Dom nya reglerna hos SBP

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vet någon hur det funkar, man ska bes. varannat år, jag bes. min -90:a i Maj förra året, ska jag bes. i år igen eller slipper jag :va

Vad jag har hört så ska hojarna besiktas som vanligt i år, men sen blir det varannat år.

GSXR1100R skrev:
Vet någon hur det funkar, man ska bes. varannat år, jag bes. min -90:a i Maj förra året, ska jag bes. i år igen eller slipper jag :va

Edit: Läste lite slarvigt :(

Ser ut som om du du ska besiktiga i år igen :gnissla Ändringen kommer först fr.o.m 2005

Saxat från SBP:s sida
När är det dags att besikta?

Fordon av årsmodell 1986 eller äldre
besiktas enligt de gamla reglerna – senast 12 månader efter godkänd kontrollbesiktning. Från 1 april 2005 gäller de nya besiktningsreglerna – se nedan.

Fordon av årsmodell 1987 eller nyare
besiktas enligt de nya reglerna - första gången fyra år efter den månad fordonet första gången togs i bruk (se registreringsbeviset). Därefter senast 24 månader efter godkänd kontrollbesiktning.

Exempel på de nya reglerna:
- Fordon taget i bruk första gången i maj 2002.
Ska besiktas senast maj 2006.

- Fordon av årsmodell 1989. Senaste godkända kontrollbesiktning utfördes i maj 2003.
Ska besiktas senast maj 2005.

Last edited:
Kan ju inte stämma...Min R1-02:a uttagen 0305 ska in senast den 0405..Hur kan det komma sig :va

Bes

Regeringen har beslutat om glesare besiktningsintervaller för bland annat motorcyklarna.

Beslutet innebär att en motorcykel ska besiktigas första gången efter fyra år och därefter vartannat år. Tidigare gällde första besiktning efter två år, därefter besiktning vartannat år och då fordonet blivit tio år besiktning varje år.

Förändringen träder i kraft 1 april 2004 och innebär en stor besparing på 20 miljoner kronor per år för de svenska hojåkarna.

Last edited:
JonnyN skrev:
Kan ju inte stämma...Min R1-02:a uttagen 0305 ska in senast den 0405..Hur kan det komma sig :va

Det stämmer inte!
Den ska antagligen in -06 nånting.
Är det reggad nångån -02 så skulle den besiktigas -04 enligt de gamla reglerna.
Med det nya ska den alltså in -06.
Är den därimot reggad -03 ska den in -07.

GSXR1100R skrev:
Den är ju äldre än tio år så du får besiktia varje år :)

Van Zan skrev:
Varför skulle du göra det, har du fått kallelse eller?
Nej jag har inte fått någon kallelse men jag tog ett utdrag via fax från vägverket är stod det att den skulle in senast 0405..
hojen togs i trafik första gången 03-05-05 men första ägaren köpte den 02-11-26.. :confused:

JonnyN skrev:
Nej jag har inte fått någon kallelse men jag tog ett utdrag via fax från vägverket är stod det att den skulle in senast 0405..
hojen togs i trafik första gången 03-05-05 men första ägaren köpte den 02-11-26.. :confused:

Vadi... Min är ju en 01:a med första registreringen 030331. Skulle ju innebära att jag också ska besikta i år :confused:

Får lov att kolla upp det där.

Van Zan skrev:
Edit: Läste lite slarvigt :(

Ser ut som om du du ska besiktiga i år igen :gnissla Ändringen kommer först fr.o.m 2005

Saxat från SBP:s sida
När är det dags att besikta?

Fordon av årsmodell 1986 eller äldre
besiktas enligt de gamla reglerna – senast 12 månader efter godkänd kontrollbesiktning. Från 1 april 2005 gäller de nya besiktningsreglerna – se nedan.

Fordon av årsmodell 1987 eller nyare
besiktas enligt de nya reglerna - första gången fyra år efter den månad fordonet första gången togs i bruk (se registreringsbeviset). Därefter senast 24 månader efter godkänd kontrollbesiktning.

Exempel på de nya reglerna:
- Fordon taget i bruk första gången i maj 2002.
Ska besiktas senast maj 2006.

- Fordon av årsmodell 1989. Senaste godkända kontrollbesiktning utfördes i maj 2003.
Ska besiktas senast maj 2005.
Ja det verkar ju så, då måste man låna soptunnesystemet igen :huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey