alkoholist,en normal människa klarar knappt av att torka sig i arslet med den promillen.Skulle inte heller bli förvånad om gärningsmannen har åkt dit för rattfylla ett antal ggr förut.Men i det svenska rättssystemet måste det tyvärr hända något tragiskt innan några resurser sätts in.Nu kommer han att få sitta på behandlingshem o höra att alkoholism är en sjukdom och att det inte va hans fel att det blev som det blev.Säkert finns det nån förälder som man kan skylla på oxå.Min önskan är att det skulle införas obligatoriskt behandlingshem eller dylikt redan vid första rattfyllan,då kanske dom skulle få upp ögonen lite tidigare o inte göra om det.

Back